Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Visst har du rätt i att alla schackliknande spel som går att uppfinna är potentiella (men icke existerade, tills de uppfinns) idéer. Men jag hänger inte med när du säger att det finns (eventuellt potentiella?) idéer som inte kan finnas. Eller menar du att de är idéer, men icke-idéer, liksom?
Antag att vårt observerbara universum går att beskriva med N bitars information. Antag sedan att det finns ett folk in en fjärran tätare region som har M bitars informationskapacitet, med M >> N, som uppfinner ett schackspel med N+1 pjäser som alla flyttas efter unika regler. Ett sådant schackspel kan vi inte uppfinna själva.
Jag tänker mig även potentiella idéer som är intellektuellt oåtkomliga därför att de saknar relevans för oss. Antag att vi hade levt i ett universum som bäst gick att beskriva med klassisk fysik, det vill säga utan kvantmekaniska fenomen. Vore det då ens möjligt att komma på en idé som
delayed choice quantum eraser, vilken skulle vara helt irrelevant för vår empiriska erfarenhet av naturen? Man kanske kan producera en sådan idé med slumpmässiga metoder, men knappast genom intellektuell förståelse.