Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
När uppåt 11 personer har varit inblandade i ett mord så måste man ändå förutsätta att det finns ett ganska starkt motiv. En person kan bli galen, men 11 på samma gång är lite väl osannolikt. Visst de var ju inte världens smartaste och de hade inte den högsta moralen, men har man varit med och planerat ett mord som de löpte stor risk att åka dit för så måste det finnas något ganska starkt skäl till att man gör det eller så kan det finnas en väldigt stark ledargestalt som alla de andra nästan avgudar.
En fråga som är intressant är om Madde tog ränta på alla lånen. Det är ju ganska betydelsefullt. Tar man ränta så blir det ju en affärsverksamhet, men utan ränta kan det bara ses som ett sätt att hjälpa. Inget hittills tyder på några räntor, men det verkar i alla fall ganska märkligt om hon skulle bli mördad bara för att hon ville ha pengarna tillbaka. De andra kunde ju helt enkelt bara ha skitit i att betala.
Man har en känsla av att gänget på något sätt kände sig hotade eller i alla fall tyckte att BO var väldigt jobbig. Man kan ju tänka sig att hon hade en hållhake på gänget. Att de trodde att hon kunde sätta dit dem eller tvinga dem att betala på något sätt. Det känns som att detta är pusselbiten som saknas.
Håller helt med! Antalet inblandade gör att detta mord står ut i mängden. Det är märkligt att mordet på Madde diskuterats så pass öppet i en stor grupp. Jag kan tänka mig att det är ett par, tre personer som varit drivande och så har ett antal personer bara hängt med. Antagligen av lojalitet mot gänget eller för att de inte riktigt förstått att det verkligen skulle inträffa.
Av Maddes kompis beskrivning i tidningen igår - att gänget var på Madde som gamar - så får jag ingen känsla av att de var det minsta rädda för henne. Gänget jagade Madde, inte tvärtom. Så beskrev den här tjejen det i alla fall, och hon påstår sig ha umgåtts med Madde dagligen de sista månaderna.
Enligt henne hade gänget Maddes bankkortskod. Det kan möjligen varit ett motiv. De kanske ville komma över hennes bankkort och fritt kunna ta ut resten från kontot. Rånmord, alltså. Om Madde var död fanns ingen som kunde spärra kortet, i alla fall inte förrän det gått en viss tid efter försvinnandet.