Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Att det är överlagt mord har jag inte argumenterat emot men jag menar att det som ligger i motivbilden tyder på något slags infekterade relationer och inte hatbrott. BO och gänget har umgåtts under någon tid. BO har varit inneboende hos ett par av dem. Det påpekas att flera i gänget beter sig på ett sätt som tyder på något slags funktionshinder, man menar att de är "efterblivna". Särskilt kvinnan som inte fyllt 21 vilket leder till att man kan utifrån det anta att hon är på en mental nivå i yngre tonår kanske. BO är kring 60-år och haft diverse problem dels med sin identitet men även missbruk som hon fått professionell hjälp att hantera. BO är i förhållande till var och en av gänget inte riktigt i samma hjälplösa position som om de gått ut och "knackat stans bög" utifrån enda omständighet att de vet att denne är transexuell. BOs sexuella identitetsproblematik kan vara bidragande orsak i hur denne pga dålig självkänsla knutit sig till dessa på ett sätt som andra 60-åringar troligtvis inte skulle gjort men det är knappast motivationen för brottet. Om du exempelvis är från Finland och spelar musik högt så jag inte kan sova och därför blir arg och ropar "Men kan du sänka stereojäveln Finnpajsare" så är det uppenbart för de flesta att det primärt inte är din nationalitet eller ursprung som irriterat mig och att användandet av nationaliteten som invektiv är sekundär och avsedd att understryka att jag är arg, ett kraftuttryck för att markera allvaret av det första (att musiken spelas för högt).
Du fokuserar på en problematik som säkerligen finns, såväl allmänt i samhälle som varför Madeleine haft det som hon haft det (bidragande till att hon missbrukat m.m. vilket hon ju uttrycker själv i intervjun) men som inte verkar vsra av betydelse för varför de gör detta mot henne. Hon missbrukade ju innan hon kom ut som transsexuell, och det är ju ett destruktivt val hon har gjort själv. Det är ingen som har lurat i honom/henne droger eller sprit för att jävlas antagligen. Det är mycket sällan rätt att ha ihjäl någon. Och nödvärn föreligger antagligen inte men ett destruktivt levnadssätt och umgänge kan vara delvis självförvållat.
En rätt banal orsak till att personer är generösa i att ge stöd till andra personer ,( ibland i form av ekonomiskt support kombinerat med sällskap och handledning för att den andre ska ta tag i sitt liv)
är att man faktiskt på sitt eget sätt vill hjälpa. Det har nu upprepats många gånger. Men ok, de gänget tog emot hennes ekonomiska stöd men förstår inte alls hur hon kan vara så dum - blåst.
Du verkar också tänka så.
ok en människa som verkligen gått igenom svåra saker kan bete sig på precis detta sätt.
HOn var utbildad drogterapeut och kanskr inte skulle ka kallats profersionell av vissa kollegor.
Du har inte förstått, jag har träffat många personer som beter sig precis som Madde, och precis som i detta fallet så dras spyflugorna till sockerbiten. Så enkelt kan det vara. Om hon levt skulle hon kanske ha beskrivit det med andra ord.
Alla som känner henne beskriver M positivt.Du förstår nog gängets drivkraft bättre.