Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
För rubriker gäller andra regler enligt många journalister. Här är det tillåtet att sätta texter inom citattecken som inte är direkta citat. DN gör det ofta. Men det råder delade meningar här:
Här kan man förstås diskutera hur långt man får gå när man sätter ihop egna citat, men det är i alla fall bra att känna till att det förekommer även inom PK-media.
Förövrigt så verkar Dagerlind ha tagit bort citattecknen i den uppdaterade versionen av artikeln.
Okej, jag erkänner att jag inte visste att det fanns en sådan praxis. Tillämpningen torde vara enbart att sammanfatta ett längre uttalande av någon. Att som tidning medvetet förfalska citatet för att sedan använda det i rubriken är ju ett grovt pressetiskt övertramp. Förvisso har citattecknena nu tagits bort från rubriken, men den felaktiga rubriken kvarstår likväl!
Citat:
Ja, det är förstås inte ok. I brödtext bör citat alltid vara 100 procent korrekta. Här verkar han ha missat eller gjort en chansning.
Om du citerar någon kör du med [CTRL]+[C] och [CTRL]+[V]. Att textens innehåll ändrats och dessutom på så vis att den delvis har fått ett annat budskap är ett grovt pressetiskt övertramp. Att kalla det för "en chansning" är en uppenbar ansats från din sida till att reducera allvarsgraden i det inträffade!
Citat:
Det är ju det Dagerlinds hela artikel gick ut på. Att verklighetsanpassa Pernilla Anderssons PK-text, som till vissa delar saknar kontakt med verkligheten[...]
Men hör du inte hur du själv låter?
Förstår du inte att du har en verklighet, jag har en verklighet, Pernilla och en verklighet och Dagerlind har en verklighet.
Att en tidning gör anspråk på att "verklighetsanpassa" någon annans upplevelse genom att förvränga den är fel. Det är över mitt förstånd hur realister kan försvara allt vad övertramp mot pressetiska sed och realism heter!
Jag delar inte din syn på verkligheten, men jag anser mig inte stå över den... förstår du vad jag menar?