Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 19:07
  #613
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Tar ni med HPPD några speciella kosttillskott som vissa tar med HPPD? Många på HPPD forum kör massor med kosttillskott (Omega 3, Magnesium osv).
Citera
2015-08-26, 18:14
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Tar ni med HPPD några speciella kosttillskott som vissa tar med HPPD? Många på HPPD forum kör massor med kosttillskott (Omega 3, Magnesium osv).
Jag tar inga speciellt kosttillskott. Är vegetarian och tränar bra, vilket har hjälpt mig. Den enda medicinen jag tar är iktorivil och den har hjälpt oerhört mycket, men den håller jag dock på att fasa ut nu.
Citera
2015-08-26, 19:02
  #615
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Efter cirka 4 år sedan jag fick mina första HPPD-symptomer så kan jag nog nästan säga att jag är helt fri från mina besvär idag, utan medicin. Nu var inte min HPPD speciellt brutal, utan det var visualsnow och det jobbigaste: afterimage.

Jag har fortfarande brukat hallucinogener under dessa 4 år, men långt ifrån lika oansvarigt och ofta som i början av min "drogkarriär". I mitt fall så var det en större dos 3-meo-mipt som var boven.

Mitt bästa tips är att ignorera symptomerna så mycket som det går och inte tänka på skiten. I början kanske man bara klarar av de i några få minuter, men sakta så ökar tiden till dagar. Idag går jag flera veckor utan att märka av dem.
Citera
2015-09-05, 18:47
  #616
Medlem
Efterbengs avatar
Iktorivil är värre än HPPD. Gör er av med denna typ av medicin innan det förgör er. Det ska man äta i max 2-3 veckor, annars kan hjärnan ta stor skada. Tycker ni inte att det är märkligt att ett ångestdämpande och lugnade samt muskelavslappnade preparat kan göra er symtomfria? Visst, iktorivil innehåller en del anti-epileptiska egenskaper också som slöar ner vissa delar av hjärnan men inte huvudsakligen.

Det finns HPPD. Men så finns det också visuella störningar som uppkommer från oro eller ångest.
Behandla eran ångest innan ni tar tag i att behandla era visuella störningar. Att man får derealisation, depression eller ångest i själva diagnosbilden är uteslutet och ska gå att behandla genom ett anständigt liv med ordnade förhållanden. Om inte det går, gå och träffa en psykolog istället för en psykiatriker.

Men sluta så fort som möjligt med Iktorivil, det är en mycket stark bensodiazepin som bl a kan medföra kroniska biverkningar.
Citera
2015-09-07, 23:25
  #617
Medlem
Phyzicsftws avatar
Känner att jag måste skriva av mig lite.
Har bestämt mig att det är dags att lägga ner hallucinogener, har ganska grov HPPD just nu efter något år av successivt bruk. Har säkert runt 100 trippar i mitt förråd. Just nu är min HPPD helt galen, mest troligt pga att jag tog LSD för 2 veckor sedan och hade en riktigt otrevlig upplevelse.
Har för nuvarande dessa symptom :
  • Visual snow
  • Synstörningar, speciellt på morgonen då det är ljust ute
  • Förstärkt färgseende, ser färger klarare än någonsin
  • Eftereffekter, speciellt efter fordon
  • Flashbacks vilket resulterar i panikattacker och ångest
  • Känner mig "hög" så gott som hela tiden
  • Tinnitus-attacker lite då och då, tjuter verkligen i öronen
  • Känslig för ljus
  • Väldigt bra hörsel vilket gör det svårt att lyssna på musik som är för "intensiv"
  • Slow-motion effekter som gör att allting känns som att det går i slow-motion, mina tankar och allt som folk säger upplevs i slow-motion vilket är EXTREMT obehagligt. Detta händer runt 2-3 gånger om dagen och triggas ofta av ljud som går sakta (tex ljudet ifrån övergångsställen innan det blir grön gubbe) eller låtar som går lite segt på vissa ställen
  • Objekt andas, tex om jag tittar på ett träd, en vägg eller på asfalten
  • Väldigt svårt att sova då jag alltid har CEV och har haft sömnproblem sedan jag var liten, går dock på 5mg melatonin vilket hjälper mig att sova
  • Allmänt skeva/trippiga tankar
Ja listan fortsätter men dessa är de jobbigaste symptomen. Vet att det kommer att bli bättre om någon månad men just nu är den här "slow-motion" effekten extremt jobbig och känns som att jag ska gå under när den sker. Har någon varit med om något liknande? Är typ som en extremt brutal flashback

Ska förövrigt hålla mig undan benzo, vet att xanor hjälper mot min HPPD väldigt bra men det är bara tillfälligt så härdar hellre ut än att riskera bli beroende av benzo

Kommer lägga 100% fokus på min träning framöver då gymmet är något jag älskar mer än själva livet.

Önskar alla andra lycka till och hoppas att jag själv mår bättre om någon månad !
__________________
Senast redigerad av Phyzicsftw 2015-09-07 kl. 23:28.
Citera
2015-09-09, 01:39
  #618
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyzicsftw
Känner att jag måste skriva av mig lite.
Har bestämt mig att det är dags att lägga ner hallucinogener, har ganska grov HPPD just nu efter något år av successivt bruk. Har säkert runt 100 trippar i mitt förråd. Just nu är min HPPD helt galen, mest troligt pga att jag tog LSD för 2 veckor sedan och hade en riktigt otrevlig upplevelse.
Har för nuvarande dessa symptom :
  • Visual snow
  • Synstörningar, speciellt på morgonen då det är ljust ute
  • Förstärkt färgseende, ser färger klarare än någonsin
  • Eftereffekter, speciellt efter fordon
  • Flashbacks vilket resulterar i panikattacker och ångest
  • Känner mig "hög" så gott som hela tiden
  • Tinnitus-attacker lite då och då, tjuter verkligen i öronen
  • Känslig för ljus
  • Väldigt bra hörsel vilket gör det svårt att lyssna på musik som är för "intensiv"
  • Slow-motion effekter som gör att allting känns som att det går i slow-motion, mina tankar och allt som folk säger upplevs i slow-motion vilket är EXTREMT obehagligt. Detta händer runt 2-3 gånger om dagen och triggas ofta av ljud som går sakta (tex ljudet ifrån övergångsställen innan det blir grön gubbe) eller låtar som går lite segt på vissa ställen
  • Objekt andas, tex om jag tittar på ett träd, en vägg eller på asfalten
  • Väldigt svårt att sova då jag alltid har CEV och har haft sömnproblem sedan jag var liten, går dock på 5mg melatonin vilket hjälper mig att sova
  • Allmänt skeva/trippiga tankar
Ja listan fortsätter men dessa är de jobbigaste symptomen. Vet att det kommer att bli bättre om någon månad men just nu är den här "slow-motion" effekten extremt jobbig och känns som att jag ska gå under när den sker. Har någon varit med om något liknande? Är typ som en extremt brutal flashback

Ska förövrigt hålla mig undan benzo, vet att xanor hjälper mot min HPPD väldigt bra men det är bara tillfälligt så härdar hellre ut än att riskera bli beroende av benzo

Kommer lägga 100% fokus på min träning framöver då gymmet är något jag älskar mer än själva livet.

Önskar alla andra lycka till och hoppas att jag själv mår bättre om någon månad !

Äntligen någon som verkar ha uppfyllt dem kriterier som krävs för HPPD. Grattis!!

Mina flashbacks var ett av dem symtom som faktiskt försvann inom de närmaste månaderna efter mina HPPD utlöstes. Jag, precis som du kände mig konstant hög i några månader efteråt, men det la sig också. Stundtals kul faktiskt, men sen kom även nedgången efter varje hög session, vilket var vidrigt och mycket deprimerande.

Trails, som du beskriver efter fordon, har jag ännu idag. Det var mycket jobbigt i början då mina händer konstant lämnar spår efter sig, jag kan se 2-3 kopior av bilar i rörelse och kan tycka att kroppspråk alldeles för nära blir jobbigt då jag bara ser massvis med rörelser och händer som flyger omkring. Konstigt nog använder jag själv mycket kroppsspråk men då går det bra.

Men ja man vänjer sig, förhoppningsvis så försvinner det för dig, som med många andra, inom beloppet av 6 månader om du nu har bestämt dig att lägga dem hallucinogena på hyllan, vilket jag tycker är en god idé i din sits.

Det är viktigt att du tar det lugnt. Du kan inte träna bort din HPPD, men träning och god kost är alltid bra, och det hjälper dig att hålla tankarna borta från annat. Men glöm inte att ta det väldigt lugnt och försöka att kunna slappna av på dagen. Skippa gärna kaffet och alkoholen. Försök göra dig riktigt trött genom att stiga upp tidigt, kanske plugga eller arbeta, träna en stund och sen se en film i lugn och ro för att sedan sova. Pressa dig inte för hårt nu, utan acceptera hur det är och att det kommer att bli bättre framöver.

Känn dig välkommen att bolla lite idéer eller tankar kring HPPD här om du nu skulle behöva det
Citera
2015-09-10, 21:53
  #619
Medlem
Phyzicsftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbeng
Äntligen någon som verkar ha uppfyllt dem kriterier som krävs för HPPD. Grattis!!

Mina flashbacks var ett av dem symtom som faktiskt försvann inom de närmaste månaderna efter mina HPPD utlöstes. Jag, precis som du kände mig konstant hög i några månader efteråt, men det la sig också. Stundtals kul faktiskt, men sen kom även nedgången efter varje hög session, vilket var vidrigt och mycket deprimerande.

Trails, som du beskriver efter fordon, har jag ännu idag. Det var mycket jobbigt i början då mina händer konstant lämnar spår efter sig, jag kan se 2-3 kopior av bilar i rörelse och kan tycka att kroppspråk alldeles för nära blir jobbigt då jag bara ser massvis med rörelser och händer som flyger omkring. Konstigt nog använder jag själv mycket kroppsspråk men då går det bra.

Men ja man vänjer sig, förhoppningsvis så försvinner det för dig, som med många andra, inom beloppet av 6 månader om du nu har bestämt dig att lägga dem hallucinogena på hyllan, vilket jag tycker är en god idé i din sits.

Det är viktigt att du tar det lugnt. Du kan inte träna bort din HPPD, men träning och god kost är alltid bra, och det hjälper dig att hålla tankarna borta från annat. Men glöm inte att ta det väldigt lugnt och försöka att kunna slappna av på dagen. Skippa gärna kaffet och alkoholen. Försök göra dig riktigt trött genom att stiga upp tidigt, kanske plugga eller arbeta, träna en stund och sen se en film i lugn och ro för att sedan sova. Pressa dig inte för hårt nu, utan acceptera hur det är och att det kommer att bli bättre framöver.

Känn dig välkommen att bolla lite idéer eller tankar kring HPPD här om du nu skulle behöva det

Haha man tackar Och är ju helt sjukt hur väl jag känner igen mig i det du skriver. Speciellt delen om trails. När jag sitter och pratar med min psykolog och hon börjar flaxa med händerna (hon använder väldigt mycket kroppsspråk) så är det extremt jobbigt att fokusera på det hon säger då det blir typ 3-4 kopior efter hennes händer. Går bra att se folk använda kroppsspråk ifrån långt håll men är man nära så flyger det fan händer överallt haha.
Använder personligen mycket kroppsspråk och min teori till varför det går bra när man själv gör det är att man fokuserar på personen man pratar med och inte på sina egna rörelser, man försöker ju alltid hålla ögonkontakt och läsa av den andre personens kroppsspråk.

Och precis som du säger så vänjer man sig, noterar alltid att träden ser väldigt skeva ut när jag går hem ifrån gymmet (som att man tagit en låg dos DMT) men detta är något jag är väldigt van vid i dagsläget. Mina flashbacks börjar avta mer och mer för varje dag som går, idag hade jag bara 1 "episod" till skillnad från 3-4 stycken som jag hade för några dagar sedan. Känner mig dock fortfarande konstant hög och ibland när jag tittar på mina armar så känns det som att dom inte hänger ihop med kroppen (svårt att förklara).
Trails efter fordon är kvar och kommer nog alltid att vara kvar, ju fortare dom kör ju skevare ser det ut haha.

Kaffe dricker jag inte och jag är förövrigt nykterist. Har varit full 3 gånger i mitt liv och efter en incident förra året så la jag alkohol på hyllan, har inte druckit en droppe på över 1 år nu Förstår inte poängen i alkohol om jag ska vara ärlig.

Och tack för dina ord, det värmer att veta att andra har suttit/sitter i samma situation som man själv gör
Hur mår du idag om man får fråga ?
Citera
2015-09-11, 00:58
  #620
Medlem
Efterbengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyzicsftw
Haha man tackar Och är ju helt sjukt hur väl jag känner igen mig i det du skriver. Speciellt delen om trails. När jag sitter och pratar med min psykolog och hon börjar flaxa med händerna (hon använder väldigt mycket kroppsspråk) så är det extremt jobbigt att fokusera på det hon säger då det blir typ 3-4 kopior efter hennes händer. Går bra att se folk använda kroppsspråk ifrån långt håll men är man nära så flyger det fan händer överallt haha.
Använder personligen mycket kroppsspråk och min teori till varför det går bra när man själv gör det är att man fokuserar på personen man pratar med och inte på sina egna rörelser, man försöker ju alltid hålla ögonkontakt och läsa av den andre personens kroppsspråk.

Och precis som du säger så vänjer man sig, noterar alltid att träden ser väldigt skeva ut när jag går hem ifrån gymmet (som att man tagit en låg dos DMT) men detta är något jag är väldigt van vid i dagsläget. Mina flashbacks börjar avta mer och mer för varje dag som går, idag hade jag bara 1 "episod" till skillnad från 3-4 stycken som jag hade för några dagar sedan. Känner mig dock fortfarande konstant hög och ibland när jag tittar på mina armar så känns det som att dom inte hänger ihop med kroppen (svårt att förklara).
Trails efter fordon är kvar och kommer nog alltid att vara kvar, ju fortare dom kör ju skevare ser det ut haha.

Kaffe dricker jag inte och jag är förövrigt nykterist. Har varit full 3 gånger i mitt liv och efter en incident förra året så la jag alkohol på hyllan, har inte druckit en droppe på över 1 år nu Förstår inte poängen i alkohol om jag ska vara ärlig.

Och tack för dina ord, det värmer att veta att andra har suttit/sitter i samma situation som man själv gör
Hur mår du idag om man får fråga ?

Haha, kul det där med psykologen. Jag satt i samma sits fast för drygt 6 månader sedan. Hon bara satt där och vifta och pratade om paralleller till djur, hur som helst, gött att ventilera lite när familjen och vännerna har fått höra om ens symptom mer än fem gånger.

Att armarna eller händerna inte känns helt intakt med kroppen är en form av derealisation som många med HPPD får en släng av. Blanda inte ihop den med riktigt derealisation eller depersonalisering då detta är mycket mildare. Det kan vara ångest-relaterat eller att du fortfarande har kvar den dissociativa delen av trippen i dig, där jag mer tror på det andra påståendet.

Jag har inte det problemet längre. Mina visuella perceptionsstörningar är fortfarande mer eller mindre detsamma. Mina floaters som jag tidigare hade flera hundra stycken i synen (även i mörkare belysning) verkar avta sakta men säkert. Dem kommer aldrig försvinna då det är skuggan på proteinet i som finns i glaskroppen i ögat som jag ser, men hjärnan verkar vänja sig mer. Sedan så bär jag alltid polariserade glasögon utomhus vilket underlättare mycket mot min ljuskänslighet.

Jag har ätit Keppra och det tog bort en 10-20% av dem visuella störningarna, men håller på att trappa ner nu bara för att se om det gör någon märkbar skillnad. Har idag en mycket låg dos och jag verkar klara mig fint förutom att min brainfog (som en dimma i huvudet) är mer närvarande.

Skönt att höra att du kör nyktert nu, fortsätt med det så kommer det ordna upp sig med tiden. Det är också bra att ventilera hos psykologen och var inte rädd att nämna dessa perceptionsstörningar för vänner eller familj. Du behöver absolut inte blanda in droger då det finns många som lider av samma problem utan ett intag av hallucinogena preparat också.

Ha de fint!
Citera
2016-07-10, 13:35
  #621
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Meditation och strikt lågkolhydratkost är andra saker som hjälper.
Någon som kan bidra med info?
MVH MVH MVH
Citera
2016-07-11, 02:59
  #622
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Någon som kan bidra med info?
MVH MVH MVH

Googla, du kan inte missa det. Hint: kostdoktorn.
Citera
2016-07-12, 11:48
  #623
Medlem
Jag har HPPD och äter mängder av kolhydrater, men mitt HPPD har ändå blivit bättre än för några år sedan. Att LCHF fungerar för dig betyder inte att det är det bästa för alla.
Citera
2016-07-12, 19:11
  #624
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Googla, du kan inte missa det. Hint: kostdoktorn.
Tack så mycket!

Någon annan som har HPPD och känner att ens neurokemi är fucked up?
När jag inte har ätit mat på ett antal timmar känner jag exakt samma känsla som pågår under afterglowen under ca 10h på ett LSD-rus (då man inte kan sova och tvingas vara vaken, känslan är likt en mental tvångströja). Känslan är rastlöshet, splittrad i viljan och mycket svag rent emotionellt, mer känslig för ljud och ljus, trött i ögonen och i sinnet och saker pulserar mer än vanligt.
Detta är alltså när jag inte har ätit mat på ett antal timmar, eller bara rent allmänt när jag har ätit små portioner mat under dagen.

Själva känslan av att känna detta ger mig fruktansvärda undermedvetna kopplingar till den mycket plågsamma afterglowen som tvingar en att vara vaken och processera väldigt jobbiga analytiska tankar som går otroligt snabbt i huvudet. Jag känner även att kroppen och huvudet lixom tror att jag är påverkad av LSDt fortfarande - då jag känner en väldigt märklig känsla i käken, under tungan där man normalt har lagt lappen. Känns som om kroppen reagerar på någonting där under tungan, eller som om man har en svullen halsstrupe av någon anledning.

Dricker jag kaffe, sover oregelbundet, slarvar med meditation och äter knappt något under ett antal timmar så förvärras pulserandet och likaså känslan i käken/halsen och den där märkliga mentala-tvångströja-känslan som tvingar en till ett skarpt fokus men där man är väldigt trött i skallen redan.

Trött blir man också, rent fysiskt, ögonen slumrar till och man känner sig som att kroppen inte har sovit på 48h - fast sinnet är 100% klarvaket och kan gärna rent teoretiskt fortsätta tänka analytiskt och skarpt/klarvaket i samma takt 24h ytterligare utan påverkan.


Kul med hjärnskada...ångrar väldigt mycket att jag tog psykadeliska droger.
Svar nej, jag är ingen spion från folkhälsoinstitutet....
Självklart ska jag göra min research, men jag tycker det är väldigt märkligt det här med att HPPD förvärras när man inte ätit något....
------------------

För övrigt känner jag ofta metalliska känslor och sinnesstämningar.
Väldigt obehagligt att lixom kunna känna av exakt vart man befinner sig på dopamin-mätaren och att ens glädje är falsk...När jag blir sur och riktigt riktigt arg så känner jag att denna ilska loopar sig väldigt mycket som det har gjort i mina snetrippar på svamp/lsd (har tidigare fått grova tankeloopar i tiotals timmar under snedtripp). Allting känns väldigt metalliskt som sagt, när jag är glad och "lycklig" känner jag hur mina mungipor lixom pressas automatiskt till att le - precis som under ett svamp/lsd-rus. Det känns som att mitt huvud ofta är väldigt separerat från kroppen och att jag som person är väldigt känslig i naturen så har jag lätt för att märka dessa saker.
Finns en hel del andra grejjer som är svåra att sätta fingret på.
Juste en sak till som jag kom på - det räcker med 1 klunk alkohol av lättöl för att känna mig helt annorlunda. No joke. Jag känner verkligen i hjärnan att saker och ting har ändrats. Det är som att jag är lullig, bara av en klunk eller en halv öl lättöl...wtf..
Måste även anstränga mig för att uttrycka mig sådär flytande och rent, då jag känner att jag snubblar på många ord väldigt ofta.
Brainfog.
Bi-effekterna av att röka cannabis förstärks.
När jag rökar cannabis så blir det som att jag blir pepprad med massa "smärtsamma sanningar"/ångestminnen. Vet inte om det är enbart cannabiset men jag vill minnas att under cannabis-rus så blir detta ångest-tänk väldigt loopande på något sätt. Vet ju självklart om att cannabis förvärrar HPPD.

Tog psykadelisk drog senast i januari 2016...lågintensiv HPPD sedan dess.
Ursäkta slarvigt skriven text, orkar inte sitta i flera timmar och skriva efter guld-inlägg-flashback-mallen.
mvh

I princip allting på denna lista skriver jag under att det stämmer in på mig förutom "trails" och "slowmotion". Dock har jag ju vant mig nu så jag vet inte riktigt vad som är normalt..:

Tycker det är lite kul ( i tragedin ) att folk sitter som neurologiska experter på detaljnivå och diskuterar. En eloge till er för ert kunskapsspridande.
Jag ska lägga ned stor tid för att läsa på om detta, det får jag tåla.

Lycka till alla,
mvh
__________________
Senast redigerad av butterflykniv 2016-07-12 kl. 19:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback