2016-06-16, 11:55
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
...

Varken Ryssland eller Ukraina (möjligen med undantag av Galizien) kan bli typiska västländer.

Där har vi inte samma åsikter. Både Rysk och ukrainsk kultur innehåller ganska mycket som jag könner mig hemma med, och jag bor i "västerlandet" Du försöker separera ryssland från Sverige vilket ör dö fött då väldigt mycket är samma i båda länderna. Om man skulle jämföra hur nära Ryssland är med Sverige, och hur nära Grekland är med Sverige skulle utslaget bli enkelt.
Det finns helt enkelt inget västerland. Det finns europa och europa består av statet som är olika men som behöver samarbeta, och inte gå in som Putins gangstrar gör med vapen och militärer.

Citat:
Båda länderna har ett viktigt Sovjet-arv. Utbildat folk och avancerade industrier. Allt var inte fel under Sovjet-tiden.

Båda länderna har ett mindre trevligt Sovjet-arv. Fallerande infrastruktur, ekonomiskt eftersatta landsdelar. Skillnaden är att Ryssland försöker lösa problemen, medan Ukraina i 26 år har gått bakåt.

Här har vi helt olika åsikter. Sovjet gjorde människorna till viljelösa alkoholister. Pensionärerna kommer i håg tiden när de var unga så de har en ljusare bild, men det finns en anledning till att det inte gick.

Citat:
Västs ekonomiska system fungerar inte, det vet folken i väst. Det är rena självmordet för Ukraina och Ryssland att kopiera det fullt ut. Inte ska Ukraina och Ryssland kopiera ett system, som folket inte kan ändra. En sorts nyfeodalism och nyfattigdom. Se vad som händer ukrainarna när västs bankirer får inflytande.

Va, marknadsekonomi är det enda som visat sig fungera väl. Det är själva anledningen till att både Kina och Ryssland gått med i WTO. Tror att det är mer dina drömmar som du beskriver.

Citat:
VP är inte korrupt. det är ett propagandistiskt påstående, som ingen har lyckats bevisa, trots flera års försök. Samma sak sades om Milosevic i Jugoslavien, men inga stora pengar hittades efter hans död. Det pågår ett propagandakrig, som ukrainska och västliga oligarker kan gömma sig bakom. Där har du storskurkar och det vet du nog.

Det finns för mycket som visar på att Putin är korrupt. Se tråden om Korruption runt Putin.

Citat:
...

Ryssland har redan en ny medelklass, det förvånar mig att du inte vet det. Jag har sett den slänga pengar omkring sig i europeiska huvudstäder. Moskva slåss mot korruptionen, men det får du inte veta i ukrainska och västerländska medier. Senast såg jag det på Krim när kamerorna kom upp och frågan "kan jag snabba på processen?" fick ett negativt svar.

Medelklass... Ok, kör på med din propaganda. Ledsen att förstöra dina ideer men det är helt enkelt inte sant. Du har för litet kontakt med Ryssland. Tycker du ska prata med den lilla människan och höra hur de har det ekonomiskt.
2016-06-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Där har vi inte samma åsikter. Både Rysk och ukrainsk kultur innehåller ganska mycket som jag könner mig hemma med, och jag bor i "västerlandet" Du försöker separera ryssland från Sverige vilket ör dö fött då väldigt mycket är samma i båda länderna. Om man skulle jämföra hur nära Ryssland är med Sverige, och hur nära Grekland är med Sverige skulle utslaget bli enkelt.
Det finns helt enkelt inget västerland. Det finns europa och europa består av statet som är olika men som behöver samarbeta, och inte gå in som Putins gangstrar gör med vapen och militärer.

Här har vi helt olika åsikter. Sovjet gjorde människorna till viljelösa alkoholister. Pensionärerna kommer i håg tiden när de var unga så de har en ljusare bild, men det finns en anledning till att det inte gick.

Va, marknadsekonomi är det enda som visat sig fungera väl. Det är själva anledningen till att både Kina och Ryssland gått med i WTO. Tror att det är mer dina drömmar som du beskriver.

Det finns för mycket som visar på att Putin är korrupt. Se tråden om Korruption runt Putin.

Medelklass... Ok, kör på med din propaganda. Ledsen att förstöra dina ideer men det är helt enkelt inte sant. Du har för litet kontakt med Ryssland. Tycker du ska prata med den lilla människan och höra hur de har det ekonomiskt.

Om det finns någon medelklass kvar så lär de snart fly till .... UKRAINA

http://www.expressen.se/geo/carl-fri...ever-i-skrack/

Citat:
Efter mordet: Putins motståndare lever i skräck

Det kommer en dag då människorna i det fria Ukraina har det bättre än medelryssen. Vem vill då åka Putins statsbetalda "semestrar" med enkelbiljett till östra Ukraina och kriga för "fred"?

Även Krim kommer att en dag böna och be om att få lämna Ryssland och återgå till Ukraina. Vem minns inte DDR konkursen som gjorde att storebror tog hand om den lillebror som inte kunde ta hand om sig själv längre
Senast redigerad av CounterInsurgency 2016-06-16 kl. 13:40.
2016-06-16, 18:04
Medlem
Citat:
Chokladkungen Poroshenko får kritik i västmedier. Han lovade sälja sina företag och bröt sedan det löftet. Några västerländska arkitekter säger att han inte betalar sina räkningar. Kolla upp den västerländska länken och snacka inte om ryska källor.

http://europe.newsweek.com/explosive...20?rm=eu<br />
Ja du verkar leva på att sprida hörsägner som givetvis inte kan kontrolleras än mindre tolkas som sanning. Putin lär ju förresten inte betala för sig utan använder ryska statskassan för privat bruk, det vet vi ju redan och är ingen hörsägen. Att Ukraina nu är på G vet vi också eftersom alla siffror pekar mot rätt håll. Kiev har vänt skutan så att säga bort från den ryska grynnan som skulle sänk landet. Tyvärr så lär inte ukrainarna hysa några varmare känslor för ryssar så länge som spektaklet Putin sitter vid rodret. Men som dom grannländer dom är så hoppas ju dom flesta givetvis att även Ryssland skall bli en part att respektera och ha goda förbindelser med den dagen Putin är borta ur leken. Om nu inte något än värre skräp skulle ta makten i Ryssland, ett scenario som säkert Kiev vilket som räknat på i politiska manövrering dom närmsta åren. Ett demokratiskt och fredligt Ryssland har ju ingen något emot om det sker.
2016-06-16, 19:24
Medlem
Ukraina verkar gå från klarhet till klarhet. Att få stabilitet i landet, särskilt i dom av rebeller ockuperade områdena, är tydligen en åtgärd och prioritet av många. Fördjupat Natosamarbete som motvikt till den ryska aggressionen i landet är ett annat.
http://www.ukrinform.net/rubric-defe...with-nato.html
2016-06-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukraina verkar gå från klarhet till klarhet. Att få stabilitet i landet, särskilt i dom av rebeller ockuperade områdena, är tydligen en åtgärd och prioritet av många. Fördjupat Natosamarbete som motvikt till den ryska aggressionen i landet är ett annat.
http://www.ukrinform.net/rubric-defe...with-nato.html

Tror västmakterna och Ukraina både förstår och drar paralleller till hur Västtyskland reste sig ur askan. På samma sätt fokuserar de på att dra upp västra Ukraina ur den ekonomiska skiten innan man bemödar sig att befria östra Ukraina. Folket måste se att ekonomin och utveckling går åt rätt håll i de västra delarna innan det är dags att slå ihop hela Ukraina igen. Precis som DDR en gång försvann så kommer ryska Östukraina att försvinna så snart Putin ej är med oss längre.

Vad tror ni då händer med den lille blindtarmen Krim längst söderut?
2016-06-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Om det finns någon medelklass kvar så lär de snart fly till .... UKRAINA

http://www.expressen.se/geo/carl-fri...ever-i-skrack/

Det kommer en dag då människorna i det fria Ukraina har det bättre än medelryssen. Vem vill då åka Putins statsbetalda "semestrar" med enkelbiljett till östra Ukraina och kriga för "fred"?

Även Krim kommer att en dag böna och be om att få lämna Ryssland och återgå till Ukraina. Vem minns inte DDR konkursen som gjorde att storebror tog hand om den lillebror som inte kunde ta hand om sig själv längre

Du drömmer om ett ukrainskt under. Det kan ta tjugo år för landet att komma tillbaka och det är i bästa fall. Jag ser inga framgångar alls och tro inte att det glädjer mig.

Hela östeuropa fick lida efter Sovjets och murens fall. Den ukrainska ekonomin var väl utvecklad och det var likadant i DDR, som var världens 16:e ekonomi. 14.000 företag lades ned vid återföreningen. De köptes upp för småpengar av rika västtyskar, som fruktade konkurrens, och lades ned i snabb takt. Folk fick flytta västerut för att finna arbete, dvs vad som nu händer och har hänt i nästan hela östeuropa.

Om du följer ukrainska medier, så får du falska glädjerapporter. Jag hörde nyligen en ukrainare säga ungefär att Ukraina skulle sätta hela EU på rätt kurs. Ukraina skulle hjälpa till att orsaka regimskifte i Moskva och sedan erövra delar av Ryssland. Redan Kravjuk kom med fantastiska ekonomiska glädjerapporter, som bara var prat, så fenomenet är inte nytt.
2016-06-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson

Jag såg likheterna när jag besökte Ryssland och har skrivit om dem i tråden. Jag vet inte hur det är i Ukraina, men antagligen finns likheter där också. Min förklaring är att Norden aldrig var i full kontakt med kontinenten. Mycket av det gamla bevarades här och vi hade nära kontakter med Ryssland trots krig och elände. Nu är vi ekonomiskt och politiskt integrerade med kontinenten, men inte mentalt, inte full ut. Det gäller Ryssland i ännu högre grad och nog Ukraina också.

Alkoholismen i Ukraina, Ryssland och Norden är av gammal datum. Den började redan på 1600-talet då starkspriten kom hit - från kontinenten. Vi hade inget kulturellt skydd alls. Säg inte att Sovjet uppfann alkoholismen.

Marknadsekonomi är bra när den fungerar, det gör den inte idag. Den är styrd av starka intressen och vinsterna lämnar våra länder.

Jag har förstahandsvittnesmål av folk som häpnade över att VP inte tog mutor i St. Petersburg. Några amerikaner.

Jag har skrivit spaltkilometer om den ukrainska ekonomiska situationen, men jag vet också vad som händer i Ryssland. Jag har alldeles för lite direktkontakt, det är sant, men jag följer den ekonomiska situationen på nätet. Folk klagar över försämringar, enligt en opinionsundersökning, och jag är säker på att Kreml tar det på allvar. Sanktionerna biter, men den andra sidan av myntet är att landet går i försvarsställning. Matexporten är nu, efter bara två år, viktigare än den stora vapenexporten. Ekonomin väntas vända upp i slutet av året. Importsubstitutionen är omfattande och ger ännu mera frukt om några år. Allt har ändrats efter Ukraina-krisen och den tidsålder vi hade kommer inte tillbaka. Om sanktionerna förlängs, föreslår Medvedev att de ryska ska förlängas ganska ordentligt (arton månader, inte tolv). Moskva visar sitt förakt för den ekonomiska attacken. Folk drar år svångremmen och står ut, som så många gånger förr. En analytiker, vars ord jag inte kan bedöma, säger att det var värre under finanskrisen 2008 och det lite kaotiska valåret 2012. Det som räddade Ryssland var pensionsfonden och reservfonden, som Kudrin var pappa till.

Citat:
“Volodya, this is the first time we have ever dealt with a Soviet bureaucrat who didn’t ask us for a trip to the US or something valuable!”

“Putin didn’t charge anything”. One said, “We went to Putin’s desk because the others providing registrations at the Marienskii were getting ‘rich on their seats.'”

A senior CSIS officer I was friends with in the 2000s worked closely with Putin on a number of joint ventures during the 1990s. He reported that he had no dealings with Putin that were questionable, that he respected him and believed he was getting an undeserved dour reputation from U.S. media. …Another former U.S. official who will go unidentified, also reported working closely with Putin, saying there was never any hint of bribery, pressuring, nothing but respectable behaviors and helpfulness.

The second was a former State Department official with whom I recently shared a radio interview on Russia. Afterward when we were chatting, I remarked, “You might be interested to know that I’ve collected experiences of Putin from numerous people, some over a period of years, and they all say they had no negative experiences with Putin and there was no evidence of taking bribes”. He firmly replied, “No one has ever been able to come up with a bribery charge against Putin.”

https://thejubilee.wordpress.com/201...ladimir-putin/
2016-06-17, 17:38
Medlem
Kiev och väst fortsätter att förlora propagandakriget. Denna italienska dokumentär om krigsbrott är värd att se. Undertexter.

Italian State TV Broadcasts Documentary on Kiev War Crimes in Donbass (VIDEO)

http://www.fort-russ.com/2016/06/ita...cumentary.html
2016-06-17, 17:50
Medlem
Citat:
Du drömmer om ett ukrainskt under. Det kan ta tjugo år för landet att komma tillbaka och det är i bästa fall. Jag ser inga framgångar alls och tro inte att det glädjer mig.

Hela östeuropa fick lida efter Sovjets och murens fall. Den ukrainska ekonomin var väl utvecklad och det var likadant i DDR, som var världens 16:e ekonomi. 14.000 företag lades ned vid återföreningen. De köptes upp för småpengar av rika västtyskar, som fruktade konkurrens, och lades ned i snabb takt. Folk fick flytta västerut för att finna arbete, dvs vad som nu händer och har hänt i nästan hela östeuropa.

Om du följer ukrainska medier, så får du falska glädjerapporter. Jag hörde nyligen en ukrainare säga ungefär att Ukraina skulle sätta hela EU på rätt kurs. Ukraina skulle hjälpa till att orsaka regimskifte i Moskva och sedan erövra delar av Ryssland. Redan Kravjuk kom med fantastiska ekonomiska glädjerapporter, som bara var prat, så fenomenet är inte nytt.
Nu fantiserar du allt. Det var ju när Sovjet föll som länderna äntligen fick fart på ekonomin. DDR gick ju i konkurs bl.a på grund av underhållskostnaderna för den mur man byggt för att inte befolkningen skulle kunna fly till friheten i väst. Fattigdomen i Ukraina var skriande under Sovjettiden, det kan alla vittna om som åkte både till Ryssland och till Ukraina med nödhjälp. Så visst har Ukraina gått framåt så det stänker om det även om det än inte syns vid en första anblick. Kalla siffror talar sitt tydliga språk i Ukrainas uppbyggnad, och då levererar Kiev ett godkänt resultat. Att komma ur Kreml klor har alltid sina fördelar för ett drabbat lands invånare så även Ukraina.
2016-06-17, 19:15
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Fattigdomen i Ukraina var skriande under Sovjettiden, det kan alla vittna om som åkte både till Ryssland och till Ukraina med nödhjälp.
Du är obildad. Sin bästa tid hade Ukraina under Sovjet-tiden, efter kriget 50-talet, 60-talet och 70-talet. Det var en ekonomisk uppgång och välståndsökning där liksom här. Folket i Ukraina hade det riktigt bra då med arbete och mycket god utbildning som ger sig tillkänna än idag. Jag har läst folk från Ukraina som vittnat om Sovjet-tiden i våra tidningar, kultursidor och liknande så jag har ingen anledning att tvivla
2016-06-17, 20:36
Medlem
Det här är vad som pumpas ut i ukrainska medier med benägen hjälp av amerikanska Radio Liberty. Arma ukrainska folk. Ukraina, som aldrig har varit en stabil och stark oberoende spelare, antas kunna ansluta delar av Ryssland och stabilisera hela EU. Påverka världsutvecklingen. Sprida "sina värden". De "värden" vi har sett styra ATO i Donbass?

Citat:
Kuban, Stavropol krays, Rostov, Voronezh, Kursk, Belgorod, Bryansk, Volgograd oblasts are ethnic Ukrainian territories. They were populated by Ukrainians mostly (the lands of eastern Slobozhanshchina, Starobudshchina, Malynoviy and Zhovty klyn). It is logical that Ukraine may claim them.

The Ukrainian people may play a significant part in world transformations.

Under the influence of the Ukrainian nation, the Europeans will begin to awaken and remember their values, for which Ukrainians are currently sacrificing their lives. European states will be pushed towards new development and will be able to overcome the internal crisis.

So it is only the beginning. A great future awaits Ukraine.

Expecting World War III: How the world will change

http://euromaidanpress.com/2014/09/0...d-will-change/
2016-06-17, 21:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Du är obildad. Sin bästa tid hade Ukraina under Sovjet-tiden, efter kriget 50-talet, 60-talet och 70-talet. Det var en ekonomisk uppgång och välståndsökning där liksom här. Folket i Ukraina hade det riktigt bra då med arbete och mycket god utbildning som ger sig tillkänna än idag. Jag har läst folk från Ukraina som vittnat om Sovjet-tiden i våra tidningar, kultursidor och liknande så jag har ingen anledning att tvivla

Visst, de ryska pensionärerna på Krim och i Sydöstra Ukraina minns säkert sin ungdomstid i nostalgiskt ljus. Det är så lätt att bara minnas fördelarna med sovjetsystemet: Garanterat arbete och ett visst socialt skyddsnät med t.ex. statlig barnomsorg och semesterresor för de som utmärkte sig. Men brödköerna, de tomma butikshyllorna, arbetslägren, mentalsjukhusen för dissidenterna, hyckleriet, och hela samhällsklimatet som gjorde att kritik emot partiet vågade man endast yppa inför de närmaste och de man absolut litade på, "tjänster och gentjänster", dvs den inbyggda korruptionen, slöseriet med mänskliga resurser och naturresurser, samt den ekonomiska stagnationen som började på 70-talet.

Själv har jag bara erfarenhet ifrån en skolresa till Leningrad i mitten av 70-talet. Då köades det ena dagen för apelsiner och andra dagen för gurkor. Bevakningstorn vid den finska gränsen, beväpnade, misstänksamma soldater och okunnighet om västvärlden, (de trodde att snus var skokräm som den stackars arbetarklassen i väst tvingades äta )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in