20 183 besökare online
1 055 960 medlemmar • 55 316 671 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Fordon & trafik Trafik och körkortsfrågor
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Peterlan
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Moltas666
Det existerar inga minsta hastigheter på några svenska vägar.

Jodå, om man kör så sakta att man stör trafikrytmen.

Exempel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18234690.ab

Moltas666
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Peterlan
Jodå, om man kör så sakta att man stör trafikrytmen.

Exempel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18234690.ab

Nej, det finns inget lagstöd för "låga hastigheter". Däremot kan man få böter om man hindrar annan trafik...vilket det handlade om här.

Låt Charlie Hebdo bli en läxa för Frankrike och en signal att sluta med det postkoloniala gullandet med islamister ~ Västvärldens slutgiltiga uppgörelse med islam kommer allt närmare ~ Ingen Kaplan eller Khan i vår regering, tack ~

~ "Hjärtat är blått - Malmö FF" ~ "Francesco Totti är Gud" ~ AS Roma

C20
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Råkade för några år sedan ut för en sak som fastnat i minnet. En cyklist närmar sig samma övergångsställe som jag gör. Jag är väl medveten om att jag INTE har väjningsplikt mot cyklisten, men saktar ändå något ifall cyklisten ändå cyklar rätt ut. Cyklisten cyklar upp mot övergångsstället och svingar sig av cykeln helt utan att kolla och mer eller mindre utan tidsförlust...och leder cykeln över övergångsstället.
Jag tvärbromsade, men man undrar vad som hänt om jag kört på henne? I väjningsögonblicket - om man kan kalla det för det - var hon cyklist, men hade jag inte bromsat utan kört på henne hade jag kört på en gångtrafikant som ledde en cykel.
Och gör hon så hela tiden lär hon vara påkörd vid detta laget.

Av denna anledning brukar jag stanna för cyklister också.
Om cyklisten redan stannat eller tydligt bromsar in så kör man ju - men annars brukar jag stanna för att va schysst och för att "vara på den säkra sidan" då många cyklister de facto tror att samma regler gäller som för fotgängare.
Det är inte värt risken att köra på någon, för att "hålla på sin rätt" och spara typ 3 sekunder som bilist.

Moltas666
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av C20
Av denna anledning brukar jag stanna för cyklister också.
Om cyklisten redan stannat eller tydligt bromsar in så kör man ju - men annars brukar jag stanna för att va schysst och för att "vara på den säkra sidan" då många cyklister de facto tror att samma regler gäller som för fotgängare.
Det är inte värt risken att köra på någon, för att "hålla på sin rätt" och spara typ 3 sekunder som bilist.

Å andra sidan är det förödande att "lära" andra trafikanter ett felaktigt trafikbeteende. Vad händer när 9-åriga Matilda ser hur andra cyklister blir framsläppta? Jo, då tror Matilda att bilarna har skyldighet att stanna. Nästa gång Matilda cyklar och skall passera ett övergångsställe så cyklar hon över och då kommer stressade Bertil i sin bil och han vet vilka trafikregler som gäller.

Han kör över Matilda (självklart inte med flit) och sen har du två förstörda liv.

Hitta aldrig på egna trafikregler. Egna trafikregler är inte detsamma som att man visar hänsyn i trafiken.

Låt Charlie Hebdo bli en läxa för Frankrike och en signal att sluta med det postkoloniala gullandet med islamister ~ Västvärldens slutgiltiga uppgörelse med islam kommer allt närmare ~ Ingen Kaplan eller Khan i vår regering, tack ~

~ "Hjärtat är blått - Malmö FF" ~ "Francesco Totti är Gud" ~ AS Roma
Senast redigerad av Moltas666 2016-08-14 kl. 14:53.

Svara på ämne
Svara Topp Dela