2016-07-31, 01:16
Medlem
Hej!

Är det någon här som haft en stöldförsäkrad mc (räcker med halvförsäkring för stöld va?)
som också fått den stulen?

Det skulle vara jätteintressant att läsa om hur du gick tillväga efter stölden och vad som hände rent praktiskt. Vilken mc, självrisken, du ringde försäkringsbolaget etc. Hur blev du ersatt?

Jag skall nog skaffa mc. Jag kommer att bo i ett område där det finns mycket kriminalitet och stölder.
Om det inte vore för försäkringen hade jag inte ens vågat köpa en och bo där.

En annan fråga.

Kostar försäkringen olika beroende på var du bor?
Säg att du skulle bo i typ Rosengården (fördomsfullt jag vet)

Nu kommer en helt annan fråga. Jag försöker få in flera frågor under samma postning så det skall bli färre.

Wobblande. Jag vet hur det ser. Varför uppkommer det? Hur kan man undvika det?
Kan man häva det?
Jag vill aldrig råka ut för det.
Senast redigerad av Madeleine100 2016-07-31 kl. 01:28.
Citera
2016-07-31, 01:59
Medlem
Svarar på dina "andra frågor".

Försäkringen kostar olika på var du bor, ja.
Ålder spelar in också.

Wobblande?
Håll din cykel i bra skick. Ska du köra en gammal hoj så se till att inget glappar. Kolla däcktryck. Lämna in den på service ofta. (No offense)
När den "wobblar" så flyttar du fram din vikt, knip med knäna runt tanken och sakta ner.

När det gäller stöld så får du fråga försäkringsbolaget, varierar. Skaffar du en större HD med ett litet speciellt klistermärke på så skulle jag tro att stöld inte är något du behöver oroa dig för ( fast i dessa tider så kanske ett armband på arabiska runt styret vore bättre ). Men annars så bör du ha den i garage.

Mitt tips är att skaffa en äldre motorcykel (1995 eller äldre), så att du kan försäkra via
http://www.bilsport-mc.com/motorcykel/classica/

Blir billigt.
Citera
2016-07-31, 08:33
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
När den "wobblar" såNär det gäller stöld så får du fråga försäkringsbolaget, varierar. Skaffar du en större HD med ett litet speciellt klistermärke på så skulle jag tro att stöld inte är något du behöver oroa dig för ( fast i dessa tider så kanske ett armband på arabiska runt styret vore bättre ). Men annars så bör du ha den i garage

Förutom att man får vara rädd för att dom som i vanliga fall använder märket kanske vill bryta nacken av en så är det ju en rätt bra idé

Sett folk som haft små polisenloggor i en ruta, antagligen också någon som tänkt att det skulle vara avskräckande
Citera
2016-07-31, 09:21
Medlem
MedborgareXs avatar
Ingen idé att skaffa MC om du inte har garage där du kan låsa in den nattetid och under hela vintern då den inte körs.
Står den ute så kan den bli vandaliserad och det blir dyrt att fixa. Försäkringen kanske inte täcker så mycket i praktiken pga självrisken på några tusen.
Citera
2016-07-31, 09:29
Medlem
MedborgareXs avatar
Wobblande mc.... detta gäller de gamla 70-tals hojarna Honda CB750 och Kawasaki Z1-900?
(Båda dessa klassiker kräver skyddad tillvaro i garage då delarna är åtråvärda på eBay.)

Lagren i svingen, båda hjullagren och framgaffeln inte glappa, hjulen spårar (har exakt samma riktning) och däcken OK. Stötdämpare OK. Köp ej billigt skit! OK dämpare till nämnda MC kostar ca: 4000-5000SEK. (IKON, nya versionen av gamla KONI)
Styrdämpare hjälper mot woobel. Om detta inte går över så kan ju MC, vara ramsned, krokig gaffel/sving
Citera
2016-07-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Förutom att man får vara rädd för att dom som i vanliga fall använder märket kanske vill bryta nacken av en så är det ju en rätt bra idé

Sett folk som haft små polisenloggor i en ruta, antagligen också någon som tänkt att det skulle vara avskräckande

Kardborreband funkar också. Sen så tror jag att nacken får stanna kvar i sin position. Om en HA ser en sådan sticker på en HD som står på öppen gata. Skulle då tro att denne ler rätt rejält och känner stolthet. Men detta scenario är inte ens möjligt idag då ingen av de nya trevliga svenskarna fattar vad HA är.

I det nya Sverige så vore en polislogga rent idiotiskt. I det nya Sverige så kastar vi sten på polis. En sådan logga skulle idag betyda: trasha min cykel mer än vanligt.
Citera
2016-07-31, 21:09
Medlem
Ingen svarade på min fråga ... :P
Citera
2016-07-31, 21:24
Medlem
Fleptuts avatar
Montera en sån här i din mc.

http://goo.gl/RNbt9Z

Flep
Citera
2016-07-31, 23:03
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine100
Ingen svarade på min fråga ... :P

För att det är en konstig fråga?

1. Kontakta polisen
2. Kontakta försäkringsbolaget, ge dom diarenumret från polisen och ev. kvitto på hojen
3. Vänta på försäkringsbolagets beslut
4. De betalar ut motorcykelns marknadsvärde minus självrisken till ditt konto
5. Gå och köp en hoj...

Marknadsvärdet på hojen beror såklart på ålder o.s.v, de villkor ditt försäkringsbolag ger.

Jag arbetade åt ett försäkringsbolag för typ 10-15 år sedan och på saker vi inte hade rena tabeller för marknadsvärdet kontra ålder så brukade vi sitta på t.ex. blocket och liknande sidor och kolla upp vad folk tog för likvärdiga modeller på begagnatmarknaden. Tillbehör som köpts till separat gav vi ganska lite tanke på utan försäkringen avsåg oftast grundmodellen. Minns en kille som lagt ner lika mycket som objektet i sig kostat nytt på tillbehör och bara fick ut halva nypriset (d.v.s. drygt en fjärdedel av vad han lagt ner på det). Killen blev tokig, men så kan det gå om man tycker det är superviktigt att modda grejor med kolfiberprylar för hur mycket som helst. Då kanske man ska fullvärdesförsäkra via någon entusiastförsäkring istället...
Citera
2016-08-17, 17:00
Medlem

1. Kontakta polisen
2. Kontakta försäkringsbolaget, ge dom diarenumret från polisen och ev. kvitto på hojen
5. Gå och köp en hoj...

Marknadsvärdet på hojen beror såklart på ålder o.s.v, de villkor ditt försäkringsbolag ger.

Jag arbetade åt ett försäkringsbolag för typ 10-15 år sedan och på saker vi inte hade rena tabeller för marknadsvärdet kontra ålder så brukade vi sitta på t.ex. blocket och liknande sidor och kolla upp vad folk tog för likvärdiga modeller på begagnatmarknaden. Tillbehör som köpts till separat gav vi ganska lite tanke på utan försäkringen avsåg oftast grundmodellen. Minns en kille som lagt ner lika mycket som objektet i sig kostat nytt på tillbehör och bara fick ut halva nypriset (d.v.s. drygt en fjärdedel av vad han lagt ner på det). Killen blev tokig, men så kan det gå om man tycker det är superviktigt att modda grejor med kolfiberprylar för hur mycket som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Då kanske man ska fullvärdesförsäkra via någon entusiastförsäkring istället...

Entusiastförsäkring?
Citera
2016-08-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine100

1. Kontakta polisen
5. Gå och köp en hoj...

Jag arbetade åt ett försäkringsbolag för typ 10-15 år sedan och på saker vi inte hade rena tabeller för marknadsvärdet kontra ålder så brukade vi sitta på t.ex. blocket och liknande sidor och kolla upp vad folk tog för likvärdiga modeller på begagnatmarknaden. Tillbehör som köpts till separat gav vi ganska lite tanke på utan försäkringen avsåg oftast grundmodellen. Minns en kille som lagt ner lika mycket som objektet i sig kostat nytt på tillbehör och bara fick ut halva nypriset (d.v.s. drygt en fjärdedel av vad han lagt ner på det). Killen blev tokig, men så kan det gå om man tycker det är superviktigt att modda grejor med kolfiberprylar för hur mycket som helst.

Entusiastförsäkring?

Kan du skriva om det inlägget?

Svårt att följa eftersom du skriver inom citat som du inte ens citerar.

Tänker mest på de i svart bälte i google-fu som kommer att hitta hit.
Citera
2016-08-17, 18:22
Medlem
Aha sorry, facepalm

Du skrev det här: "Då kanske man ska fullvärdesförsäkra via någon entusiastförsäkring istället..."

Jag undrade vad "entustiastförsäkring" är för något och hur man skaffar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in