Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-12, 11:32
  #1
Medlem
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...822/?text=true

Det har lämnats in en motion om att e-sport ska få samma privilegier som vanlig sport.

Personligen anser jag att detta är viktigt medans jag vet att andra tycker att det är viktigt att separera på vanlig sport och e-sport då det aldrig kommer bli samma sak.

Vad tycker ni, jag ska prata med en lokal riksdagsrepresentant iaf och försöka påverka!
Citera
2014-11-12, 11:47
  #2
Moderator
^Eazs avatar
Flyttar från Spel till spelrelaterat.
/Mod
Citera
2014-11-12, 11:51
  #3
Medlem
kinesarsles avatar
Jag tycker att det finns en poäng i att skilja på e-sport och idrott där man faktiskt rör på sig, men e-sport borde ha samma status som schack.
Citera
2014-11-12, 11:53
  #4
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag tycker att e-sport är fullt jämförbar med andra sporter som kräver stor koncentration och eventuellt fingerfärdighet/precision men kanske inte styrke- eller konditionsrelaterade ansträngingar, t.ex. schack, biljard osv.

Men det jag tycker är relaterat till att jag anser att man ska få forma idrottsföreningar och att det ska finnas godkänd utrustning t.ex. möss osv. Jag ser det som ett problem att e-sport som det är nu, är i stort sett bara kommersiellt dravel för att tjäna pengar. Att få e-sport att bli mer accepterat som sport tror jag är en god utveckling.

Likaså tycker jag att det borde vara helt ok och gratis att ställa upp en spelkonsol som t.ex. en restaurangs gäster ska få spela på. Precis som det finns t.ex. kortspel som inte spelas om pengar finns det spelmaskiner som inte hanterar pengar, detta täcks inte av nuvarande lag.

Men. Motionen verkar mest vara för att se till att utövare av e-sport inte hindras att komma till Sverige. Vilket skulle leda till att vem fan som helst som spelar dataspel (för tror någon att Migrationsverket ser skillnaden mellan LoL och Flappy Bird?) kan få uppehållstillstånd. Det ser jag inte som något bra.
Citera
2014-11-12, 13:30
  #5
Medlem
Ojkans avatar
Kul
Citera
2014-11-14, 07:29
  #6
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag tycker att det finns en poäng i att skilja på e-sport och idrott där man faktiskt rör på sig, men e-sport borde ha samma status som schack.
Det finns en poäng med att ha idrott som en subkategori under sport men det är ganska självklart att e-sport är en lika riktig sport som något annat, fast en idrott är det inte.
Citera
2014-11-15, 10:52
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Märkte i efterhand att det blev ett fruktansvärt utsvävande inlägg, men det finns en röd tråd om än tunnare än Reinfeldts kalufs!

Själv vill jag tro att detta är ett naturligt steg i utvecklingen av Sverige mot det "intellektuella" samhället.
D.v.s intellektuellt i det avseendet att man lägger större vikt vid individens mentala utveckling och ger möjlighet att utnyttja och bygga vidare på de attribut man faktiskt har istället för att tvingas in i ett fabriksliknande utbildningssystem där hela livet ska formas kring detta istället för tvärtom.
I takt med att tekniken utvecklas så framkommer allt mer innovativa lösningar på kunskapsspridande och gemensam underhållning utan att parterna ens behöver finnas på samma plats. De offentliga samhällsstrukturerna utvecklas däremot inte fort nog för att nyttja tekniken till fullo.
Sveriges industrier flyttas allt mer utomlands p.g.a billigare arbetskraft och vissa förutspår en annalkande samhällskollaps på grund av en inrutad världsåskådning där endast exporten av fysiska produkter kan bidra till tillväxt, grovt förenklat.
Detta ser dock jag själv som en god utveckling ur ett globalt perspektiv då det ger lågutvecklade länder ytterligare en plattform (om man nu inte vill kalla även det "ett steg i utvecklingen" såsom tidigare beskrivet) att bygga vidare på och håller även nere priserna på tekniska produkter så att vi i mer utvecklade länder kan, och framförallt BÖR, lägga tiden på att just utveckla allt från tekniska lösningar till levnadsförhållanden.

Så är inte riktigt fallet nu.
Istället har vi ett samhälle som primärt bygger på pappersvändande, påtvingad anpassning och utgallring av socialt svaga individer som, om de har tur och lite ambition, kan placeras på något jobb där solen aldrig lyser istället för i en soclägenhet eller rentutav på gatan).

Det är här e-sporten kommer in i spelet!
Här har vi en värld där vad vi ser som brukligt och normativt inte riktigt är samma sak. Ett rike vars invånare kan komma från jordens alla hörn (men av praktiska skäl förstås fortfarande tenderar att hållas inom samma världsdel som varandra) och där de positiva sidor som faktiskt finns med mångkultur kan frodas utan att individen för den sakens skulle måste tvingas på sänkt välfärdsstandard i sitt hemland eller höjd rånrisk i sitt hemkvarter.
Är du förkyld?
Har du brutit benet?
Då är det nog inte särskilt najs att gå till fotbollsträningen eller jobbet som flyttgubbe.
Att sätta sig vid burken och lira WoW eller CS med polarna är däremot nära till hands.
Dessa spel är dock förhållandevis gamla och förlitar sig, som så got som alla spel i dagsläget, på förhållandevis klumpiga verktyg som mus och tangentbord. Fördelen är att väl att det går fort att bara sätta sig vid skärmen och vara inne i sin virtuella hemvärld (må det vara facebook, flashback, eller world of warcraft) på några sekunder.
Med virtual- och augmented reality i antågande så kommer dessutom mängden tid människor spenderar i den virtuella världen öka kraftigt.
Varför ska bara de kommersiella företagen utnyttja detta episka moment i människans historia?

Varför skulle inte befolkningen i denna värld få nyttja samma privilegier som övriga befolkningen?
Citera
2014-11-24, 12:59
  #8
Avstängd
Alltidxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Själv vill jag tro att detta är ett naturligt steg i utvecklingen av Sverige mot det "intellektuella" samhället.
D.v.s intellektuellt i det avseendet att man lägger större vikt vid individens mentala utveckling och ger möjlighet att utnyttja och bygga vidare på de attribut man faktiskt har istället för att tvingas in i ett fabriksliknande utbildningssystem där hela livet ska formas kring detta istället för tvärtom.
I takt med att tekniken utvecklas så framkommer allt mer innovativa lösningar på kunskapsspridande och gemensam underhållning utan att parterna ens behöver finnas på samma plats. De offentliga samhällsstrukturerna utvecklas däremot inte fort nog för att nyttja tekniken till fullo.
Sveriges industrier flyttas allt mer utomlands p.g.a billigare arbetskraft och vissa förutspår en annalkande samhällskollaps på grund av en inrutad världsåskådning där endast exporten av fysiska produkter kan bidra till tillväxt, grovt förenklat.
Detta ser dock jag själv som en god utveckling ur ett globalt perspektiv då det ger lågutvecklade länder ytterligare en plattform (om man nu inte vill kalla även det "ett steg i utvecklingen" såsom tidigare beskrivet) att bygga vidare på och håller även nere priserna på tekniska produkter så att vi i mer utvecklade länder kan, och framförallt BÖR, lägga tiden på att just utveckla allt från tekniska lösningar till levnadsförhållanden.

Så är inte riktigt fallet nu.
Istället har vi ett samhälle som primärt bygger på pappersvändande, påtvingad anpassning och utgallring av socialt svaga individer som, om de har tur och lite ambition, kan placeras på något jobb där solen aldrig lyser istället för i en soclägenhet eller rentutav på gatan).

Det är här e-sporten kommer in i spelet!
Här har vi en värld där vad vi ser som brukligt och normativt inte riktigt är samma sak. Ett rike vars invånare kan komma från jordens alla hörn (men av praktiska skäl förstås fortfarande tenderar att hållas inom samma världsdel som varandra) och där de positiva sidor som faktiskt finns med mångkultur kan frodas utan att individen för den sakens skulle måste tvingas på sänkt välfärdsstandard i sitt hemland eller höjd rånrisk i sitt hemkvarter.
Är du förkyld?
Har du brutit benet?
Då är det nog inte särskilt najs att gå till fotbollsträningen eller jobbet som flyttgubbe.
Att sätta sig vid burken och lira WoW eller CS med polarna är däremot nära till hands.
Dessa spel är dock förhållandevis gamla och förlitar sig, som så got som alla spel i dagsläget, på förhållandevis klumpiga verktyg som mus och tangentbord. Fördelen är att väl att det går fort att bara sätta sig vid skärmen och vara inne i sin virtuella hemvärld (må det vara facebook, flashback, eller world of warcraft) på några sekunder.
Med virtual- och augmented reality i antågande så kommer dessutom mängden tid människor spenderar i den virtuella världen öka kraftigt.
Varför ska bara de kommersiella företagen utnyttja detta episka moment i människans historia?

Varför skulle inte befolkningen i denna värld få nyttja samma privilegier som övriga befolkningen?
Sånt blaj hela den här posten är. Kan inte du starta upp skolor som bara tränar folk i Counterstrike och Star Craft? Sån frälsare av alla ekonomiska problem du kommer bli, förutom att du moderneriserar och förbättrar alla hemska samhällstrukturer.
Citera
2016-08-17, 16:53
  #9
Medlem
Pissmotion, man skäms ju för Centerpartiet.

Det enda vettiga skulle vara en motion om att staten ska ge fan i försöka eller ens bry sig om eller tillämpa några regler om sport eller vad någon kallar sport.

Staten är till för att ge oss polisiärt och militärt skydd inte kvotera in flyktingar för att dom spelar datorspel. Skäms du centerpartist.
Citera
2016-08-17, 17:29
  #10
Avstängd
Alltidxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag tycker att det finns en poäng i att skilja på e-sport och idrott där man faktiskt rör på sig, men e-sport borde ha samma status som schack.
Ja jättebra. Men det kommer inte falla i god jord hos de som sökte. De vill ju att sitt intresse ska bli bli ett respekterat yrke på sikt (proffs) så de slipper känna sig som asociala nerdar.

Eller jag antar att det handlar om att kunna få bidrag från staten. Men det är fel, för staten ska stötta verksamheter som är bra för kropp och själ och karaktärsdanande och på nåt vis ger positiv avkastning till samhället i stort, och det är inte dataspelande.
__________________
Senast redigerad av Alltidxx 2016-08-17 kl. 17:42.
Citera
2016-08-18, 08:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag tycker att det finns en poäng i att skilja på e-sport och idrott där man faktiskt rör på sig, men e-sport borde ha samma status som schack.

Jag skulle nog vilja påstå att man rör på sig mer i både schack och starcraft än i bågskytte, och en av dem är OS-gren.
Citera
2016-08-18, 09:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 654654
Pissmotion, man skäms ju för Centerpartiet.

Det enda vettiga skulle vara en motion om att staten ska ge fan i försöka eller ens bry sig om eller tillämpa några regler om sport eller vad någon kallar sport.

Staten är till för att ge oss polisiärt och militärt skydd inte kvotera in flyktingar för att dom spelar datorspel. Skäms du centerpartist.
Nu skumläste jag bara motionen men var kom flyktingar in i bilden?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback