• 31 821 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 818 894 inlägg
2012-09-21, 19:05
Medlem
Folketstempels avatar
Läs denna tråd om ni är konspiratoriska med SÄPO osv.

http://img708.imageshack.us/img708/5487/18aug19952.jpg

https://www.flashback.org/t1203973
Citera
2012-11-07, 12:00
Medlem
ieshos avatar
Löntagarfondernas betydelse för mordet på Olof Palme

LO röstade på sjuttiotalet igenom ett förslag till löntagarfonder som skulle göra LO till storägare i alla stora svenska företag. Rudulf Meidner klart för Hans Rausing att Tetra Pak inte var en typ av företag som var önskvärt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Hans Blücher DI 2011-02-16
Löntagarfondernas arkitekt Rudolf Meidners ord till Hans Rausing beskriver väl vad det var fråga om: ”Den typen av företag, de familjeägda, ska vi inte ha i det framtida Sverige”. Hans Rausing frågade då om man inte kunde tänka sig någon form av skatt eller avgift för att undvika tvångsförsäljning av familjeföretaget, varpå Meidner svarade: ”Det är inte möjligt, ingen ska kunna köpa sig fri”.

Olof Palmes åsikt var "De gick längre av vad jag föreställt mig i mina vildaste fantasier."

År 1982 flyttades Tetra Pak-koncernen från Sverige. Men flytten handlade egentligen inte om att undvika skatt. Den var i stället en konsekvens av att socialdemokraterna tänkte införa löntagarfonder och att företagen skulle tvingas betala till dem, inte i pengar, utan i aktier. I just Tetra Paks fall hade det lett till att på bara några år hade LO tagit över företaget.

År 1983 antogs ett reviderat förslag till löntarfonder av Sveriges Riksdag, med avgifter från företagen till statligt styrda fonder. Dessa löntagarfonder kunde avskaffas om riksdagsmajoritet förelåg. Efter omröstningen diktade Kjell-Olof Feldt i riksdagen:

Löntagarfonder är ett jävla skit,
men nu har vi baxat dem ända hit.
Sen ska de fyllas med varenda pamp,
som stött oss så starkt i våran kamp.
Nu behöver vi inte gå flera ronder,
förrän hela Sverige är fullt av fonder.

På 90-talet fick Eva Rausing höra att Hans Rausing skulle ha varit inblandad i mordet på Olof Palme. Hon och Hans Christian gifte sig 1992 och samma år tvingades Hans Rausing sälja sin andel av Tetra Pak till ärkekonkurenten och brodern Gad Rausing.

Hans Rausing försvarar sig mot Evas anklagelser endast genom att hänvisa till hennes narkotikamissbruk, men detta missbruk tycks ha tagit fart först kring milleniumfirandet.
Senast redigerad av iesho 2012-11-07 kl. 12:22.
Citera
2013-06-12, 22:59
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo

Ja i Aftonbladet talar han ut en aning, bland annat fäller han denna kommentar om Eva (" De senaste uttalanden och e-posten som tillskrivs henne speglar sjukdomen hon kämpade så hårt för att övervinna").. Men han säger ingenting om att det var hans son som gav uppgiften till Eva långt tidigare. Enligt tidigare uppgift så skulle det ha varit ett flertal personer som enligt Leif GW rör sig i samma kretsar som Eva / Hans Kristian som pekat ut Hans Rausing återkommande under flera år genom tips till Palmegruppen.

Expressen låter Mårten Palme kommentera uppgifterna idag " Jag hade absolut ingen aning, det verkar mest vara en tragisk historia"

Förhör ska hållas med Hans Kristian Rausing. Det ska bli intressant att följa, en viss intressekonflikt kan nog uppstå här. Frågan är om Hans Kristian som från början skulle ha anförtrott Eva dessa uppgifter som oroade henne under en så lång tid, står fast vid dom än idag. Eller om familjen talar förnuft med honom.

Ett långskott möjligen...

Men Eva Rausings uttalande skulle kunna koppla ihop med Ulf Lingärdes PM som omtalar Peter Wallenberg som medverkande. Vet inte om HR och PW var polare, men det skulle ju kunna vara så att hon syftade på PW, men att HR tog på sig utpekandet för att skydda sin vän PW? Gunnar Wall lär väl iofs veta, har han nån gång bekräftat att det var HR som Eva syftade på? Alternativt att HR var inblandad i samma grupp som PW.

Denna artikel skulle kunna styrka den tesen:
http://www.expressen.se/nyheter/raus...palme-gruppen/

Hennes make vägrar alltså tala med Palmeutredarna och verkar ha klippt banden till sin egen familj och pratar bara med sin före detta frus familj.

Lingärdes PM för de som inte känner till det finns att läsa här (innehöll ursprungligen bokstavskoder för personerna som nämns, men har blivit avkodade). Det står även kortfattat om vem Lingärde var här:
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Ulf_Ling%C3%A4rde
och lite matnyttiga kommentarer här:
http://jagvillvarafarlig.blogspot.se...s-f-koder.html

Finns lite att läsa om Ulf Lingärde här:
http://grand.royal.tripod.com/fna.htm (sök på Lingärde)
Han lär ha dött plötsligt bara 57 år gammal. Hjärtattack läste jag nånstans. (Eva R dog också av något hjärtfel i kombination med drogmissbruk)

På detta sätt skulle alltså Rausings uppgifter kunna kopplas ihop med landsförrädar/polisspåret.
Kan vara värt att hålla ett öga öppet för hennes make, Hans K Rausing, i framtiden.
Han har förvisso sms:at Gunnar Wall och skrivit att det bara var nonsens, men något mystiskt blir det när han vägrar tala med palmeutredarna och hans egen familj.
Citera
2013-07-30, 13:40
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
...men något mystiskt blir det när han vägrar tala med palmeutredarna och hans egen familj.

Tycker det känns allt mer uppenbart att denna man har något att dölja. Någon som känner till något om hans personliga tillstånd just nu? Vilken typ av människa låter för övrigt sin döda fru ligga i hemmet i 57 dagar innan han rapporterar något?
Citera
2016-07-22, 19:23
Moderator
Schlesiens avatar
Gunnar Wall som förmedlade hela denna historia ägnar ett 43 sidors kapitel av sin senaste bok Konspiration åt att gå igenom den. Som jag läser den låter han rikta all uppmärksamhet mot Hans Rausing: Wall gör allting för att visa att det är svärfar Hans Rausing som Eva Rausing hävdar ligger bakom mordet på Olof Palme. Allting utom att skriva ut det explicit förstås. Jag kan ju ha fel men som jag ser det är detta Walls sätt att redovisa vad Eva R skrev till honom utan att han nu ska få en förtalsstämning på halsen från klanen Rausing. Wall skriver dessutom att ett ombud för Eva R's efterlevande hävdar upphovsrätt till de mail Eva R postade till Wall.

Kapitlet har en lång utveckling av vem Hans Rausing är och hur han lever sitt liv och Wall hänvisar flera gånger till att sonen Hans Kristians narkotikamissbruk började ungefär strax efter mordet på Palme och när han fick veta om vem som låg bakom statsministermordet, vilket är en koppling Eva R gjort i mail till Wall. Vidare ska sonen Hans Kristians relation med familjen ha varit dålig allt sedan en tidpunkt innan han träffade Eva.

Om Hans Rausing hade med MOP att göra är en helt annan fråga. Hans Kristian kan helt enkelt ha missförstått något för 29-30 år sedan. Eller det kan vara en eller två kokainisters paranoida fantasifigur, skapad långt senare, kretsande runt deras vakande övermakt. Även en och annan helt drogfri person kan säkert att få paranoida föreställningar om man lever som ingift i en klan med obegränsade ekonomiska resurser, som övervakar en med detektiver och tar ifrån en vårdnaden om sina egna barn.
Citera
2016-07-28, 02:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Redig och rak hypotes!

En invändning är:
- Varför vill ingen inom ledningen för SAP eller Familjen Palme att detta klargörs?

För att man antar att det är nys? Kanske inte bara utifrån inbillning utan "uppmuntrad" av konkurrenter till Lundins? Eller socialdemokrater (upp ploppar minnet av Folksams "drev" mot Lundins för några år sedan som jag tyckte var märklig i och med att man nästan krävde att Lundins skulle engagera sig mer för MR frågor m.m. i länderna där de var verksamma...verkligen udda från ett försäkringsbolag
- en branch som i rätt hög grad väl präglas av förtroende,
- största ägare till Folksam: norska oljefonden (konkurrent till Lundins),
- markant politiska bakgeunder i Folksam (och man vill att näringslivet ska dra ett utrikespolitiskt lass)
- och det att Lundins ändå verkar göra det man ska, man verkar inte schabbla med säkerheten, vare sig yttre eller inre. Man skitar inte ned (i såväl fysisk och metaforisk betydelse) på samma sätt som exempelvis ett par brittiska och amerikanska bolag *drabbats* av.
Och ett försäkringsbolag av alla menar alltså att ett hyfsat välskött bolag ska öka sin riskexponering genom att lägga sig i andra staters politik...märkligt.

Sedan är det kanske beklagligt att en stor del av mineraltillgångar finns i icke-demokratiska länder.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-28 kl. 03:00.
Citera
2016-07-28, 04:57
Medlem
Jag skulle dock inte avfärda det som yrande från en pundare. Visst var paret Rausing begivna på droger, men hade även ekonomisk och social status som "buffert" mot den typ av påfrestningar som eljest brukar vara den faktor som utlöser diverse psykostillstånd och liknande. Eva hade väl periodvis uppdrag i diverse människorättsorganisationer (hennes far var väl även i ledande ställning på Pepsi, så dessa uppdrag var kanske inte beroende av att hon var gift med Rausing?). Men det betyder inte att hennes information är riktig, hon kanske har blivit påverkad av någon som vet att hon inte skulle tiga om det. I samband med hennes död så var det väl åtskilliga som kommenterade just det att hon var väldigt vänlig, öppen och ärlig.
Citera
2016-07-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Både Aftonbladet och Expressen publicerar idag en del av mejlkonversationen. Eva Rausing pekar ut affärsmannen som mycket ondsint och säger sig vara rädd för honom. Utdrag ur mejlen:

Mejl 7- "XX har enormt mycket pengar och jag har absolut sett honom använda dem för att krossa människor genom att stämma dem"

Mejl 15. " Jag antar att det kommer att bli mycket svårt att bevisa något, även om jag vet att jag har rätt om XX"

Mejl 17. " Jag hatar tanken på att XX kommer undan med allt detta utan något som helst straff"

Mejl 19. " Jag accepterar helt att jag kan ha fel om XX men konstigt nog har jag skrivit till honom tre gånger nu om detta och han har inte förnekat det. Jag hoppas att han inte dödar mig i stället. Glöm inte att undersöka om jag plötsligt skulle dö ! Bara ett skämt , hoppas jag."

Källa Aftonbladet tidningsupplagan Ipad 2012-08-29

Leif GW Persson säger i samma artikel om den utpekade( - Han är intipsad av fler olika uppgiftslämnare som jag föreställer mig kommer från den miljön som Hans Kristian och Eva Rausing kommer från. )..

Så vem är den här mannen Eva pekar ut med så stor säkerhet ? Vem var hon rädd för ?

Sin svärfar givetvis - och hon fick mycket riktigt betala med sitt liv. Ringer man Palmegruppen och pekar ut den skyldige så måste man förstås dö.
Citera
2016-07-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Gunnar Wall som förmedlade hela denna historia ägnar ett 43 sidors kapitel av sin senaste bok Konspiration åt att gå igenom den. Som jag läser den låter han rikta all uppmärksamhet mot Hans Rausing: Wall gör allting för att visa att det är svärfar Hans Rausing som Eva Rausing hävdar ligger bakom mordet på Olof Palme. Allting utom att skriva ut det explicit förstås. Jag kan ju ha fel men som jag ser det är detta Walls sätt att redovisa vad Eva R skrev till honom utan att han nu ska få en förtalsstämning på halsen från klanen Rausing. Wall skriver dessutom att ett ombud för Eva R's efterlevande hävdar upphovsrätt till de mail Eva R postade till Wall.

Kapitlet har en lång utveckling av vem Hans Rausing är och hur han lever sitt liv och Wall hänvisar flera gånger till att sonen Hans Kristians narkotikamissbruk började ungefär strax efter mordet på Palme och när han fick veta om vem som låg bakom statsministermordet, vilket är en koppling Eva R gjort i mail till Wall. Vidare ska sonen Hans Kristians relation med familjen ha varit dålig allt sedan en tidpunkt innan han träffade Eva.

Om Hans Rausing hade med MOP att göra är en helt annan fråga. Hans Kristian kan helt enkelt ha missförstått något för 29-30 år sedan. Eller det kan vara en eller två kokainisters paranoida fantasifigur, skapad långt senare, kretsande runt deras vakande övermakt. Även en och annan helt drogfri person kan säkert att få paranoida föreställningar om man lever som ingift i en klan med obegränsade ekonomiska resurser, som övervakar en med detektiver och tar ifrån en vårdnaden om sina egna barn.

Klart att det var Hans! Palme mördades av en av sina egna inom eliten/Illuminati - det håller man käft om - eller så dör man.
Citera
2016-07-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomViskar
Klart att det var Hans! Palme mördades av en av sina egna inom eliten/Illuminati - det håller man käft om - eller så dör man.

Nja, omfattningen av hennes missbruk de sista åren och de substanser hon missbrukade på eget bevåg var väl tillräckligt. Hon var ju väldigt mager och sliten av vad man kunde se mot slutet.
Citera
2016-07-30, 14:21
Medlem
Det verkar ju inte särskilt slugt att tala om för sina mest instabila familjemedlemmar om man varit inblandad i Palmemordet. Möjligtvis att man skulle skämta om det ifall man inte varit inblandad men skulle velat vara den som höll i revolvern eller liknande.
Med detta sagt förutsätter jag ändå inte att Eva Rausing medvetet skulle spridit lögner (i syfte att vilseleda), men som dels förmögen själv och gift med man från förmögenfamilj och både hon och maken med missbruksproblem så exponeras de väl för ett otal oppurtunistiska manipulativa människor. Jag skulle anta att hennes uppgifter snarare härrör ur detta men för all del att någon avstämning borde gjorts från polis.
Citera
2016-07-30, 14:29
Medlem
Penser? Han kanske var en god vän till familjen? Där fanns kanske även ett motiv?
Citera