Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-13, 18:00
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
19-åriga Sonja Engelbrecht försvann måndag 1995-04-11 på Stiglmaierplatz i Munchen, Bayern, ca kl. 02.30. Hon hade sju dagar innan fyllt år.

Detta var sista gången någon såg den försvunna vad som känt är.

Hennes familj som bestod/består av mamma, pappa, äldre syster och systerdotter har aldrig hört av henne.

2012-11-28 togs hennes försvinnande upp i programmet Aktenzeichen XY special.

Aktenzeichen 2012

Ytterligare information om hennes försvinnande:

True Crime Sonja Engelbrecht

Citat från True Crime: "Umstände des Verschwindens:
Sonja war in der Nacht vom 10. auf den 11. April 1995 zusammen mit einem Schulfreund unterwegs und nach einem Lokalbesuch bis ca. 02.00 Uhr in der Wohnung von Bekannten in der Schellingstraße. Von dort gingen die beiden zu Fuß zum Stiglmaierplatz. Aus einer dortigen Telefonzelle wollte Sonja gegen 02.30 Uhr ihre Schwester anrufen, um abgeholt zu werden. Noch während sie in der Telefonzelle war, ging ihr Begleiter zur einfahrenden Straßenbahn. Ab diesem Zeitpunkt wurde Sonja nicht mehr gesehen."

Verschwand hier Sonja 1995?

Hennes försvinnande skedde för över 20 år sedan och är fortfarande ouppklarat.

Nu är den information som jag har tagit del av enbart på tyska och har därför missat en del. Har tyvärr inte kunnat hitta någon information på engelska.

Någon annan som har hört talats om detta fall förut? Vad hände? Blev hon mördad? Motiv? Kan hon fortfarande vara i livet? Idag skulle hon i s f vara en 40-årig kvinna.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-13 kl. 18:45.
Citera
2016-08-13, 20:09
  #2
Medlem
Jag har aldrig hört talas om detta försvinnande, men scenariot "ung kvinna bortrövad och mördad", är inget unikt dessvärre. Det är spontant nagot jag misstänker i detta fall. Det var för en tid sedan ett reportage om en otäck kombination bortförande-valdtäkt, men dock mördades inte kvinnan.

Jag vet heller inte om hennes skolkamrats, Roberts, uppgift har verifierats - är han s.a.s. höjd över varje misstanke?

Det finns enligt en hemsida en del konstigheter i fallet. Jag har bara hunnit läsa som hastigast. Bl. a. ska Sonja ha velat ringa sin syster - utan att ha haft hennes nummer. Dessutom har föräldrarna känt sig motarbetade av polisen, inte utan anledning, om uppgifterna pa hemsidan är korrekta. Allt jag hittat är pa tyska, men det är inget problem för Ts, antar jag:

http://sonja-engelbrecht.de/sonjas-verschwinden.

Mer info pa webben, ocksa pa tyska:

http://www.welt.de/regionales/muench...-vermisst.html.
http://www.sueddeutsche.de/muenchen/...uizid-1.736315.

Detta tyska diskussionsforum kan var ganska informativt och intressant:

https://www.allmystery.de/themen/km95777-37.
Citera
2016-08-13, 22:43
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare litet information.

Ytterligare litet information om detta försvinnande.

På franska och engelska

Citat: "Sonia was in the company of a school boy-friend and went in a phone cell, at about 2 a.m.. As she was calling, his friend left her alone. Since that moment, no trace anymore of the young woman. She was 19 years old."

http://nyhetsbyran.se/nyhet.php?id=8767955
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-13 kl. 23:05.
Citera
2016-08-13, 23:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ytterligare litet information om detta försvinnande.

På franska och engelska

Citat: "Sonia was in the company of a school boy-friend and went in a phone cell, at about 2 a.m.. As she was calling, his friend left her alone. Since that moment, no trace anymore of the young woman. She was 19 years old."

http://nyhetsbyran.se/nyhet.php?id=8767955

Det enda polisen har att ga efter, är "vännens" uppgifter. Enligt vad jag läst ska bl. a. Sonjas far vara skeptisk till dessa.
Citera
2016-08-14, 12:30
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände på Stiglmaierplatz?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag har aldrig hört talas om detta försvinnande, men scenariot "ung kvinna bortrövad och mördad", är inget unikt dessvärre. Det är spontant nagot jag misstänker i detta fall. Det var för en tid sedan ett reportage om en otäck kombination bortförande-valdtäkt, men dock mördades inte kvinnan.

Jag vet heller inte om hennes skolkamrats, Roberts, uppgift har verifierats - är han s.a.s. höjd över varje misstanke?

Det finns enligt en hemsida en del konstigheter i fallet. Jag har bara hunnit läsa som hastigast. Bl. a. ska Sonja ha velat ringa sin syster - utan att ha haft hennes nummer. Dessutom har föräldrarna känt sig motarbetade av polisen, inte utan anledning, om uppgifterna pa hemsidan är korrekta. Allt jag hittat är pa tyska, men det är inget problem för Ts, antar jag:

http://sonja-engelbrecht.de/sonjas-verschwinden.

Mer info pa webben, ocksa pa tyska:

http://www.welt.de/regionales/muench...-vermisst.html.
http://www.sueddeutsche.de/muenchen/...uizid-1.736315.

Detta tyska diskussionsforum kan var ganska informativt och intressant:

https://www.allmystery.de/themen/km95777-37.

Tack för de intressanta länkarna. Den första sidan kände jag till men inte de övriga.

Nej tyvärr är det scenariot inte unikt. Jag tror också att fröken Engelbrecht dessvärre kom att bli mördad.

Hennes följeslagare Robert den här kvällen/natten verkar inte vara "in the clear". Misstankar och oklarheter verkar finnas gentemot honom.
Citera
2016-08-14, 15:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för de intressanta länkarna. Den första sidan kände jag till men inte de övriga.

Nej tyvärr är det scenariot inte unikt. Jag tror också att fröken Engelbrecht dessvärre kom att bli mördad.

Hennes följeslagare Robert den här kvällen/natten verkar inte vara "in the clear". Misstankar och oklarheter verkar finnas gentemot honom.

Polisen verkar dock ha uteslutit Robert som misstänkt. Men varför? Hans uppgifter om att Sonja skulle ringt systern - trots att hon inte haft hennes nummer enligt anhöriga, och scenariot i övrigt att Sonja skulle bortrövats mitt i natten, nej jag tvivlar.

PA Youtube ska finnas en intervju med bl. a. den skeptiske fadern. Det finns mycket material om det här fallet ute pa webben, och jag har bara hunnit läsa en brakdel.
Citera
2016-08-14, 21:27
  #7
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Polisen verkar dock ha uteslutit Robert som misstänkt. Men varför? Hans uppgifter om att Sonja skulle ringt systern - trots att hon inte haft hennes nummer enligt anhöriga, och scenariot i övrigt att Sonja skulle bortrövats mitt i natten, nej jag tvivlar.

PA Youtube ska finnas en intervju med bl. a. den skeptiske fadern. Det finns mycket material om det här fallet ute pa webben, och jag har bara hunnit läsa en brakdel.

Ja, det verkar ha skrivits en hel del om detta fall.
Jag har inte satt mig in i det, men den här Robert undrar jag lite över, vad heter i efternamn? var bor han? hur har det gått för honom? jobbar han och har fru/barn?
Citera
2016-08-14, 21:35
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Telefonsamtal från Stiglmaierplatz ca kl. 02.00?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Polisen verkar dock ha uteslutit Robert som misstänkt. Men varför? Hans uppgifter om att Sonja skulle ringt systern - trots att hon inte haft hennes nummer enligt anhöriga, och scenariot i övrigt att Sonja skulle bortrövats mitt i natten, nej jag tvivlar.

PA Youtube ska finnas en intervju med bl. a. den skeptiske fadern. Det finns mycket material om det här fallet ute pa webben, och jag har bara hunnit läsa en brakdel.

Ja det kan man fråga sig? Vet inte varför skolkamraten har blivit utesluten som misstänkt.

Jag håller med att det låter märkligt att hon skulle ringa till sin syster Silvia när hon inte hade hennes telefonnummer enligt anhöriga. Dessutom så sent (eller tidigt) som kl. 02.00. Systern erhöll ju heller inte någon samtal från Sonja natten mot den 14 april 1995.

Även jag ställer mig något tvivlande till Roberts utsago.

Du som kan tyska mycket bättre än jag kan väl länka till olika hemsidor/program som tar upp fröken Engelbrechts försvinnande om du hittar något som du tycker verkar vara intressant?

Jag förstår dock inte allt vad som sägs på tyska men en del.

The Doe Network Sonja Engelbrecht
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-14 kl. 21:44.
Citera
2016-08-14, 22:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det verkar ha skrivits en hel del om detta fall.
Jag har inte satt mig in i det, men den här Robert undrar jag lite över, vad heter i efternamn? var bor han? hur har det gått för honom? jobbar han och har fru/barn?

Jag tror inte att hans efternamn är offentliggjort - men jag har inte läst all text som finns om fallet . "Robert S.", hette han, och var 17 ar vid Sonjas försvinnande. Naturligtvis finns nog heller ingen info om hans liv idag.
Citera
2016-08-14, 22:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det kan man fråga sig? Vet inte varför skolkamraten har blivit utesluten som misstänkt.

Jag håller med att det låter märkligt att hon skulle ringa till sin syster Silvia när hon inte hade hennes telefonnummer enligt anhöriga. Dessutom så sent (eller tidigt) som kl. 02.00. Systern erhöll ju heller inte någon samtal från Sonja natten mot den 14 april 1995.

Även jag ställer mig något tvivlande till Roberts utsago.

Du som kan tyska mycket bättre än jag kan väl länka till olika hemsidor/program som tar upp fröken Engelbrechts försvinnande om du hittar något som du tycker verkar vara intressant?

Jag förstår dock inte allt vad som sägs på tyska men en del.

The Doe Network Sonja Engelbrecht

Din länk anger ju att polisen misstänker att Sonja bortrövats i bil, och senare blivit föremal för tvangsprostitution-vit slavhandel (!) Omradet hon försvann i, ska ha varit ett skumt omrade, ökänt för narkotikahandel och prostitution. De prostituerades kunder brukade köra omkring där.

Jag tycker det är lite märkligt, att en ung blond tyska ger sig in i ett sadant omrade mitt i natten?!

Det finns mycket information pa nätet att läsa, och jag ska gärna länka, om jag hittar nagot nytt intressant.
Citera
2016-08-14, 23:26
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Robert S.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det verkar ha skrivits en hel del om detta fall.
Jag har inte satt mig in i det, men den här Robert undrar jag lite över, vad heter i efternamn? var bor han? hur har det gått för honom? jobbar han och har fru/barn?

Ja det finns en hel del att ta del av om detta försvinnande.

Många frågor finns om denne skolkamrat till den försvunna, men det verkar inte som om Roberts efternamn blivit offentligt förutom detta "S".

Nej jag tror inte att vi kommer att kunna hitta någon information om hur denne idag 38-årige man lever.

Den försvunna finns inte efterlyst via Interpol.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-14 kl. 23:46.
Citera
2016-08-15, 13:25
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev hon såld som sexslav?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Din länk anger ju att polisen misstänker att Sonja bortrövats i bil, och senare blivit föremal för tvangsprostitution-vit slavhandel (!) Omradet hon försvann i, ska ha varit ett skumt omrade, ökänt för narkotikahandel och prostitution. De prostituerades kunder brukade köra omkring där.

Jag tycker det är lite märkligt, att en ung blond tyska ger sig in i ett sadant omrade mitt i natten?!

Det finns mycket information pa nätet att läsa, och jag ska gärna länka, om jag hittar nagot nytt intressant.

Det tycker jag också. Vad hade de där att göra? Detta skall dessutom tydligen ha varit en omväg för dem att gå.

Jag har också läst den uppgiften ang. misstanke om vit slavhandel från polisens sida på någon tysk hemsida.

Med tanke att Sonja var hela 176 cm lång med långt blont hår så såg hon ut som en riktig valkyria.

Citat från The Doe Network: "Clothing: She was wearing a purple sweater, a black leather jacket and black leather pants. Black high heel suede boots which laced knee high in front and a scarf. Silver rings and necklace."

Med tanke på hennes utseende samt hur hon var klädd så kan hon mycket väl ha blivit "intressant" för någon som fick se henne i kanske telefonhytten mol alena mitt i natten. Att hon skulle ha kunnat blivit såld som sexslav till t. ex. Mellanöstern kan vara möjligt. Där hade hon säkerligen betingat ett högt pris.

Dessutom kan man själv se att alldeles utanför dessa telefonhytter så finns det stor gata. Med mycket trafik i a f under dagtid. Känner inte till hur mycket trafik och människor det är vid den tiden då Sonja försvann.

Jag förstår ändå inte varför Robert hade så bråttom att hinna med spårvagnen (eller om det var bussen) kl. 02.28 från Stiglmaierplatz? Varför väntade han inte på henne utanför telefonhytten? Varför lämnade han henne ensam?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-08-15 kl. 13:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback