Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-09, 18:40
  #1297
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Du vet ingenting i Heby kommun?😊
Jovisst!

Det finns ett nedlagt gammalt tegelbruk i Sillbo nära Huddunge som är sevärt. Byggnaden är gigantisk! Jag och några kompisar upptäckte det av en tillfällighet när vi befann oss i trakten år 2008. Vi knackade på hos familjen som bodde närmast, och det visade sig att tegelbruket låg på deras mark. Vi fick endast gå runt utanför och titta, för det var förenat med livsfara att vandra runt inne i bruket, eftersom det är så förfallet. Men det var riktigt grymt ändå.

I övrigt så känner jag inte till så många andra platser i kommunen. Det finns två övergivna bensinmackar i Tärnsjö, varav den ena är minst 50 år gammal. Samt en gammal lanthandel i Haga söder om Harbo, som går under namnet "Rundlövs". Den ligger efter 272:an.
Citera
2015-05-10, 16:53
  #1298
Medlem
James91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jovisst!

Det finns ett nedlagt gammalt tegelbruk i Sillbo nära Huddunge som är sevärt. Byggnaden är gigantisk! Jag och några kompisar upptäckte det av en tillfällighet när vi befann oss i trakten år 2008. Vi knackade på hos familjen som bodde närmast, och det visade sig att tegelbruket låg på deras mark. Vi fick endast gå runt utanför och titta, för det var förenat med livsfara att vandra runt inne i bruket, eftersom det är så förfallet. Men det var riktigt grymt ändå.

I övrigt så känner jag inte till så många andra platser i kommunen. Det finns två övergivna bensinmackar i Tärnsjö, varav den ena är minst 50 år gammal. Samt en gammal lanthandel i Haga söder om Harbo, som går under namnet "Rundlövs". Den ligger efter 272:an.

Nice! Tack
Citera
2015-12-19, 21:18
  #1299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver
Hur får jag acess till det legendariska skyddsrummet under vaksala torg?
Gammal tråd...men det finns inget!!dock en gammal underjordisk toa på andra sidan torget som alla tror har varit en mustigt rum men den är igentäppt sen länge (är ofta på Vaksalaskolan så jag vet)
Citera
2016-01-12, 13:16
  #1300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tag_Man
Gamla stora psyk i ulleråker är ju sedan länge tomt och öde, var åtminstone i sommras fritt fram att strosa kring både i byggnaden samt ner i kulvertarna (som finns på riktigt) och som jag tror tar dig hela vägen bort till akademiska, kunde inte se slutet i alla fall, fruktansvärt långt. Fick tyvär kalla fötter efter en halv timmas utforskande i byggnad och kulvert. Häftigt ställe.

Hej, har också varit nere i kulverterna vid ulleråker. Har hört rykten om att de ska leda till Akademiska men när jag var där tog det stopp strax efter det stora höghuset ( gamla mentalsjukhuset) Men har hört rykten om att det rör sig om två separata kulverter kring Ulleråker. Vart var du? hur långt gick du? Nyfiken på om det är samma eller en annan!!
Citera
2016-01-13, 12:11
  #1301
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultunakraka
Hej, har också varit nere i kulverterna vid ulleråker. Har hört rykten om att de ska leda till Akademiska men när jag var där tog det stopp strax efter det stora höghuset ( gamla mentalsjukhuset) Men har hört rykten om att det rör sig om två separata kulverter kring Ulleråker. Vart var du? hur långt gick du? Nyfiken på om det är samma eller en annan!!

Från Kronparken i söder till Tallåsen i norr. Inte sett något längre varken norr- eller söderut.
Citera
2016-01-16, 18:25
  #1302
Medlem
Hej nån som känner till dessa gångar

Ja å en polare tänkte ge oss ut ikväll
Vore underbart om nån som hittar ville hänga me
Citera
2016-02-25, 00:42
  #1303
Medlem
Jag hänger gärna med om nån är sugen
Citera
2016-04-06, 19:17
  #1304
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg192
Jag och ett par kompisar besökte gamla Ulleråkers sjukhuset under Påskhelgen, och vi antar att det pågår rivningar/renoveringar, då det finns mycket byggutrustning samt att nästan alla rum är utrivna.

Det var inga större problem att komma in, finns flera vägar och det är många ställen det inte sitter fönster på huset. Väl på insidan så är det otroligt stort utrymme att röra sig runt och tar nog flera timmar att gå igenom hela huset.

Vi tog oss ner till källaren då vi vill hitta de mytomspunna "katakomberna", väl nere i källaren så insåg vi att det hade suttit varningstejp på flera ställen som varnade om Asbest, då vi snabbt tog oss ut ur huset.

Jag och mina polare ska dra och köpa gasmasker samt partikelfilter nu i veckan för att sedan forsätta utforska byggnaden. Jag har cirka 10min film av när vi var där som jag möjligtvis kan lägga upp om någon är intresserad.

Ni MÅSTE ha med er en gasmask med partikelfilter om ni tar er dit, Asbest kan vara riktigt farligt i längden att andas in. Säkerheten runt det hela är inte speciellt stor, sitter plasttäcken över vissa dörrar med en tejpad triangel som säger varning för Asbest. Vissa av dessa är upprivna (möjligen av arbetare) men man har ingen aning om vilka rum det kan finnas Asbest partiklar/damm i.

Rekommenderar även starkt att ni kastar era kläder efter ni varit inne i byggnaden då Asbest fastnar i klädernas fibrer.

Kan avslöja att det inte finns några häftiga "katakomber" förutom kulverten (som inte är häftig), så är ni ute efter det kommer ni att bli besvikna.

Ska ni in i kulverten så måste ni ta sönder fönsterrutor eller bryta loss lås eller dörrar. Lycka till!
Citera
2016-07-28, 10:09
  #1305
Medlem
nybörjare här som gärna hakar på i o kring uppsala
Citera
2016-08-04, 00:31
  #1306
Medlem
flaess avatar
Det här säteriet ligger enligt bloggen någonstans i Uppland. Är det någon här som har information att förmedla om detta objekt? Framstår som mycket intressant!

http://www.tidensgang.se/uppland/sateriet/
Citera
2016-11-18, 15:35
  #1307
Medlem
Jag har för mig att det finns en väg under museet. Vid gamla uppsala. Det leder en dörr till någon gammal bod och där tar man några steg så är man nedanför museet. Jag är inte helt hundra.
Citera
2016-12-02, 12:02
  #1308
Medlem
Angående Lennakatten!

Lenna bruk!

Angående spåret förbi Ekeby!

Den gamla järnvägen mellan Uppsala - Enköping!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback