2014-02-10, 20:28
Medlem
Jag blir ofta torr i munnen om nätterna så att jag måste gå upp för att dricka, vilket i sin tur gör att jag måste gå upp för att pissa. Funderar på att köpa något på apoteket som kan lindra, men vet inte vad. Någon som har eller har haft liknande problem och kan komma med råd?

Här finns en del produkter som kanske kan hjälpa.
http://www.apotea.se/muntorrhet
Citera
2014-02-10, 20:39
Medlem
Nalixs avatar
Jag har samma problem, man blir ofta torr i munnen p.g.a. man dricker för lite vatten genom dagen, man har för varm temperatur i rummet eller man sover med dörren stäng så luften kan inte "gå runt"

Jag har börjat sova med min vattenflaska vid sängen ifall jag skulle vakna av att vara torr i munnen. Håller även dörren på glänt och försöker dricka mer vatten dagligen.
Citera
2014-02-10, 21:13
Medlem
Jag sover ofta med munnen öppen vilket gör att det blir ganska torrt. Det är inget problem för mig, tar bara ett glas vatten när klockan ringer på morgonen.
Citera
2016-06-18, 23:51
Medlem
Pinno80s avatar
Hej, lånar tråden lite...har dom senaste kanske 2 månaderna vaknat upp med torr och slemmig mun och även när jag går och lägger mig känner jag att jag börjar bli torr, har börjat sova med en vattenflaska brevid mig... har även prickar längst bak på tungan och i halsen vet inte om det har något samband dock. Någon som har liknande problem eller vet vad felet kan vara? Svamp kanske? Ingen aning faktiskt men det känns fett äckligt att vakna upp med en slemmig och torr mun...
Citera
2016-06-19, 19:42
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinno80
Hej, lånar tråden lite...har dom senaste kanske 2 månaderna vaknat upp med torr och slemmig mun och även när jag går och lägger mig känner jag att jag börjar bli torr, har börjat sova med en vattenflaska brevid mig... har även prickar längst bak på tungan och i halsen vet inte om det har något samband dock. Någon som har liknande problem eller vet vad felet kan vara? Svamp kanske? Ingen aning faktiskt men det känns fett äckligt att vakna upp med en slemmig och torr mun...
Prickarna ska vara där, det heter vallgravspapiller. Köp en olja istället, att dricka vatten kan göra dig ännu mer torr. Proxident har en bra solrosolja. Den finns som gel också, det är en smaksak vad man gillar.
Citera
2016-06-20, 14:21
Medlem
Pinno80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Prickarna ska vara där, det heter vallgravspapiller. Köp en olja istället, att dricka vatten kan göra dig ännu mer torr. Proxident har en bra solrosolja. Den finns som gel också, det är en smaksak vad man gillar.
tack för tipset, ska testas. säker på att det är "vallgravspapiller"? dom är typ rosa och sticker upp en bit.
Citera
2016-06-20, 19:53
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinno80
tack för tipset, ska testas. säker på att det är "vallgravspapiller"? dom är typ rosa och sticker upp en bit.
Jepp jepp, säker
Citera
2016-06-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay

Sen när blir man torr av att dricka vatten...?
Citera
2016-06-21, 18:44
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggs1
Sen när blir man torr av att dricka vatten...?

Är man muntorr (vilket tråden gäller) sköljer vattnet bort den lilla mucösa saliv som bildats, som ger muntorra en något behagligare känsla i munnen.
Citera
2016-06-21, 18:52
Medlem
Ät mindre(lagom) salt och mer vatten under dagen. Då blir du mindre törstig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in