Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-17, 01:40
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vi snackar ju genomgripande förändringar i miljöfaktorer på bara 25-50 års sikt.
Tillgången på fet mat, porr, likes och socker, samt en mer stillasittande livsstil.
När jag var ung var andelen feta barn försvinnande liten och folk hade i högre grad fysiska arbeten
där man duschade efter jobbet, och inte före (Bra definition av det post-industriella samhället för övrigt).
haha, gullig du är som höjer dig själv. Ska berätta en hemlis: Det finns fortfarande industriarbetare som sliter svett varje dag och det fanns även då idioter som tvättade sig före jobbet och inte efter, att fördelningen förändrats i takt med industrialiseringen ser jag som en logisk process, människan är född att söka sig bekväm, därav är vi tekniska.

Citat:
För att något i kroppen skall ändras på organnivå så kan det ta tusentals år, eller mer.
Människans hjärna har för övrigt minskat i storlek, de senaste 10000 åren.
som sagt, källa på det?

Citat:
Det naturliga urvalet sägs pågå konstant i naturen.
Men frågan är väl om survival of the fittest gäller för arten människan längre.
Ser det som så att arenan helt enkelt blivit vidgad, men jo. Det är sant att vår personliga arvsmassa tappat betydelse för många (inkl. mig) och vi anammat "alla är lika" konceptet, vilket jag är medveten om inte är sant.
Citat:
Och har vi kvar nåt reellt evolutionärt tryck, mer än Facebook och Instagram?
Genetiska defekter såsom laktosintolerans, depression, pollenallergi och diabets spelar ju ingen större roll längre, finns ju piller mot allt, så alla får ju komma till, oavsett...inte mycket till urval där inte.
Refererar till det skrivet ovanstående citatet.

Citat:

Någon kanske hävdar att den genetiska variationen och chansen för fruktbara och användbara mutationer ökar i takt med att människan ökar exponentiellt i antal. Vet inte om det är det du menar med att evolutionen stegrar. Jag tycker nog det låter som en tveksam teori. Men kanske så finns det några individer där ute som är helt okänsliga för alla kända miljöstressorer.
Vill du att jag ska omformulera mig, förstod du inte vad jag menade eller sköljer det bara generell skeptism över mitt påstående?
Givetvis finns det inga individer som är helt fläckfria & immuna vad bekommer alla kända stressfaktorer. Då talar vi om en övermänniska och helt enkelt en ny ras som jag ser det...
Citat:
Ang. överlevnaden för mänsklighet så finns faktiskt en del forskning. De siffror jag sett ligger runt ca 25-50% risk att vi tar död på oss själva inom några 100 år.
Vet du vad sannolikhetsläran sa om att vi kunde se hur det såg ut i realtid på andra sidan jorden för 100 år sedan då? Procenthalter är bara hypoteser, vilket i sig är gissningar, nu är de gissningar du presenterar mer befogade med tanke på peak-oil & vattenkonsumptionen industrier orsakar p.g.a. det et c. men faktum kvarstår att det är just gissningar.

Edit: ev. är det bekvämt att söka oss ner i jorden (d.v.s. utplånas) och då är det mänsklighetens kall, tills dess så kommer det sökas nya vägar att ta för att inte utplånas, och om inget alternativ överväger utplåning så är beslutet fattat, kort och gott.
Hejdå!
Senast redigerad av JuristGross 2016-06-17 kl. 01:44.
Citera
2016-06-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
haha, gullig du är som höjer dig själv. Ska berätta en hemlis: Det finns fortfarande industriarbetare som sliter svett varje dag och det fanns även då idioter som tvättade sig före jobbet och inte efter, att fördelningen förändrats i takt med industrialiseringen ser jag som en logisk process, människan är född att söka sig bekväm, därav är vi tekniska.

som sagt, källa på det?

Det är den etablerade uppfattningen inom vetenskapen att människan, biologiskt sett, ser lika dan ut idag som för flera tusen år sedan.

På nedanstående länk finns lite info om vilka faktorer som kan påverka evolutionens hastighet (i naturen).

"The speed of evolution is measured in genetic changes of a species over time. A lot of genetic changes accumulated over time will produce a species that is very different from its ancestor species. If these genetic changes occur over a short period of time (thousands of years) the speed of evolution is fast."

http://evolutionbiology.com/evolutio...-of-evolution/

Jag har inte påstått att det inte finns folk som duschar efter jobbet fortfarande.
Men det är fler idag än tidigare som arbetar med mindre fysiskt krävande arbeten.

Tror iofs att det är den plötsligt obegränsade tillgången på energi/kolhydrater som är det stora problemet i västvärlden. Som jag skrivit tidigare, vårt belöningssystem som är optimerat för betydligt mer näringsfattiga förhållanden ballar ur helt enkelt. Sen käkar vi piller som skall försöka kompensera.

http://www.livescience.com/51385-sug...al-deaths.html
http://easo.org/education-portal/obesity-facts-figures/
Citera
2016-07-15, 22:32
Medlem
zzzDaniels avatar
L-Tyrosin är en aminosyra som höjer dopamin
Citera
2016-08-27, 20:42
Medlem
Amadingzs avatar
Kan också rekommendera l-tyrosin! slutade med sötsaker, kaffe och nikotin mår mycket bättre idag!
Citera
2016-10-20, 18:39
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Dopaminnivåer:

Intressant tråd som dött vad jag kan se.

Lägger in en liten tusengradig skala på hur dopaminnivåerna förändras vid stimulans.

100 - God måltid
150 - Bra sex
Alkohol - 250
THC - 250+
MDMA - 650
Amfetamin - 800
Heroin - 800
Kokain - 900

Någon får gärna fylla på eller rätta

Är nog extremt svårt att "fucka upp" (hehe) receptorerna med porr i alla fall...
Även om undertecknad inte försökt
Citera
2016-10-21, 00:08
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare14

Är nog extremt svårt att "fucka upp" (hehe) receptorerna med porr i alla fall...
Även om undertecknad inte försökt
Inte alls svårt. Märker direkt att om jag avstår porr några dagar att jag blir mer stimulerad av rikiga tjejer.
Citera
2016-10-21, 02:36
Medlem
Hegernatarens avatar
Det som TS säger är helt sant. Genom att hålla sig aktiv blir man lycklig
Citera
2017-04-05, 19:05
Medlem
Serotoninet är väl också viktigt tillsammans med GABA?
Citera
2018-01-27, 19:57
Medlem
Bump
Citera
2018-01-28, 18:38
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Avstod från porr i två veckor men under helgen så blev det återfall så det bara visslade om det. Ensam och uttråkad, då är det ganska kört.

Druckit alkohol varje dag i flera månaders tid nu. Har inte haft något annat att göra så att bli full har varit en lösning på tristess. Har verkligen inget att göra om dagarna förutom jobb. Inga intressen alls.

Köpt en platta öl 7.2% och när den är uppdrucken så ska jag försöka sluta. Åtminstone på vardagarna.

Tror att det här med dopamin är mitt största problem. Gått i terapi flera år och fått mediciner men jag vet fortfarande inte varför jag är deprimerad. Det mest logiska är väl just dopaminbrist
Citera
2020-09-23, 07:54
Avstängd
Lyssna på den här, perfekt förklarat.

https://youtu.be/npp7-Rsa-Bk

Den mannen har koll på adhd. Låga dopaminnivåer finns kroniskt hos de med adhd och adhd och psykisk ohälsa är vetenskapligt bevisat går hand i hand med varandra.
Med det sagt så söker jag själv mycket kickar. Tycker det mesta är trist men inte ointressant, jag orkar bara inte gå den trista vägen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback