Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-20, 19:47
  #517
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Fast nu glömmer ni en sak. Det avgörande för om en plats är skyddsobjekt är beslutet hos länsstyrelsen eller försvarsmakten, inte skyltningen. Helt oavsett eventuella brister i skyltning kommer platsen att vara skyddsobjekt och skyddsvakters speciella befogenheter gäller, så länge beslutet är giltigt.

Och hur tar man som privatperson reda på om ett objekt är skyddsobjekt eller inte? Det kan vi ju inte, så vitt jag vet. Om det inte sitter aktuella skyltar dvs.

Det är ju ungefär som att Trafikverket glömt sätta upp hastighetsskyltar, och sen bötfälla trafikanterna för fortkörning.
Citera
2015-06-22, 16:40
  #518
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Och hur tar man som privatperson reda på om ett objekt är skyddsobjekt eller inte? Det kan vi ju inte, så vitt jag vet. Om det inte sitter aktuella skyltar dvs.

Kan du använda en telefon?
http://bfy.tw/SUU

alternativt
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-m...orsvarsmakten/
Citera
2015-07-26, 19:06
  #519
Medlem
För att bringa lite klarhet och få lite på fötterna i frågan om skyltning av skyddsobjekt så tog jag kontakt med Försvarsmakten inför skrivandet av en allmän artikel om skyddsobjekt. De bekräftar att skyltningen och/eller andra upplysningar på plats är helt oväsentligt när det kommer till frågan om ett objekt är ett skyddsobjekt eller ej. Ett objekt kan helt sakna upplysningar om beslutet om skyddsobjekt och ändå vara ett aktivt och "giltigt" skyddsobjekt. Bryter du mot förbuden vid ett sådant skyddsobjekt så är du lika maktlös som vid ett med stora fina skyltar.

Läs gärna det mer utförliga i artikeln, där står även svaren Försvarsmakten gav: http://www.fortifikationvast.se/proj...kt-vad-galler/
Citera
2015-08-03, 15:54
  #520
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockanlc
För att bringa lite klarhet och få lite på fötterna i frågan om skyltning av skyddsobjekt så tog jag kontakt med Försvarsmakten inför skrivandet av en allmän artikel om skyddsobjekt. De bekräftar att skyltningen och/eller andra upplysningar på plats är helt oväsentligt när det kommer till frågan om ett objekt är ett skyddsobjekt eller ej. Ett objekt kan helt sakna upplysningar om beslutet om skyddsobjekt och ändå vara ett aktivt och "giltigt" skyddsobjekt. Bryter du mot förbuden vid ett sådant skyddsobjekt så är du lika maktlös som vid ett med stora fina skyltar.

Läs gärna det mer utförliga i artikeln, där står även svaren Försvarsmakten gav: http://www.fortifikationvast.se/proj...kt-vad-galler/

Att det finns skyddsobjekt utan skyltar det köper jag. Men förbud att vistas på området eller att fotografera kan ju knappast finnas då. Utan att det är skyddsobjekt är mest för att ge väktare större befogenheter vid objektet, samt kunna lagföra på ett annat sätt vid inbrott etc.
Citera
2015-08-04, 11:40
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Att det finns skyddsobjekt utan skyltar det köper jag. Men förbud att vistas på området eller att fotografera kan ju knappast finnas då. Utan att det är skyddsobjekt är mest för att ge väktare större befogenheter vid objektet, samt kunna lagföra på ett annat sätt vid inbrott etc.
Som det framgår i artikeln så kan det förekomma skyddsobjekt med fotoförbud även om det inte skyltas om detta på plats. Det finns flera verkliga exempel på detta, även om de är väldigt få i mängden. Det får förekomma eftersom det i lagen inte finns någon skyldighet för den som äger eller nyttjar objektet att tydligt upplysa om beslutet om skyddsobjekt på plats. Alternativa metoder som att upplysa på distans (exempelvis genom lokal press) kan istället förekomma.
Citera
2015-08-04, 12:44
  #522
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockanlc
Som det framgår i artikeln så kan det förekomma skyddsobjekt med fotoförbud även om det inte skyltas om detta på plats. Det finns flera verkliga exempel på detta, även om de är väldigt få i mängden. Det får förekomma eftersom det i lagen inte finns någon skyldighet för den som äger eller nyttjar objektet att tydligt upplysa om beslutet om skyddsobjekt på plats. Alternativa metoder som att upplysa på distans (exempelvis genom lokal press) kan istället förekomma.


Så med andra ord, jag kan stöta på ett skjul i skogen, och fotografera för att fråga på nätet vad det kan vara, och åka dit för brott mot skyddslagen?

Då kan man undra varför vi ens har skylt och heldragen linje vid stopp-plikt på vägarna? Verkar ju inte behöva upplysas om vad som gäller. Kan vi riva ner alla skyltar och upplysningar då.
Citera
2015-08-04, 23:20
  #523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Så med andra ord, jag kan stöta på ett skjul i skogen, och fotografera för att fråga på nätet vad det kan vara, och åka dit för brott mot skyddslagen?

Då kan man undra varför vi ens har skylt och heldragen linje vid stopp-plikt på vägarna? Verkar ju inte behöva upplysas om vad som gäller. Kan vi riva ner alla skyltar och upplysningar då.
Inför artikeln jag skrev så bad jag Försvarsmaktens juridiska rådgivare att klargöra detta, jag ställde dem inför ett liknande scenario som du beskrev. De hävdar att du definitivt kan bli åtalad för det. Personligen är jag mycket tveksam till att du kommer bli dömd för det i slutändan, men det är ju något som kommer variera från fall till fall.

Det handlar helt enkelt om tydlighet. Att inte skylta vad som gäller i trafiken är minst lika dumt som att inte skylta vad som gäller vid samhällsviktiga anläggningar, skulle jag vilja hävda. Så länge det inte finns något i lagen som ställer krav på att det måste framgå vid objektet vad som gäller så kommer det att fortsätta vara såhär osäkert i vissa fall.

Personligen tycker jag det vore bättre för den enskilde individen om samtliga skyddsobjekt skyltades, men jag kan också förstå varför vissa inte skyltas. I vissa fall skulle skyltarna dra onödigt mycket uppmärksamhet, för att nämna ett exempel.
Citera
2015-10-15, 12:48
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Nu är det ju så att bilden på skylten har han ej tagit själv, då den är hittad på nätet vid en specifik plats.
Bättre du frågar i klartext om vad du undrar över, skylten talar ett ganska tydligt språk.

Och för den andra har jag för mig att just denna ligger i skogen efter vägen.
Skylten säger att det är ett aktivt skyddsobjekt?
Citera
2016-06-19, 17:14
  #525
Medlem
har hört av en vän att det är fotoförbud på arlanda, vet redan att det är skyddsobjekt
Citera
2016-06-19, 17:20
  #526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
har hört av en vän att det är fotoförbud på arlanda, vet redan att det är skyddsobjekt

Möjligen är vissa byggnader belagda med fotoförbud men större delen är det inte. De har ju t.o.m. en utsiktsplats för plane spotters.

Fotoförbud fungerar inte på "allmänna" platser då miljontals turister passerar dessa varje år och vill fota.
Citera
2016-06-19, 17:27
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Möjligen är vissa byggnader belagda med fotoförbud men större delen är det inte. De har ju t.o.m. en utsiktsplats för plane spotters.

Fotoförbud fungerar inte på "allmänna" platser då miljontals turister passerar dessa varje år och vill fota.
tror jag har sett so skyltar med fotoförbud där alla kommer ut från flighten; där alla vänner står och väntar
Citera
2016-06-19, 17:32
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockanlc
För att bringa lite klarhet och få lite på fötterna i frågan om skyltning av skyddsobjekt så tog jag kontakt med Försvarsmakten inför skrivandet av en allmän artikel om skyddsobjekt. De bekräftar att skyltningen och/eller andra upplysningar på plats är helt oväsentligt när det kommer till frågan om ett objekt är ett skyddsobjekt eller ej. Ett objekt kan helt sakna upplysningar om beslutet om skyddsobjekt och ändå vara ett aktivt och "giltigt" skyddsobjekt. Bryter du mot förbuden vid ett sådant skyddsobjekt så är du lika maktlös som vid ett med stora fina skyltar.

Läs gärna det mer utförliga i artikeln, där står även svaren Försvarsmakten gav: http://www.fortifikationvast.se/proj...kt-vad-galler/

men hur rimmar det med 22 § skyddslagen (2010:305)? jag vet att det är so även om det inte finns skyltar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback