Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-21, 23:28
  #37
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Gör dig själv en tjänst och kolla in Vice: Project Doom.

Nja, det är kanske kul men jag är inte så himla sugen på att spela NES då jag hade C64 och Amiga. Spelade i för sig Gods i Megadrive- och senare SNES-version på mobil. Amigans version var dock bäst och med coolast musik.
Citera
2016-07-22, 14:50
  #38
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Nja, det är kanske kul men jag är inte så himla sugen på att spela NES då jag hade C64 och Amiga. Spelade i för sig Gods i Megadrive- och senare SNES-version på mobil. Amigans version var dock bäst och med coolast musik.

Aha, sjönk aldrig riktigt in hos mig att du enbart sökte Amiga- och C64-spel. Gods har bra musik.
Citera
2016-07-22, 22:28
  #39
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Aha, sjönk aldrig riktigt in hos mig att du enbart sökte Amiga- och C64-spel. Gods har bra musik.

Nej, jag vill själv helst bara spela retro från dessa plattformar men folk får såklart skriva om vilka retro-spel de vill.
Citera
2016-07-23, 23:15
  #40
Medlem
M0wes avatar
För mig e de super mario 64 jag kan spela om och om igen, och mariokartspelen.
Citera
2016-07-24, 19:05
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M0we
För mig e de super mario 64 jag kan spela om och om igen, och mariokartspelen.

Mario 64 är kult som man kan spela om väldigt många gånger men jag skulle även vilja påstå att Super Mario World på Super Nintendo också är ett spel som man kan spela om! Varvade det spelet förra sommaren - det var magiskt...
Citera
2016-07-24, 19:07
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Super Mario Bros 3. Spelar det fem dagar i veckan sedan ett år tillbaka.

Quake II. Det är visserligen starka nostalgiband som spelar in, men likväl ett förbannat bra spel. (Vet dock inte om det klassas som retro enligt TS benämning, men det fyller ju snart 20 år, så nog borde det kunna klassas som retro?)

Bubble Bobble. Barnsligt roligt oavsett ålder.

Skulle säga att Quake 2 men även Quak 3 Arena räknas som Retro då både spelen gjordes på 90-talet. Igår lirade jag en hel del Quake 2. Fick efter mycket om och men (patch nedladdning mm) det att funka med fullscreen på Windows 10... Fantastiskt spel på så många sätt!
Citera
2016-07-29, 20:34
  #43
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Quake II. Det är visserligen starka nostalgiband som spelar in, men likväl ett förbannat bra spel. (Vet dock inte om det klassas som retro enligt TS benämning, men det fyller ju snart 20 år, så nog borde det kunna klassas som retro?)

Det är det definitivt, retro (tror jag, vissa definierar retro annorlunda) och ett bra spel alltså. Lirade du Playstation-porten, den var väldigt lyckad måste jag säga (spelade PC-versionen också förstås som var snäppet bättre).

Men att utnämna det 'göttaste' är svårt, tycker det finns mängder med retrospel till mängder av system som man fortfarande spelar, det som avgör är i princip det man är sugen på för stunden. Det som är bra med retrospel är att de ofta har den där arkadkänslan, bara att plocka upp och spela.
Citera
2016-07-29, 23:02
  #44
Medlem
Sightnesss avatar
"Hur mycket som helst" är väl att ta i. Men ett spel jag gillar att återkomma till är:
Impossible Mission på c64.

Snart 30 år sedan jag spelade det första gången, men tycker fortfarande det är svårt

Direktlänk till spelet:
http://impossible-mission.krissz.hu/

Piltangenter och space.
Lycka till!
Citera
2016-07-30, 19:33
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Det är det definitivt, retro (tror jag, vissa definierar retro annorlunda) och ett bra spel alltså. Lirade du Playstation-porten, den var väldigt lyckad måste jag säga (spelade PC-versionen också förstås som var snäppet bättre).

Men att utnämna det 'göttaste' är svårt, tycker det finns mängder med retrospel till mängder av system som man fortfarande spelar, det som avgör är i princip det man är sugen på för stunden. Det som är bra med retrospel är att de ofta har den där arkadkänslan, bara att plocka upp och spela.

Jag tycker det är svårt att klassa ett PC spel som retro då datorn finns i samma tappning som tidigare. Spelen är såpass lika varandra trots att det skiljer 20 år. Tex Quake 2 och Doom 4 skiljer sig inget i styrningen utan bara det grafiska. Men Quake 2 måste väl ändå anses som retro då det är 20 år. Men det är enklare att ta ett PC spel som är några få år äldre som tex wolfeinstein och kalla retro för det är ju så pixligt och styrningen är så hackig. :P
Citera
2016-08-17, 10:21
  #46
Medlem
Geomeisters avatar
Mega Man 1-6 är fortfarande "rädd" för samma saker som för 20 år sedan... Det rycker till när vissa hopp ska göras eller bossriåder åker upp
Citera
2016-08-17, 10:33
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jag dammar av min gamla ATARI 1040ST med jämna mellanrum för att spela "Sid Meier´s Pirates" och "Wizball". Högt omspelsvärde på dem!!

Ett DOS-spel som håller än idag är Mechwarrior 2. Kom väl ut runt 95 om jag inte missminner mig. Grafiken är såklart ingen höjdare om man ser till dagens spel, men mekaniken och storyn är kanon även med dagens mått.
Det var inte igår direkt man spelade detta, tyckte dock att det var jäkla svårt men ser nu på en Youtubevideo att vi spelade helt fel, vi studsade fram och tillbaka med den gröna bollen och försökte pricka fiender vilket alltid slutade med att vi dog.

Perfekt Dark skulle jag vilja säga är odödligt, många banor att välja på, kan ställa in hur pass svåra botarna skall vara och en hel hög med underbara vapen. Såna här FPS görs inte längre.
Citera
2016-08-17, 15:40
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det var inte igår direkt man spelade detta, tyckte dock att det var jäkla svårt men ser nu på en Youtubevideo att vi spelade helt fel, vi studsade fram och tillbaka med den gröna bollen och försökte pricka fiender vilket alltid slutade med att vi dog.

Perfekt Dark skulle jag vilja säga är odödligt, många banor att välja på, kan ställa in hur pass svåra botarna skall vara och en hel hög med underbara vapen. Såna här FPS görs inte längre.

De Retro spelen som man kan spela hur mycket som helst som man aldrig blir trött på...

Om jag tänker Super Nintendo så är det:
- Super Mario World
- Super Metroid
- Turbo Street Fighter Alhpa
- Mortal Kombat 1, 2 och 3
- F-Zero
- Zelda A Link to the Past
- Star Fox
- Final Fight 1, 2 och 3
- Double Dragon
- Donkey Kong 1, 2 och 3

När det kommer till Nintendo 64:
- Goldeneye
- Perfect Dark
- Donkey Kong 64
- Mario 64
- Zelda: Ocarina of Time

När det kommer till PC:
- Quake 1, 2 och 3 Arena
- Duke Nukem 3D
- Atlantis - Det försvunna riket
- Sim City 2000
- Sim Tower
- Unreal Tournament
- CS 1.6
- Half Life
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback