Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-15, 16:37
  #6949
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Lol du lyckas hitta en Vargattack i hela Världen jag kan troligen hitta 1000 hundattacker med värre utgång!

nej jag råkade bara se den, varg brukar döda hundar men inte så ofta attackera människor
Citera
2016-07-29, 12:32
  #6950
Medlem
Leipreachans avatar
Ska inte vargen skjutas så ska heller inte vildsvin eller mårdhunden jagas.

Vildsvinen får gärna föröka sig och likaså mårdhunden.
Citera
2016-08-05, 00:14
  #6951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Ska inte vargen skjutas så ska heller inte vildsvin eller mårdhunden jagas.

Vildsvinen får gärna föröka sig och likaså mårdhunden.

Vad är det för idiotiskt inlägg Vildsvinen har ju förökat sig som fan medans Vargen ligger på ca 400 djur,
Mårdhunden känner jag inte till mycket om så det kan jag inte kommentera.
Citera
2016-08-07, 11:46
  #6952
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Vad är det för idiotiskt inlägg Vildsvinen har ju förökat sig som fan medans Vargen ligger på ca 400 djur,
Mårdhunden känner jag inte till mycket om så det kan jag inte kommentera.

Bägge arterna ställer till stora problem, var och en på sitt sätt. Samhället fungerar betydligt bättre om dessa begge arters populationer hålls på ett minimum.
Citera
2016-08-10, 21:03
  #6953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Bägge arterna ställer till stora problem, var och en på sitt sätt. Samhället fungerar betydligt bättre om dessa begge arters populationer hålls på ett minimum.
Jo och det gör ju redan Vargen.
Citera
2016-09-18, 13:06
  #6954
Medlem
56ks avatar
Det är ingen mänsklig rättighet att få jaga djur med hund, räcker det inte med att människan redan har övertaget redan innan de sätter sin fot i skogen.
Om vargen är ett problem flytta till Indien och börja jaga i skogen...
Citera
2016-09-18, 13:48
  #6955
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det är ingen mänsklig rättighet att få jaga djur med hund, räcker det inte med att människan redan har övertaget redan innan de sätter sin fot i skogen.
Om vargen är ett problem flytta till Indien och börja jaga i skogen...
Människan är toppredator, vi har precis vilka rätter vi känner för. Det är inte direkt så att lejonen funderar på om det är schysst att plocka en zebra där de slappnar av och dricker vatten. Skall du dra det argumentet till sin spets är frågan om människor överhuvudtaget har "rätt" att förslava en hund eller ta livet av en kyckling för att de är hungriga.

Däremot kan man föra en diskussion om huruvida vi människor VILL ha varg i våra skogar och i så fall hur vi skall förvalta vargstammen. Jag är personligen av uppfattningen att vargen gott kan finnas i Sverige i viss utsträckning, men då skall vi också begränsa populationen på samma sätt som vi gör med alla andra djur. Att man har ett djur som man inte alls jagar och låter förökas och spridas precis hur som helst bara för att det djuret är fint är rätt så märkligt.
Citera
2016-09-18, 20:58
  #6956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Människan är toppredator, vi har precis vilka rätter vi känner för. Det är inte direkt så att lejonen funderar på om det är schysst att plocka en zebra där de slappnar av och dricker vatten. Skall du dra det argumentet till sin spets är frågan om människor överhuvudtaget har "rätt" att förslava en hund eller ta livet av en kyckling för att de är hungriga.

Däremot kan man föra en diskussion om huruvida vi människor VILL ha varg i våra skogar och i så fall hur vi skall förvalta vargstammen. Jag är personligen av uppfattningen att vargen gott kan finnas i Sverige i viss utsträckning, men då skall vi också begränsa populationen på samma sätt som vi gör med alla andra djur. Att man har ett djur som man inte alls jagar och låter förökas och spridas precis hur som helst bara för att det djuret är fint är rätt så märkligt.
Det är helt okey att föra debatt med jägare som har acceptans för att det kan finnas varg i Sverige men för att det skall vara meningsfullt, så måste ju jägare och naturvårdare komma överens om hur stor vargstammen får bli. Är 3000 vargar i Skandinavien för lite ?
Citera
2016-09-18, 21:04
  #6957
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är helt okey att föra debatt med jägare som har acceptans för att det kan finnas varg i Sverige men för att det skall vara meningsfullt, så måste ju jägare och naturvårdare komma överens om hur stor vargstammen får bli. Är 3000 vargar i Skandinavien för lite ?
Håller helt med dig, problemet idag är att man inte ens vill diskutera begränsningar eller ens veta exakt hur många djur som faktiskt finns.
Citera
2016-09-18, 21:10
  #6958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Håller helt med dig, problemet idag är att man inte ens vill diskutera begränsningar eller ens veta exakt hur många djur som faktiskt finns.
Jag anser att man skall hålla sig till Skandulvs inventeringar som finns att få från Viltskadecenter i Grimsö. Det är de officiella uppgifterna vi har att rätta oss efter. Det finns även annan matnyttig information att ladda hem gratis från viltskadecenter, Naturvårdsverket och länsstyrelsen.
När vargstammen uppgår till minst 1000 djur i Skandinavien, så skall jag vara tyst om licensjakt. Däremot anser jag att 150 vargar som SJF förespråkar är direkt oseriöst. Det motsvarar i praktiken nollvision !
Citera
2016-09-18, 21:12
  #6959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Ska inte vargen skjutas så ska heller inte vildsvin eller mårdhunden jagas.

Vildsvinen får gärna föröka sig och likaså mårdhunden.
Om man är viltvårdare, så vet man att mårdhunden är en så kallat invasiv art och de skall bort ur den svenska faunan.
Citera
2016-09-18, 23:09
  #6960
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag anser att man skall hålla sig till Skandulvs inventeringar som finns att få från Viltskadecenter i Grimsö. Det är de officiella uppgifterna vi har att rätta oss efter. Det finns även annan matnyttig information att ladda hem gratis från viltskadecenter, Naturvårdsverket och länsstyrelsen.
När vargstammen uppgår till minst 1000 djur i Skandinavien, så skall jag vara tyst om licensjakt. Däremot anser jag att 150 vargar som SJF förespråkar är direkt oseriöst. Det motsvarar i praktiken nollvision !

Här tar du upp något väldigt viktigt. Idealet ur vargens synpunkt är nog 1000 djur i Skandinavien. S inte ha nrnaäg för enkelhetens skull att Sapmi utgör halva denna ytan. Där vill renskötarna ha ytterst lite varg. Norge har fortfarande en levande småbrukarkultur och vill därför ha ytterst lite varg.

Danmark kommer att låta sitt vargrevir vara kvar, så länge de inte ställer till med problem.

I södra Sverige uppstår ofta problem och vargarna tenderar att förr eller senare bli föremål för skyddsjakt.

I nordvästra svealand, är reviren nu så täta att reproduktionen verkar hämmats de senaste åren. Kanske 150 vargar är lämplig nivå om populationen skall vara koncentrerad till Örebro, Värmland, Dalarna och Gävleborg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback