Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-07, 12:22
  #4105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Det är upp till dig att fundera över; kommer nedlagd tid på att läsa upp gymnasiekurser/skriva hp vara värt mödan? Jag tror det, givet att det inte tar för lång tid. Om du tror att du hinner fixa det till nästa år, fine. Men vänta inte för länge heller.

Om du väljer mdh så gäller det att ligga i ordentligt med jobbsökande. Just i Västerås känns det lite kärvt att få annat än telefon/säljtjänster som ung student men det är bättre än inget jobb alls. Lyckas du jobba ihop ett okej cv under kandidaten och sen går in på masternivå på annan ort ser jag inte varför du inte skulle vara konkurrenskraftig till bättre jobb.

Masterstudenter får bättre extrajobb för att de har saker på sitt cv sen tidigare, inte nödvändigtvis för att de pluggar master.

Har jobbat 2 år och är arbetsledare så bara det är väll ändå något bra att ha i cvt får se hur jag gör tack alla
Citera
2016-08-07, 13:27
  #4106
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohshiet
Hur ser ryktet ut för södertörn? Värre?
Citera
2016-08-07, 14:21
  #4107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohshiet
tja! bor i stockholm!
ska studera i mdh i eskilstuna.
jag undrar hur många dagar i veckan som man behöver gå till skolan första året.
vill helst bo kvar i stockholm och pendla/köra bil till skolan .
om det är skola genomsnitt 2/3 dagar i veckan så stannar jag kvar.
är det typ varje dag så är det bättre att bo där.
men skulle hellre betala för sl och sj kort och då å då ta bilen dit än att flytta dit betala hyra osv.
bör noteras också att jag har jobb och bor hos föräldrarna här i stockholm.

så frågan lyder helt enkelt, genomsnitt hur många dagar i veckan lär jag få gå till mälardalenshögskola i eskilstuna ifall jag läser ekonomiprogrammet 180 första året

Läsa detta:http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6452862
Sen vill jag fråga dig vad du fått på hp? För MDH krävdes det endast 0.75 vilket är, förlåt mig, riktigt kasst... Kollar man på några andra som SU, UU, LU, LiU så har de mellan 1.3-1.6 vilket du kanske kan få på hp? Alternativt så kan du välja fristående kurser och så bygga en kandidat på något bättre lärosäte.

OnT: Ekonomutbildningarna brukar vara väldigt slappa med väldigt få föreläsningar/lektioner i veckan. Kanske runt 2-4 pass i veckan.
Citera
2016-08-07, 14:59
  #4108
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Nä nu låter det verkligen inte bra. Du kan du ju plugga ett halvår till och söka in till våren. Jag vet inte om du kommer fixa detta. Låter som att du har inställningen att det löser sig när du väl börjar skolan och att det inte är kört än för att du kan ta en master. Men det är inte så enkelt som det låter. Du vill få höga betyg men samtidigt ska du pendla fram och tillbaka flera dagar i veckan och eventuellt ha ett jobb.

Kan du inte få högre än 16,9 eller godkänt i en mattekurs så vet jag inte om du klarar höga betyg i högskolan där man har riktiga kurser.

Alltså fan vad du överdriver i ditt inlägg Med tanke på att betyget F i en gymnasiekurs drar ner betygssnittet rejält, samtidigt som TS trots det lyckats få ihop 16,90 i snitt, visar det på att TS har potential.

Skulle TS nu plugga upp betyget i kursen till ett A så förändras betygssnittet till 17,70 (d.v.s. +0,8 till betygssnittet).

• I nuläget (F ger 0 betygspoäng): 42250/2500=16,9
• Bästa scenariot (A ger 2000 betygspoäng): 44250/2500=17,7


Vidare är ju kursen i fråga Matematik 4, som tar upp dessa saker. Jag kan förstå att man tröttnar på sånt skit som man ändå inte kommer hålla på med i framtiden Själv slackade jag igenom den kursen under ett tekniskt basår Läser Läkarprogrammet idag.
Citera
2016-08-07, 16:03
  #4109
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Alltså fan vad du överdriver i ditt inlägg Med tanke på att betyget F i en gymnasiekurs drar ner betygssnittet rejält, samtidigt som TS trots det lyckats få ihop 16,90 i snitt, visar det på att TS har potential.

Skulle TS nu plugga upp betyget i kursen till ett A så förändras betygssnittet till 17,70 (d.v.s. +0,8 till betygssnittet).

• I nuläget (F ger 0 betygspoäng): 42250/2500=16,9
• Bästa scenariot (A ger 2000 betygspoäng): 44250/2500=17,7


Vidare är ju kursen i fråga Matematik 4, som tar upp dessa saker. Jag kan förstå att man tröttnar på sånt skit som man ändå inte kommer hålla på med i framtiden Själv slackade jag igenom den kursen under ett tekniskt basår Läser Läkarprogrammet idag.
Jag överdriver tyvärr inte det minsta. Att du argumenterar för att matte 4 är värt mycket hjälper inte ditt fall utan motsatsen. Faktum är att TS får inte bara +0.8, han får 0.5 i meritpoäng för matte 4 och får alltså +1.3 och landar således på 18.2 om han får ett A. Som du säger är matte 4 en sån kurs man kan slacka sig igenom - jag förväntar mig inte att TS får A men att inte ens klara kursen trots att ha börjat gymnasiet 4 år sedan tyder på att TS har problem med sin studieteknik.

Att få 16.90 är absolut inte en bedrift utan matte 4 då TS haft ett år på sig att pröva upp kurser. Jag kan köpa att man tröttnar på matte men det skulle inte vara ett skäl för mig att gå miste om upp till 1.3 högre i betygssnitt. Att du läser läkarprogrammet vet jag redan - du är en av mina favoritskribenter i denna forumdelen och jag uppskattar alla dina inlägg - men det är väl inte relevant?
__________________
Senast redigerad av skitmackan 2016-08-07 kl. 16:52.
Citera
2016-08-07, 17:31
  #4110
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Jag överdriver tyvärr inte det minsta. Att du argumenterar för att matte 4 är värt mycket hjälper inte ditt fall utan motsatsen. Faktum är att TS får inte bara +0.8, han får 0.5 i meritpoäng för matte 4 och får alltså +1.3 och landar således på 18.0 om han får ett A. Som du säger är matte 4 en sån kurs man kan slacka sig igenom - jag förväntar mig inte att TS får A men att inte ens klara kursen trots att ha börjat gymnasiet 4 år sedan tyder på att TS har problem med sin studieteknik.

Att få 16.90 är absolut inte en bedrift utan matte 4 då TS haft ett år på sig att pröva upp kurser. Jag kan köpa att man tröttnar på matte men det skulle inte vara ett skäl för mig att gå miste om upp till 1.3 högre i betygssnitt.

Att du läser läkarprogrammet vet jag redan - du är en av mina favoritskribenter i denna forumdelen och jag uppskattar alla dina inlägg - men det är väl inte relevant?

Fast nu har ju TS ägnat sin tid till högskoleprovet, parallellt med självstudier (?) i endast Matematik 4-kursen, så det är ju inte konstigt att betygssnittet inte har ändrats så mycket efter studenten. Man kanske kan säga att TS har prioriterat fel, med tanke på att han kan nå ända upp till 18,0 i betyg om han fokuserar och lär sig Matematik 4 ordentligt. Ett A i betyg där skulle räcka för att komma in på flera ekonomutbildningar vid SU, se t.ex. höstterminen 2015:


Anledningen till att jag drog upp mitt exempel är för att jag ville visa att om man inte sätter ett högt betyg i Matematik 4 under gymnasiet/basår så kan man ändå lyckas senare på universitetet (jag kom ju trots allt in på mitt program, som kanske inte är vilket program som helst).

Edit: Såg nu i efterhand att de två programmen i lägst ner i listan ovan är kanske inte mycket att söka in till för TS
__________________
Senast redigerad av lighten-up 2016-08-07 kl. 17:38.
Citera
2016-08-08, 01:34
  #4111
Medlem
Ifall jag skippar att jobba och satsar på hp matte 1 matte 4 och redovisning till VT och kommer in så skulle det vara najs. Lyckas jag inte så kommer jag ha ångest som fan.
Matte 4F
Redovisning E
Matte 1 D
Ganska enkla program att få bra betyg i egentligen. Handlar endast om att psykologisk så kan jag inte motivera mig själv för känner mig värdelös just nu där det känns som att jag redan slösat 2 år(arbetat &"försökt"plugga upp). Att komma in som Bll i de stora universiteten känns jävligt svårt.
Jag är en person med kämparglöd pch storpotential men samtidigt är jag inte "den smarta eleven med fotogrsfiskt minne" utan "den som försöker vara den smarta".
Får överväga. Skulle vara najs att lägga all energi på att plugga upp men OM jag inte kommer in på ett bra universitet då så vet jag inte verkligen om orken kommer finnas för att studera något alls. Jag förstår er men hoppas ni förstår mig också. Känns som att jag bara vill börja och läsa klart den där ekonomiutbildningen bara. Har längtat i 2 år nu.vill inte tappa den där längtan som finns just nu.
Men som ni får det att låta så är det ingen ide att läsa ekonomiutbildning i mdh.
... tack alla hur som helst. Lätta vägen/valet blir mdh och den svåra blir prövning/hp
Citera
2016-08-17, 12:56
  #4112
Medlem
kan man gå naturvetenskap på gymnasie och komma in på civilekonom linje till högskola?
Citera
2016-08-17, 14:13
  #4113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitsab123
kan man gå naturvetenskap på gymnasie och komma in på civilekonom linje till högskola?
Ja, det enda som krävs är Matte 3 utöver den grundläggande behörigheten.
Citera
2016-08-19, 13:53
  #4114
Medlem
Finns det något ekonomiskt program där man slipper massa engelska?
Citera
2016-08-19, 14:00
  #4115
Medlem
Vilka är dom bästa Ekonomiutbildningarna som finns i Göteborg?
Citera
2016-08-19, 14:13
  #4116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeboyy
Vilka är dom bästa Ekonomiutbildningarna som finns i Göteborg?
Finns bara en:http://handels.gu.se/utbildning/Prog...onomprogrammet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback