2016-06-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judicare
Då jag spenderar en inte obetydande del av min tid i förhandlingssalar, och då företrädesvis med brottsmål, så har jag en del erfarenhet av just vittnesmål. Generellt sett kan man säga att vittnesmål är ganska felaktiga när dom återges en tid senare. För att inte tala om när det väl är dags för detsamma i förhandlingssalen. Det här vet rätten, och även åklagare och advokat. I just det här fallet kan det ju vara så att BS såg en skylt som inte såg svensk ut. Därmed antar han att siffror och bokstäver var omkastat. Tyvärr fungerar den mänskliga hjärnan på det här sättet. Den vill gärna fylla i hål och gör därmed antaganden som känns som minnen.

Ja det är ju konstigt I så fall eftersom de litauiska skyltarna är exakt lika de svenska. De är så lika de svenska att trängselkameror inte kan se skillnad på dem!
Eftersom han reagerade på att skylten såg annorlunda ut kanske det troligare var en annan nationalitet på skylten, polsk tex?
Senast redigerad av Vastmanlanning 2016-06-22 kl. 15:25. Anledning: felstavning
2016-06-22, 15:27
Medlem
Citat:
Inte riktigt. Det står LT på skyltarna i fråga. Det borde räcka för att se skyltarna som inte svenska. Det i sitt fall kan ha sått ett frö i BS hjärna, att eftersom det inte var svenska skyltar, så borde bokstäver och siffror vara omkastade. Vittnesmål ska man alltid ta med en viss försiktighet när det kommer till sådana här detaljer. Han hade sannolikt rätt i att han sett en utländsk bil, men han kommer ihåg fel när det gäller teckenuppsättningen på skylten.

Det är ju ändå märkligt att alla vittnesmål som skulle kunna vara till fördel för NB bedöms som osäkra eller kan förklaras bort på alla sätt.
Alla vittnesmål som är till nackdel till NB, de bokstavstolkas och anses supersäkra.
2016-06-22, 22:44
Medlem
Citat:
Inte riktigt. Det står LT på skyltarna i fråga. Det borde räcka för att se skyltarna som inte svenska. Det i sitt fall kan ha sått ett frö i BS hjärna, att eftersom det inte var svenska skyltar, så borde bokstäver och siffror vara omkastade. Vittnesmål ska man alltid ta med en viss försiktighet när det kommer till sådana här detaljer. Han hade sannolikt rätt i att han sett en utländsk bil, men han kommer ihåg fel när det gäller teckenuppsättningen på skylten.

Vilket för oss tillbaka till BS utsagor i förhör: "annan ordning på siffror och bokstäver".
Det har inte med LT att göra.
2016-06-23, 00:25
Medlem
Citat:
Jag har inte FUP framför mig just nu, men jag gissar på att du menar det som framkommit i tråden som handlar om hot under förhören med misstänkt. Av det jag kommer ihåg så har det väl bara inflikats att misstänkt riskerar ett långt fängelsestraff. Jag bedömer inte det som hot om det är det du är ute och fiskar efter. Men som sagt. Jag har inte FUP framför mig, och har heller inte läst den sedan den blev offentlig.

Det handlar inte alls om den förenklade bilden. Men har du inte FUP så har du inte.
2016-06-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det är ju ändå märkligt att alla vittnesmål som skulle kunna vara till fördel för NB bedöms som osäkra eller kan förklaras bort på alla sätt.
Alla vittnesmål som är till nackdel till NB, de bokstavstolkas och anses supersäkra.

Precis så är det. Tyvärr även i domskälen från TR och HovR. Det kallas med ett fint ord för kognitiv bias.
2016-06-23, 09:39
Medlem
Judicares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vilket för oss tillbaka till BS utsagor i förhör: "annan ordning på siffror och bokstäver".
Det har inte med LT att göra.

Du verkar inte riktigt förstå vad jag vill säga. Det han har sett i verkligheten är en skylt som det står LT på. I och med detta så tänker han utländsk skylt. När han nu ska återge dessa minnen i förhör, så kommer han fortfarande ihåg att det var en utländsk skyllt, och hans hjärna fyller i hålen som finns i minnesbilden med att teckenuppsättningen var annorlunda mot en svensk skylt. Det är absolut inget konstigt med det.
2016-06-23, 09:42
Medlem
Judicares avatar
Citat:

Detta är heller inte jättekonstigt. Man väger ju givetvis vittnesutsagor där det även finns annan bevisning som pekar åt samma håll tyngre än vittnesutsagor där det inte finns någon annan bevisning.
2016-06-23, 09:45
Medlem
Citat:
Du verkar inte riktigt förstå vad jag vill säga. Det han har sett i verkligheten är en skylt som det står LT på. I och med detta så tänker han utländsk skylt. När han nu ska återge dessa minnen i förhör, så kommer han fortfarande ihåg att det var en utländsk skyllt, och hans hjärna fyller i hålen som finns i minnesbilden med att teckenuppsättningen var annorlunda mot en svensk skylt. Det är absolut inget konstigt med det.

Ja så skulle det kunna vara.

Men det skulle också kunna vara så att han ser en utländsk skylt där siffror och bokstäver är omkastade. Eftersom han har stark anledning att tro att det var en litauisk skylt så fyller hans hjärna I hålen som finns i minnesbilden med att det också stod LT på skylten.

Se upp för kognitiv bias.
2016-06-23, 10:00
Medlem
Judicares avatar
Citat:
Ja så skulle det kunna vara.

Men det skulle också kunna vara så att han ser en utländsk skylt där siffror och bokstäver är omkastade. Eftersom han har stark anledning att tro att det var en litauisk skylt så fyller hans hjärna I hålen som finns i minnesbilden med att det också stod LT på skylten.

Se upp för kognitiv bias.

Absolut. Det enda man kan vara ganska säker på är att han såg en utländsk bil.
2016-06-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Nej, det kan inte stämma. Det låter helt sjukt. Varför säger han då att bilen var från Lettland och inte från Litauen?

Inte jättekonstigt. Även föhörsledaren föväxlar Lettland och Litauen i tidiga förhör och ursäktar sig.
Mycket fokus på bilen. Varken Adriana eller Björn förde sina samtal med bilen. Båda pratade med Nerijus.
2016-06-23, 19:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det enda som är jävligt skumt med det här fallet är 1 att NB inte erkände efter så omfattande bevis mot honom 2 hans efternamn. Har man ett sånt efternamn så lever nog inte livet. Bile-vicious dvs galla (eller etter, syrlighet, bitchighet) elak/ondsint/brutal.
2016-06-23, 20:51
Medlem
Judicares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det enda som är jävligt skumt med det här fallet är 1 att NB inte erkände efter så omfattande bevis mot honom 2 hans efternamn. Har man ett sånt efternamn så lever nog inte livet. Bile-vicious dvs galla (eller etter, syrlighet, bitchighet) elak/ondsint/brutal.

Att han inte erkänner trots bevisningen är inte det minsta konstigt. I nästan alla mål jag har suttit med i så erkänns det inte någonting. Trotts massiv teknisk bevisning. Hoppet är det sista som överger människan sägs det. Och det verkar stämma ganska bra. Att NB är den skyldiga i detta fallet är alla normalfuntade människor helt övertygade om. Att hålla på att gripa efter dessa små halmstrån som registreringsskyltar och diverse andra småsaker är bara banalt. Helhetsbilden med alla bevis i form av framförallt teknisk bevisning med stöd av vittnesmål gör detta mål busenkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in