2016-08-13, 16:58
Medlem
KloBengans avatar
Hade nog väntat mig en något större uppgång inför rapporten, men uppenbart var förväntningarna på rapporten inte höga. Möjligen beror detta på proppen ur-effekten i q1-rapporten.

Sammantaget tycker jag inte det var en dålig rapport som levererades, och då bolaget aktivt gått ut med inställningen att göra "rent hus" för att bli vinstdrivande och kundfokuserade istället (se försäljning av b2b-verksamhet och omorganisationer), så var det ju inte heller väntat med någon vinst i q2.

Jag tror det kan komma att vända ordentligt under q3 och q4, men några större förändringar i kursen fram till dess tror jag inte vi kommer se. Fundamenta finns där, men innan rapporter med svarta siffror börjar visa sig så tror jag inte det kommer blåsas in mycket luft i aktien.

Skulle spontant tro att kursen ligger som den gjort den senaste månaden, och vaggar mellan 5 och 6kr. Blir en långsam höst för NLAB, men allt kan hända när svarta siffror börjar uppenbara sig.
2016-08-13, 22:05
Medlem
Colossos avatar
Läst på lite om detta och funderar på att gå in med en fin summa. Kursen just nu 5:05 kr. Vad tror ni?
2016-08-13, 22:50
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Läst på lite om detta och funderar på att gå in med en fin summa. Kursen just nu 5:05 kr. Vad tror ni?

Tror det är en klok investering. Bolaget försöker just nu ta sikte på att bli lönsamt, med goda resultat och uppvisade kontinuerliga förbättringar. Utöver detta har de en oerhört stor kassa för ett sådant här bolag, och stora tillgångar även i fastigheter. Kursen har inte riktigt tagit fart, och jag misstänker att många har försökt hämta hem vinster i samband med rapporterna. Människor förväntar sig väl att saker händer snabbare och säljer därefter av i frustration. Men med en ledning som fokuserar på att omstrukturera och omorganisera för att effektivisera verksamheten ser jag som ett långsiktigt sundhetstecken, och en bra investering.

Som jag skrev ovan så tror jag kursen kommer ligga rätt lugnt mellan 5 och 6kr fram till q3-rapporten, om inget oväntat händer, men efter att bolaget visar på vinstsiffror så bör det rimligtvis uppvärderas. Tror framtiden är ljus för NLAB.
2016-08-13, 23:12
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Tror det är en klok investering. Bolaget försöker just nu ta sikte på att bli lönsamt, med goda resultat och uppvisade kontinuerliga förbättringar. Utöver detta har de en oerhört stor kassa för ett sådant här bolag, och stora tillgångar även i fastigheter. Kursen har inte riktigt tagit fart, och jag misstänker att många har försökt hämta hem vinster i samband med rapporterna. Människor förväntar sig väl att saker händer snabbare och säljer därefter av i frustration. Men med en ledning som fokuserar på att omstrukturera och omorganisera för att effektivisera verksamheten ser jag som ett långsiktigt sundhetstecken, och en bra investering.

Som jag skrev ovan så tror jag kursen kommer ligga rätt lugnt mellan 5 och 6kr fram till q3-rapporten, om inget oväntat händer, men efter att bolaget visar på vinstsiffror så bör det rimligtvis uppvärderas. Tror framtiden är ljus för NLAB.
Precis. Vad tror du själv? Kan den nå 10kr vid årsslutet eller är det för mycket begärt i nuläget?
2016-08-13, 23:34
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Precis. Vad tror du själv? Kan den nå 10kr vid årsslutet eller är det för mycket begärt i nuläget?

Om rapporten i november visar sig oväntat stark så är det möjligt, men jag skulle tippa på att den kommer handlas för ~8-9kr till årsskiftet.
2016-08-16, 16:33
Medlem
Ojdå insiderköp på 5 millar

Nordic Leisure AB: Niklas Bråthén utför Förvärv av SE0001666553 till volym 1019066,0 @ 5,00 utfört 2016-08-16
Senast redigerad av Oldisch 2016-08-16 kl. 16:43.
2016-08-18, 16:07
Medlem
Saxat från insiderkrönikan på DI:

Ordförande i holdingbolaget inom spelsektorn Nordic Leisure, Niklas Braathen, har gjort större köp under veckan efter bolagets rapport för andra kvartalet släpptes den 11 augusti. Sammanlagt har han i två affärer den 11 och 16 augusti köpt drygt 1 miljon aktier till ett värde om drygt 5 miljoner kronor. En del av aktierna han köpte, 318.235 för att vara exakt, köpte han ifrån styrelseledamoten Claes Hallén. Braathens köp är intressant av flera skäl.

Genom köpen ökar han sitt ägande ifrån 11,5 till 12,5 miljoner aktier vilket är en relativt stor ökning. Det är dessutom hans första köp på drygt två år - senaste affärerna gjorde han i december 2013. Sedan dess har aktiekursen fördubblats. Om vi exkluderar Braathens senaste köp, som ju delvis gjordes med Hallén på andra sidan av affären, så är det idel köp av insiders sedan mars 2015 och totalt har de köpt 366.000 aktier värda knappt 2 miljoner kronor. En plump i protokollet får jag dock ge för att bolagets vd, Peter Åström, helt saknar ägande. En högsta ansvarig som inte delar ägarnas risk och incitament är alltid problematiskt.

Nordic Leisure konsoliderar sin operativa spelverksamhet i den helägda dotterkoncernen Lifland Gaming Group. I slutet av 2015 förvärvade man oddssättaren Bettig Promotion och Tain som levererar systemlösningar till onlinespelsbranschen och i juni sålde man bolagen. Syftet med förvärven var att tå tillgång till den teknik som bolagen hade och därmed använda den för bolagets egen operativa plattform och därmed bli oberoende av externa leverantörer.

Antalet aktiva onlinekunder har under det senaste året ökat från 16.910 till 21.906, eller med 30 procent. Trots av bolagets vd saknar innehav tycker jag att de positiva signalerna i aktien överväger. Det baserar jag då på att bolaget numer har en egen plattform som sänker kostnaderna, nyligen har lanserat ett besparingsprogram samt ett ökat antal aktiva användare och en storägare som ökar rejält.

En vd bör som sagt ha ett betydande ägande i den egna aktien. I krönikan för ett år sedan lyfte jag fram fem bolag där just vd nyligen hade köpt. Det rörde sig om Arise Windpower, Castellum, Lindab, Semcon och Sweco. Sedan dess har aktierna i genomsnitt stigit med 16 procent vilket ska jämföras med -2 procent för Stockholmsbörsen inklusive utdelningar för samma period. Det här betyder naturligtvis inte att du ska köpa utan eftertanke i bolag där vd nyligen har köpt. Men det visar att om vd gör större köp så är det ofta en bra köpsignal.
2016-09-13, 19:31
Medlem
Skulle vara kul att få läsa en färsk analys av någon sakkunnig skribent, det var ju ett tag sen.
Nordic har ju numera en enorm kassa som uppgår till ca hälften av börsvärdet, borde vara dags för förvärv snart.
2016-09-21, 16:10
Medlem
SHB tankar på för andra dagen i rad. Vad vet dom som inte vi vet?
Kul att det börjar röra lite på sig
2016-09-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch

Håller med dig. NLAB har legat mellan 5-6 och guppat alldeles för länge. Insiderköpet i augusti också för miljonbelopp för det hela ännu mer intressantare!
2016-09-22, 15:19
Medlem
http://www.vafinans.se/aktier/nyhete...ans-1001412987
2016-09-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch

SHB? Tror du inte att det är kunder som köpt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in