Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 09:44
  #25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Potatis78
http://www.lagboken.se/dokument/Laga...is%20fr%C3%B6n

Står inget om THC= <0,2%. Det e lite lummigt det där...
Jag har inte ens susning i vad som gäller med dessa oljor och om det förekommer THC.
När det kommer till odling, så har jag hört några har klarat sig, då det dom odlade innehöll för låg halt THC.
Då att de hade tagit plantorna förtidigt.
Det är väl därför polisen väntar när de upptäckt från i brev, att de då låter odlingen gå så långt att det har börjat producera THC.
Så de kan sätta dit dom.
Citera
2016-07-26, 15:09
  #26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Potatis78
http://www.lagboken.se/dokument/Laga...is%20fr%C3%B6n

Står inget om THC= <0,2%. Det e lite lummigt det där...
Detta kommer bringa lite mer klarhet i det hela, även att det visar att det är inte så säkert alltid.
Men enligt hovrätt, så är CBD-olja som är utvunnen ur hampa.
Att denna är laglig, även om att THC är olaglig.
Det betyder att Läkemedelsverkets text är fel, men kanske inte funkar så innan det blivit ett prejudikat.

https://www.dropbox.com/sh/55iikp1qh...4wQ7uCqMa?dl=0
Utdrag ur den nedre domen:
"Läkemedelsverket, som är den myndighet som för den svenska förteckningen över narkotikaklassificerade ämnen, anger på sin hemsida att oljor som är gjorda på industrihampa och som innehåller THC är narkotika.
Mot bakgrund av hur undantaget för industrihampa är utformat i lagtexten och Högsta domstolens uttalande i NJA 2007 s. 219 om att industrihampa inte övergår till att klassificeras som cannabis vid sådan befattning med den som inte kan anses höra till själva odlingen anser hovrätten emellertid att xxx inte kan anses ha haft uppsåt till att bruka narkotika om han fått i sig THC genom att använda cbd-olja.
Även åtalet för ringa narkotikabrott genom bruk och för rattfylleri ska därmed ogillas.
"
Citera
2016-07-29, 15:03
  #27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta kommer bringa lite mer klarhet i det hela, även att det visar att det är inte så säkert alltid.
Men enligt hovrätt, så är CBD-olja som är utvunnen ur hampa.
Att denna är laglig, även om att THC är olaglig.
Det betyder att Läkemedelsverkets text är fel, men kanske inte funkar så innan det blivit ett prejudikat.

https://www.dropbox.com/sh/55iikp1qh...4wQ7uCqMa?dl=0
Utdrag ur den nedre domen:
"Läkemedelsverket, som är den myndighet som för den svenska förteckningen över narkotikaklassificerade ämnen, anger på sin hemsida att oljor som är gjorda på industrihampa och som innehåller THC är narkotika.
Mot bakgrund av hur undantaget för industrihampa är utformat i lagtexten och Högsta domstolens uttalande i NJA 2007 s. 219 om att industrihampa inte övergår till att klassificeras som cannabis vid sådan befattning med den som inte kan anses höra till själva odlingen anser hovrätten emellertid att xxx inte kan anses ha haft uppsåt till att bruka narkotika om han fått i sig THC genom att använda cbd-olja.
Även åtalet för ringa narkotikabrott genom bruk och för rattfylleri ska därmed ogillas.
"

Så i praktiken måste detta upp i HD för prejudikat ?
Citera
2016-07-29, 15:25
  #28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Så i praktiken måste detta upp i HD för prejudikat ?
Det är en för invecklad juridisk fråga för mig.
Dock så har detta uttalandet som HD gjort om att industrihampa inte övergår till cannabis.
Jag antar att man kommer testa detta sen, det vore rätt logiskt.
Om nu inte detta uttalande är samma som ett prejudikat, men detta får en mer lagkunnig utveckla.
Citera
2016-07-29, 16:16
  #29
Medlem
WeedWhackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är en för invecklad juridisk fråga för mig.
Dock så har detta uttalandet som HD gjort om att industrihampa inte övergår till cannabis.
Jag antar att man kommer testa detta sen, det vore rätt logiskt.
Om nu inte detta uttalande är samma som ett prejudikat, men detta får en mer lagkunnig utveckla.


Lawline säger så här

http://lawline.se/answers/7645

"I Sverige är det endast Högsta domstolens domar som kan vara prejudicerande. I en dom är det endast domskälens resonemang kring rättsfrågorna som kan vara prejudicerande och därmed vara vägledande för kommande rättstillämpning.
Citera
2016-07-29, 16:26
  #30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedWhacker
Lawline säger så här

http://lawline.se/answers/7645

"I Sverige är det endast Högsta domstolens domar som kan vara prejudicerande. I en dom är det endast domskälens resonemang kring rättsfrågorna som kan vara prejudicerande och därmed vara vägledande för kommande rättstillämpning.
Och vad betyder uttalande då?
Är detta ett prejudikat eller inte?
Det är detta som är lite för invecklat för mig(för tillfället i alla fall).
Citera
2016-07-29, 16:35
  #31
Medlem
WeedWhackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Och vad betyder uttalande då?
Är detta ett prejudikat eller inte?
Det är detta som är lite för invecklat för mig(för tillfället i alla fall).

Ja, juridik är helsnurrigt.
Det är därför Lagboken är så himla tjock, så att det som är invecklat skall bli lättare att förstå

Oavsett så är prejudicerande domar i Sverige av den här karaktären:
"Normalt ses ett prejudicerande rättsfall som något som visar hur lagen skall användas i praktiken."

Men det är inte inget som är formellt bindande alltså.

"Ett prejudikat är i Sverige inte juridiskt bindande på samma sätt som den av riksdagen stiftade lagen, utan prejudikat har i Sverige i regel setts som exempel eller praxis. Normalt ses ett prejudicerande rättsfall som något som visar hur lagen skall användas i praktiken.

Det blir ju så klart problem när lagen är otydlig, och ett prejudikat åberopas i ett mål för att på så sätt förtydliga lagen.

Fan, nu blev det rörigt här också i huvvet
Citera
2016-07-29, 17:00
  #32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedWhacker
Ja, juridik är helsnurrigt.
Det är därför Lagboken är så himla tjock, så att det som är invecklat skall bli lättare att förstå

Oavsett så är prejudicerande domar i Sverige av den här karaktären:
"Normalt ses ett prejudicerande rättsfall som något som visar hur lagen skall användas i praktiken."

Men det är inte inget som är formellt bindande alltså.

"Ett prejudikat är i Sverige inte juridiskt bindande på samma sätt som den av riksdagen stiftade lagen, utan prejudikat har i Sverige i regel setts som exempel eller praxis. Normalt ses ett prejudicerande rättsfall som något som visar hur lagen skall användas i praktiken.

Det blir ju så klart problem när lagen är otydlig, och ett prejudikat åberopas i ett mål för att på så sätt förtydliga lagen.

Fan, nu blev det rörigt här också i huvvet
Ja, och då har vi inte ens benat ut vad uttalande verkligen är.
Citera
2016-08-10, 20:17
  #33
Medlem
Blondiemans avatar
Har precis klickat hem lite cbd-olja. Ska testa i en månad. Har rökt cannabis oregelbundet så ska bli spännande att se om cbd-olja ger någon effekt på kroppen. Ska både inta den oralt och smörja på kroppen tänkte jag.

Mina åkommor:
1. Stressad. Riskzonen för utbrändhet.
2. Kronisk inflamation i leder, framförallt axelparti.
3. Ändtarmsproblem (pga stress)
4. Hudutslag, klåda och färgskiftningar i hud (pga stress).
5. "Fetma" (pga stress).
6. Trötthet (pga stress), men sömnsvårigheter.
7. Tiks (pga stress).

Spännande! Beställt från cbdolja.com
Citera
2016-08-12, 13:50
  #34
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Har precis klickat hem lite cbd-olja. Ska testa i en månad. Har rökt cannabis oregelbundet så ska bli spännande att se om cbd-olja ger någon effekt på kroppen. Ska både inta den oralt och smörja på kroppen tänkte jag.

Mina åkommor:
1. Stressad. Riskzonen för utbrändhet.
2. Kronisk inflamation i leder, framförallt axelparti.
3. Ändtarmsproblem (pga stress)
4. Hudutslag, klåda och färgskiftningar i hud (pga stress).
5. "Fetma" (pga stress).
6. Trötthet (pga stress), men sömnsvårigheter.
7. Tiks (pga stress).

Spännande! Beställt från cbdolja.com

Snabb leverans!
Citera
2016-08-12, 17:40
  #35
Medlem
Öy! Jag behöver hjälp, tips och erfarenheter angående just CBD-oljan! Gjorde ett nytt ämne (missade detta, men är ju helt annat ändå så!) så in med er kloka FB'are och hjälp mig!

https://www.flashback.org/t2751667

puzzokram
Citera
2016-08-20, 20:59
  #36
Medlem
Secretzzzs avatar
cshemp.se

Fick min CBD olja i fredags, hittade en annan sida. Första dagen som gäller nu, redan tagit två droppar vid 2-3 tiden, sen 2 vid 6. Ska göra det tidigare imorgon. Kan redan säga att jag kände av lite bara de två droppar som jag först tog. Konstigt nog. Kommer definitivt bli en uppdatering på hur jag mår av oljan. Jag är så taggad. Heja, heja!

Kan även säga att jag känner mig typ "avslappnad" på ett skönt sätt. så jag hoppas jag kan få sova bra inatt
För de som undrar som dom ser ut, bilder nedanförr.
http://imgur.com/a/37I9w
http://imgur.com/a/JY3Q8
Och nej, det var ju såklart inte allt i innehållet som jag visade. Ville bara visa hur de såg ut.
Må väl alla
__________________
Senast redigerad av Morfar-52 2016-08-21 kl. 11:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback