2016-08-24, 17:47
Medlem
Med svenska läkare har jag enbart haft bra upplevelser medan det med läkare från utlandet varit betydligt mer varierande.

En utländsk vårdcentralläkare kunde knappt ett ord svenska och vägrade ge mig bandspelar-ekg. Visade sig senare hos en annan vårdcentral att jag led av hjärtklappning och fick göra ablation.

En narkosläkare som såg ut som syrisk praoelev skulle ge mig in blockad inför en armoperation men misslyckades så fatalt med att träffa rätt ställen att jag var tvungen att sövas ner.

Jag vill alltså främst ha svar från läkare eller andra som jobbar inom sjukvården. Ett långt uppradande om folks missöden hos läkare från utlandet blir endast anekdotisk bevisföring. Jag gav mina två exempel för att ge en grund till frågeställningen.
Citera
2016-08-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnyjonsson
Med svenska läkare har jag enbart haft bra upplevelser medan det med läkare från utlandet varit betydligt mer varierande.

En utländsk vårdcentralläkare kunde knappt ett ord svenska och vägrade ge mig bandspelar-ekg. Visade sig senare hos en annan vårdcentral att jag led av hjärtklappning och fick göra ablation.

En narkosläkare som såg ut som syrisk praoelev skulle ge mig in blockad inför en armoperation men misslyckades så fatalt med att träffa rätt ställen att jag var tvungen att sövas ner.

Jag vill alltså främst ha svar från läkare eller andra som jobbar inom sjukvården. Ett långt uppradande om folks missöden hos läkare från utlandet blir endast anekdotisk bevisföring. Jag gav mina två exempel för att ge en grund till frågeställningen.

Har dålig erfarenhet också med utländska läkare. Brukar ofta fråga om jag kan få byta läkare om jag inte får en Svensk läkare..
Citera
2016-08-24, 18:37
Medlem
Varierande. En hel del av dom som kommer är riktigt duktiga och mycket kompetenta, men visst kan språket ställa till bekymmer ibland.
Har även träffat på några, där jag funderat på om de ens har en legitimation + att läkare från vissa länder har en helt annan kultur inom vården som skapat problem mellan kollegor och yrkeskategorier.

Men även svenska läkare varierar i kompetens, socialt och kunskapsmässigt, fast där är inte språket problemet.

Min slutsats:
Det beror på personen bakom legitimationen, men önskar att de kunde språket bättre. Hade troligen blivit mindre missförstånd då de oftast har kunskapen, men problemet som patienten har inte förstås på rätt sätt.
Citera
2016-08-24, 18:51
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Finns mycket skit bland utländska, men det gör det bland svenska också.

Upplever att många utländska kan vara mer "goda" och hjälpande, medans många svenskar bara hjälper till av konfliktsrädsla, om de gillar patienten eller om det skulle vara ett lagbrott om de inte hjälpte.

Svenska läkare är i regel bättre på att skydda sig själva, så det händer oftare att de gör mindre för patienten. Medans utländska läkare vågar ta mer risker och har mer självförtroende(Då särskilt kvinnliga läkare).

Rent personligt är jag emot att sveriges befolkning ska ha många utomeuropeiska läkare, men det jag beskriver är min objektiva uppfattning.
Utländska läkare och då särskilt kvinnliga gör mer för att komma med i gemenskapen och tjäna det svenska samhället.
Citera
2016-08-24, 19:08
Medlem
Jag är ingen läkare, men i över 3 år så har jag krigat med den offentliga vården p.g.a. ryggskador, och dom utländska läkare som jag har fått träffa har varit TOTALT värdelösa!
Dom har knappt kunnat göra sig förstådda på svenska och jag skämtar inte när jag säger att en av dom satt och använde Google translate för att försöka förstå vad jag sa, så det slutade med att hennes kollega fick ta över.

Det som slår allt under min resa är dock den "läkaren" som sa att jag hade plattfot och att det var orsaken till mina ryggproblem, vilket var väldigt ironiskt då jag har höga fotvalv och då röntgen visade klart och tydligt vad som var orsaken.
Han hade alltså inte ens bemödat sig med att kolla svaret från röntgen och han kunde inte diagnostisera en så enkel sak som plattfot.

Hittills så har dessa inkompetenta utländska "läkare" gjort så att jag har fått vänta minst 6 månader extra under min resa, och jag är långt ifrån klar, så när jag söker vård i dagsläget så kräver jag alltid att få träffa en läkare som kan göra sig förstådd på svenska.
Senast redigerad av Plopp123 2016-08-24 kl. 19:14.
Citera
2016-08-24, 19:17
Medlem
Trenden jag har sett är klara språkförbistringar, ffa då man är ny landet. Får intrycket att vissa läkare som sedan får frågan "vad menar du" uppfattar detta som att man blir ifrågasatt och det blir konflikt.

Dessutom har många svårt att jobba inom specialitéer pga av kompetensskillnader och man hamnar då på vårdcentraler i kris, där man tar alla med leg (en horribel inställning). Då detta dessutom är den plats där man behöver mest social kompetens hjälper ju inte.

Tror set beror mycket på hur gammal personen är, en person över 45 och jobbat som kirurg måste slita som ett djur, medan en kvinna på 31 som gör en At i Sverige funkar perfekt.
Citera
2016-08-24, 19:50
Medlem
500ghzs avatar
De gånger jag bokat tid på vårdcentral har jag alltid frågat efter svensk/europeisk läkare.
Har alltid fått som jag velat men det kanske bara finns såna läkare på min vårdcentral kanske
Citera
2016-08-24, 20:08
Medlem
CarolynHaxs avatar
Jag kopierar mitt inlägg från en gammal tråd med en fetning:

Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Så här säger en läkare i Läkartidningen:

"Sveriges läkarutbildning har till skillnad mot läkarutbildning i många andra länder, till exempel flertalet östeuropeiska länder dit många svenskar tar sig för läkarstudier, ett större fokus på klinisk kunskap och rollen som en pedagogisk och patientcentrerad läkare. I flertalet andra länder tycks det än i dag råda en läkarkultur som präglas av en mer auktoritär och prestigefull anda där större fokus ligger på läkarens kunskapsövertag och rätt att bestämma än arbetet för ökat förtroende och ordinationsföljsamhet (compliance) hos patienten".

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/07/Satsningar-pa-sprakkunskaper-hos-utlandsutbildade-lakare-bor-oka/

Tror att det kan vara den attityden som spelar in "Jag är läkare, jag vet alltid bäst".
Citera
2016-08-24, 21:12
Medlem
Min erfarenhet efter att ha träffat många gynekologer är att utländska gynekologer tänker bredare och söker mer varierande lösningar på gynekologiska problem.
Svenska gynekologer vill lösa allt med p-piller, det ser de som en universalmedicin.
Citera
2016-08-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Min erfarenhet efter att ha träffat många gynekologer är att utländska gynekologer tänker bredare och söker mer varierande lösningar på gynekologiska problem.
Svenska gynekologer vill lösa allt med p-piller, det ser de som en universalmedicin.

Men, låter du svartskallar rota i ditt sköte?

Jag har förövrigt en tjock iransk gubbe till läkare, han är mycket duktig måste jag säga.
Citera
2016-08-24, 21:22
Medlem
bzsx0809s avatar
Om jag får ställa en vidare fråga på det här, från vilket land anser ni har bäst alternativt sämst koll när dom kommer hit? Har själv haft en finne och en kanadick senaste åren, dom har varit väldigt noggranna och skött sig ypperligt.
Citera
2016-08-24, 21:23
Medlem
Tyvärr så är ett kort svar på din fråga: Ja.

Jag har jobbat med läkare från hela världen. Men då pratar vi genomsnittet, sen finns det sjävklart utländska läkare som är väldigt duktiga och kompetenta och svenska som är urusla. Man skulle nästan kunna sätta en siffra på genomsnittlig kompetensnivå beroende på vilket land läkarna studerat i/är ifrån. Om Sverige är i snitt en 8 så är Tyskland kanske i snitt 7, Iran 6.5, Irak 3 osv. I vissa länder är det mer spritt och svårare att säga ett genomsnitt, typ grekiska läkare är merparten värdelösa medan ett fåtal är riktigt skickliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in