Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-24, 18:26
  #1
Medlem
Kan man urskilja två lika klädda, säg pojkar, utifrån klass baserat på rörelseschema/motorik/kroppsspråk?

Om det går att särskilja dem åt, hur döljer man det på bästa sätt?
Citera
2016-04-24, 19:03
  #2
Medlem
Svenskares avatar
Nej, inte klass. Klass i Sverige idag markeras endast ytligt, eftersom de flesta är lika varandra. Man kan skilja möjligen på den svajiga gångstilen som möjligen förekommer bland lägre samhällsklasser, jag är ball akta er för mig. Medan högre samhällsklasser i stället begagnar den här titta bortom horisonten stilen. De lyfter ögonen över den de tittar på och tittar som om de skulle tala till en publik.

Annars Nej. Det är enbart ytliga drag såsom sliskig frisyr, eller vadderad mörkblå jacka, kontra mjukisbyxor och huvtröja. Jag vet inte vad jag ska tycka är mest sorgligt.
Citera
2016-04-24, 19:12
  #3
Medlem
Jo det går allt skilja dessa två men det är svårt. Det är inte 1700-talet direkt där man kan jämföra en adelsman och en borgare. Samt att det fanns officiella regler i lagboken som sade att en borgare fick inte bära en viss färg t. ex som enbart överklassare fick.


Överklass killar kan klä sig säreget som inte går hem särskilt bra hos de vanliga medelklassare. Samt ha ett språk och gångstil samt intressen som inte heller stämmer överens bra med medelklassfolk. Grejen är den att vissa medelklassare försöker framstå överklassigt vilket försvårar det hela. Men i överlag kan man skilja på dessa två. Det gäller att ha ett öga för detaljer bara!
Citera
2016-04-24, 19:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Jo det går allt skilja dessa två men det är svårt. Det är inte 1700-talet direkt där man kan jämföra en adelsman och en borgare. Samt att det fanns officiella regler i lagboken som sade att en borgare fick inte bära en viss färg t. ex som enbart överklassare fick.


Överklass killar kan klä sig säreget som inte går hem särskilt bra hos de vanliga medelklassare. Samt ha ett språk och gångstil samt intressen som inte heller stämmer överens bra med medelklassfolk. Grejen är den att vissa medelklassare försöker framstå överklassigt vilket försvårar det hela. Men i överlag kan man skilja på dessa två. Det gäller att ha ett öga för detaljer bara!
Det är nog så som sägs i stycke två, att en del i medelklassen har litet problem med sin identitet. Deras familjer gjorde klassresan från lorten på lilla fattiga bondgården för bara ett par generationer sedan. De hamnade sedan i nån radhusförort. Så de blir ibland litet skitnödiga typer, fokuserar lite för mycket på att gå med rak rygg (rätt hållning), ängslas över sin shopping och vardagsstil. Finns vissa gemensamma drag mellan överklass och underklass, det är litet mer avslappnad stämning där. Kolla in nån random fas3-snubbe, går ofta litet mer avslappnat/ihopsjunket.
Citera
2016-04-24, 19:53
  #5
Medlem
Besitter inte överklassen oftast över lag ett bredare ordförråd och där med inte behöver gestikulera lika mycket? När det gäller enkla vardagliga situationer, så som butikskön, kollektivtrafiken och omklädningsrumet är det inga uppenbara skillnader där?
Citera
2016-04-24, 20:56
  #6
Medlem
laxen69s avatar
Skulle vilja påstå att det finns tre typer av överklassfolk.

Den feta flosiga Jan Stebäckstypen, har alla attribut som dyr båt, dyr bil, dyr villa och klär sig alltid i dyra kostymer.
Bryr sig inte så mycket om vad andra tänker. Umgås helst bara med affärsbekanta.

Den yngre överklassnobben, har inte råd med allt han vill så här är det mycket yta och dyra kläder.
Håller kroppen i form och fruktar att bli sedd i fel sällskap. Umgås med likasinnade.

Till sist har vi den bohemiske överklasmannen som är lite som ingvar kamprad.
Köper inget han inte behöver, inser att dyra märkeskläder bara är fåfänga.
Tänker inte på vem han umgås med.
Citera
2016-04-25, 12:01
  #7
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Kan man urskilja två lika klädda, säg pojkar, utifrån klass baserat på rörelseschema/motorik/kroppsspråk?

Om det går att särskilja dem åt, hur döljer man det på bästa sätt?

1) Ja självklart.

2) Kan kungen dölja att han är överklass och passa in bland raggare?

Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Besitter inte överklassen oftast över lag ett bredare ordförråd och där med inte behöver gestikulera lika mycket? När det gäller enkla vardagliga situationer, så som butikskön, kollektivtrafiken och omklädningsrumet är det inga uppenbara skillnader där?

Överklass människor är alltid trevligare (och artigare) än underklassen. Så om en person är ovanligt trevlig (eller artig, beror på situationen) då kan den personen vara överklass.

Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Skulle vilja påstå att det finns tre typer av överklassfolk.

Den feta flosiga Jan Stebäckstypen, har alla attribut som dyr båt, dyr bil, dyr villa och klär sig alltid i dyra kostymer.
Bryr sig inte så mycket om vad andra tänker. Umgås helst bara med affärsbekanta.

AKA vulgo människa - inte överklass.

Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Den yngre överklassnobben, har inte råd med allt han vill så här är det mycket yta och dyra kläder.
Håller kroppen i form och fruktar att bli sedd i fel sällskap. Umgås med likasinnade.

AKA stekare - inte överklass.

Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Till sist har vi den bohemiske överklasmannen som är lite som ingvar kamprad.
Köper inget han inte behöver, inser att dyra märkeskläder bara är fåfänga.
Tänker inte på vem han umgås med.

1) AKA normal överklass.

2) Ni kan se att det är inget speciellt att vara överklass, det är inget lyxliv, man glider inte fram på en räkmacka, det är ingenting spännande som händer. Det är som att vara Svensson fast utan vulgo beteende och med "högre krav" på vad man gör.
Citera
2016-04-25, 13:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Kan man urskilja två lika klädda, säg pojkar, utifrån klass baserat på rörelseschema/motorik/kroppsspråk?

Om det går att särskilja dem åt, hur döljer man det på bästa sätt?

Ett typiskt överklass-betéende skulle kunna vara bra hållning, lugn gångstil, inga yviga rörelser, tydligt och vänligt tal, utförliga meningar (sällan enbart bara ja- eller nejsvar utan mer typ: -Ja det skulle vara trevligt).

Men det betéendet går att ha utan att vara överklass, vill du verkligen se om personen är överklass så besök dennes och dennes föräldrars hem samt ta reda på vad de jobbar med.
Citera
2016-05-18, 23:24
  #9
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Till sist har vi den bohemiske överklasmannen som är lite som ingvar kamprad.
Köper inget han inte behöver, inser att dyra märkeskläder bara är fåfänga.
Tänker inte på vem han umgås med.

Det där låter som en av mina bästa kompisar. Helt klart överklass.
Han klär sig snyggt men diskret, när jag min förra flickvän besökte honom på hans lantställe var han klädd i en avslappnad linnekostym, såg inte ut att vara något speciellt. Efteråt sa min flickvän att det var nån variant av silke, mycket bekväm och ganska dyr. Typiskt tjejer att ha koll på sådant. :-)

Han hade även japansk konst i vardagsrummet (han har alltid varit lite konstintresserad, gillade att gå på konstmuseer när han kom för att besöka mig här i Texas). Min flickvän hade en Masters i Fine Arts eller nåt (hon var webbdesigner), dessutom mycket intresserad just av japansk konst och identifierade dem som original från 1700-talet...

Men min kompis skröt aldrig om det, nämnde det inte ens när han visade oss runt i huset.
När han köpte huset kallade han det bara "sommarstuga", och eftersom hans föräldrar hade en stuga i närheten så tänkte jag att det väl var nåt liknande, typ 100 kvadratmeter på sin höjd. Nej, det var en herrgård i två våningar, med gästhus och fristående garage (där hans sport-sedan kunde parkeras, nämnet inte märke så han inte kan identifieras så lätt).

Så riktig överklass skryter inte om hur mycket pengar de har, vad deras saker är värda, etc.
Vi har varit kompisar sedan första klass, han brydde sig aldrig att jag var son till en arbetare (busschaufför) eller att jag inte hade en massa pengar. När vi var äldre gick vi ibland ut på helgerna och åt något billigt (Taco Bar på Kungsgatan var ett av våra favoritställen), spelade bort några tior på arkadspel i city (främst racingspel) och kanske hyrde en video som vi kollade på efteråt. Eller gick på bio. Han hade givetvis haft råd att slå på stort, men det fanns ingen anledning till att svina loss på Stureplan, det var inte hans stil.

Jag känner några andra inom överklassen som är likadana, diskreta och inte pretantiösa. Det är beteende som sådant som i mina ögon definerar vad som är överklass, att jämföra med wannabe-brats på Stureplan eller medelklass som försöker låtsas om att de är bättre än vad de är.

Själv skulle jag klassificera mig som övre medelklass idag. Jag tjänar bra. I USA ligger jag i Top 20% om vi räknar bara min lön, Top 5% om vi räknar hushållsinkomsten, min fru tjänar ungefär lika mycket som jag. I Sverige ligger jag i top 1% enligt http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/...
Citera
2016-06-29, 10:45
  #10
Medlem
Babianens avatar
1) Här TS kan du se skillnaden mellan överklass och medelklass, https://m.youtube.com/watch?v=exAK4BupcZ0

2) Det här är överklass fuck ups, https://m.youtube.com/watch?v=2v_Ih9W0Z3k försök inte att härma det här du (ni) kommer att bli mobboffer.
Citera
2016-06-30, 07:50
  #11
Medlem
Menardus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det där låter som en av mina bästa kompisar. Helt klart överklass.
Han klär sig snyggt men diskret, när jag min förra flickvän besökte honom på hans lantställe var han klädd i en avslappnad linnekostym, såg inte ut att vara något speciellt. Efteråt sa min flickvän att det var nån variant av silke, mycket bekväm och ganska dyr. Typiskt tjejer att ha koll på sådant. :-)

Han hade även japansk konst i vardagsrummet (han har alltid varit lite konstintresserad, gillade att gå på konstmuseer när han kom för att besöka mig här i Texas). Min flickvän hade en Masters i Fine Arts eller nåt (hon var webbdesigner), dessutom mycket intresserad just av japansk konst och identifierade dem som original från 1700-talet...

Men min kompis skröt aldrig om det, nämnde det inte ens när han visade oss runt i huset.
När han köpte huset kallade han det bara "sommarstuga", och eftersom hans föräldrar hade en stuga i närheten så tänkte jag att det väl var nåt liknande, typ 100 kvadratmeter på sin höjd. Nej, det var en herrgård i två våningar, med gästhus och fristående garage (där hans sport-sedan kunde parkeras, nämnet inte märke så han inte kan identifieras så lätt).

Så riktig överklass skryter inte om hur mycket pengar de har, vad deras saker är värda, etc.
Vi har varit kompisar sedan första klass, han brydde sig aldrig att jag var son till en arbetare (busschaufför) eller att jag inte hade en massa pengar. När vi var äldre gick vi ibland ut på helgerna och åt något billigt (Taco Bar på Kungsgatan var ett av våra favoritställen), spelade bort några tior på arkadspel i city (främst racingspel) och kanske hyrde en video som vi kollade på efteråt. Eller gick på bio. Han hade givetvis haft råd att slå på stort, men det fanns ingen anledning till att svina loss på Stureplan, det var inte hans stil.

Jag känner några andra inom överklassen som är likadana, diskreta och inte pretantiösa. Det är beteende som sådant som i mina ögon definerar vad som är överklass, att jämföra med wannabe-brats på Stureplan eller medelklass som försöker låtsas om att de är bättre än vad de är.

Själv skulle jag klassificera mig som övre medelklass idag. Jag tjänar bra. I USA ligger jag i Top 20% om vi räknar bara min lön, Top 5% om vi räknar hushållsinkomsten, min fru tjänar ungefär lika mycket som jag. I Sverige ligger jag i top 1% enligt http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/...

Först skriver du att klass är en fråga om beteende för att senare avsluta inlägget med att klassificera dig utifrån bara lön?

Det är inte bara pengar som spelar in.
Citera
2016-06-30, 19:33
  #12
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menardu
Först skriver du att klass är en fråga om beteende för att senare avsluta inlägget med att klassificera dig utifrån bara lön?

Det är inte bara pengar som spelar in.

Överklass kräver ett specifikt beteende och bakgrund medan medelklass (inklusive övre medelklass) baseras mer på inkomst och vad man jobbar med.
Du kan till exempel vara överklass och tjäna mindre än vad jag gör. Och även om jag skulle tjäna 10 gånger mer än vad jag gör skulle jag ändå aldrig räkna mig som överklass.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback