20 133 besökare online
1 045 647 medlemmar • 54 750 676 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Serier och serietidningar
Svara på ämne
Ämnesverktyg
z-nexx
Medlem
z-nexxs avatar
Någon mer än jag som minns korvståndsjingeln "Ölse völse ge mig en pölse"? Tycker den är extra rolig med tanken på betydelsen av ordet völse:
Citat:
Ursprungligen postat av Svenska wikipedia
Völse, en balsamerad hingstpenis, som enligt en kortsaga i den isländska Flateyjarbók från 1300-talet användes i en vikingatida fruktbarhetsceremoni på en gård i södra Norge. Ceremonin leddes av gårdsfrun, varvid Völse skickades runt bland deltagarna samtidigt som man läste texter av formelartad typ för att på detta sätt framkalla tillväxt och styrka.
Sen är det roligt att völse baklänges blir Eslöv, men det är ju orelaterat.
Senast redigerad av z-nexx 2016-04-04 kl. 16:18. Anledning: Två "ju" behöver man inte i en mening.

Strix m/94
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av snikvard
Läste just en KA Pocket där Musse och Mimmi ska se nån serie/film vid namn "Spättorna på Sill Stråt". Låter bekant på nåt sätt så jag inbillar mig att det finns en verklig förlaga, någon som har nån gissning på vad?

Citat:
 Ursprungligen postat av KeyboardCat
Indianen Jonas ( Indiana Jones ) har fastnat :-)

Citat:
 Ursprungligen postat av Valkyrie
Den var ny för mig. Annars brukar han väl kallas Indiana Jöns när Musse och Långben kollar på hans filmer osv?

Vill minnas att den karaktären i något äventyr, följetång tror jag, hette Jämtland Jonsson, som en allusion på Indiana Jones.

Je suis Flashback!

Mulla Krekar
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Strix m/94
Vill minnas att den karaktären i något äventyr, följetång tror jag, hette Jämtland Jonsson, som en allusion på Indiana Jones.
Jo, det stämmer. Han tar med Björnligan på en expedition, allt går bra tills Jämtland Jonsson blir rädd för en spindel o de tappar allt guld.

The Mulla Krekar song En till sång Mulla Krekar Techno Song Mulla Krekar i Radiofrokost Cameraman vs. Mulla Krekar Benny Borg - Mulla Krekar Mulla krekar when he is sad Mulla Krekar Punk
Terrorhot mot Norge! Mulla Krekar väntas lägga av en enorm fis av giftgas!

Strix m/94
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jo, det stämmer. Han tar med Björnligan på en expedition, allt går bra tills Jämtland Jonsson blir rädd för en spindel o de tappar allt guld.

Ja, så var det kanske. Det i sin tur är väl en allusion på att Indiana Jones har ormfobi.

Je suis Flashback!

Femrik
Medlem
KONK

RI-KONK

Ljudet när Kalle o Joakim ramlar ner genom ett hål i marken på jakt efter Hefaistos smedja.

Elementart
Medlem
Elementarts avatar
Karl-Oskar på Rhodos I Kalle Ankas Pocket fanns det ett par återkommande serier där Långben skrev egna berättelser som han läste upp för Musse, ofta parodier på riktiga verk med mycket humor.

Mulla Krekar
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Elementart
Karl-Oskar på Rhodos I Kalle Ankas Pocket fanns det ett par återkommande serier där Långben skrev egna berättelser som han läste upp för Musse, ofta parodier på riktiga verk med mycket humor.
Ja, de gillade jag, tror de hette "Långbens onsdagar".

The Mulla Krekar song En till sång Mulla Krekar Techno Song Mulla Krekar i Radiofrokost Cameraman vs. Mulla Krekar Benny Borg - Mulla Krekar Mulla krekar when he is sad Mulla Krekar Punk
Terrorhot mot Norge! Mulla Krekar väntas lägga av en enorm fis av giftgas!

Elementart
Medlem
Elementarts avatar
Istället för "Karlakarl" - "Ankanka"

Svara på ämne
Svara Topp Dela