Citat:
Ursprungligen postat av
Sara98
Han stalkade henne på Facebook?
Är det ett förhållande?
Vi missförstår varandra Sara.
Om uppgifterna du kommer med stämmer blir min åsikt ogiltig eftersom jag då måste omvärdera informationen i ett nytt ljus.
Jag tycker självklart inte att två personer befinner sig i en kärleksrelation om det är så att ena parten blir tvingad/stalkad.
Utifrån min synvinkel frågade du mig, som jag upplevde det, med ett nedlåtande tonfall om jag hade läst artiklarna. Jag blev då irriterad dels för att jag upplevde dig som nedlåtande men också för att jag faktiskt hade läst artiklarna.
Då svarade jag nedlåtande tillbaka och nu känns det som vi har fastnat i att vi mest är irriterade på varandra. Jag ber dig om ursäkt för hur jag har formulerade mig och hoppas att eftersom att det är en ny dag kanske vi kan göra ett nytt försök att förstå varandra.
Jag är medveten om att jag uttryckte mina åsikter på ett väldigt provocerande sätt. Jag tycker inte egentligen att tjejer som råkar illa ut får skylla sig själva utan det var mer en hyperbol jag drog till med och då jag inte lade ner särskilt mycket tid på mitt inlägg förstår jag att min ståndpunkt gick förlorad för att inte säga helt åt helvete.
Det jag egentligen tycker är att själva debatten om "män som dödar kvinnor" är helt skev och består av idéer som inte kommer åt det egentliga problemet.
Jag tycker självklart att dessa män ska låsas in med mycket långa straff. Har någon avsiktligt dödat en annan människa då har jag personligen ingenting emot att den personen är inlåst resten av sitt liv.
Men om dessa män sitter inlåsta finns som jag ser det ett större problem kvar på utsidan. Det är dessa kvinnor, människorna runt dem samt en överdriven tro på statens förmåga till beskydd.
Det kommer nämligen alltid att finnas män som dödar kvinnor kvar på utsidan då vi inte kan låsa in folk i förebyggande syfte.
Varför dras dessa kvinnor till dessa män?
Jag påstår att detta inte är ett brott som kan drabba vilken kvinna som helst utan det är ett brott som drabbar en viss kategori kvinnor men vilka då? Debatten glömmer det. Är det kvinnor som blev slagna som barn? Är det kvinnor som har dålig självkänsla? Är det kvinnor som har ett svagt socialt skyddsnät omkring sig? Här kan problemen ligga och då finns lösningen här också, i alla fall en del av den.
Vi måste våga analysera brottsoffren för att kunna förhindra den här typen av dåd och det är inte populärt i den stora massans ögon för då låter det som man lägger skulden på offren och motreaktionen blir då direkt "menar du att det är ok att män mördar kvinnor".
Självklart menar inte jag att det är ok utan det jag menar är att dessa män alltid kommer finnas och då måste man gå till roten varför dessa män trots deras våldsamma natur ändå alltid lyckas hitta nya flickvänner som de efter en period börjar använda som slagpåse.
Jag vill också kritisera men kanske framförallt analysera varför inte personer som står nära brottsoffret inte reagerar starkare! Allmänhetens ståndpunkt är ofta att det är synd om dessa tjejer men vad hjälper det att tycka det? De här tjejerna behöver starka sociala skyddsnät med syskon, föräldrar och vänner som säger stopp!
Jag skulle aldrig tillåta att en tjej som stod mig nära blev tillsammans med en man som dessa.
Intressant nog finns det ingen kvinna i min umgängeskrets som jag ens skulle kunna föreställa mig skulle försätta sig i en sådan situation. Då kan man fundera på varför? Kan jag personligen göra någonting som till exempel vara mer öppen som person och acceptera fler vänner? Utesluter jag dessa kvinnor på ett omedvetet sätt?
Sist men inte minst vill jag kritisera, och nu är det kritisera det handlar om det är inte en analys. Varför sätter svenska folket en sådan tilltro på svenska staten! Alltid handlar det om att staten redan borde ha låst in dessa och visst inte mig emot. Men vad händer med det egna ansvaret? Varför sätter inte de omkring dessa kvinnor ner foten och säger fortsätter du att utsätta dig för fara genom att en relation med den där typen då är inte jag längre din vän.
Nej istället ska det gullas med kvinnorna och många tror att lösningen finns i att hjälpa dessa par så att de lättare kan förstå varandra och leva tillsammans. Det tycker jag är helt fel! Uppenbarligen mördar våldsamma män sina kvinnor trots att paret får stöd.