2016-06-11, 14:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Jag upprepar vad jag sagt tidigare: det är lika lite hans "fel" det som hänt som det är den förlamade och rullstolsbundnes fel att hen inte kan gå i trappor. Om någon kan klandras i det här fallet så är det samhället som inte har rutiner för hur människor men denna typ av handikapp skall hanteras.

DET är respektlöst mot oss alla!! Och utsätter oss alla för fara, en fara vi inte alla gånger kan uppfatta eller skydda oss mot.

Det är klart det är hans fel och det visar vi genom att döma honom i domstol. Någon vård kommer det inte bli tal om här det är ytterst få som får detta. Hans sk jag gjorde det för att jag jagades av troll är det ingen som går på. Den här mannen skiljer sig inte från resten män som dödar sina fd eller dom som vill lämna. Så hans trasig uppväxt som sängvätare eller föräldrar som inte är närvarande och hans aktiva andra val är inget jag bryr mig om. Det enda som gäller är att den här typen inte ska sätta sin fot ute i det frihet. Ett nackskott så hade saken varit ur världen.
Citera
2016-06-11, 14:51
Medlem
Citat:
Vi talar inte om "trasiga" människor utan någon som förmodligen har ett handikapp. Tycker du att de med Downs syndrom verkligen har ett val t ex? Dumskalle!!
Vem fan är det som är dum? Handikapp kan man inte styra men handlingen kan man, det är det egna valet. Han kunde ha valt att ge fan i att bryta sig in till henne och slå ihjäl henne! Han kunde valt att ta kontakt med polisen, psyket, vänner osv eftersom han vet att han inte kan hantera sin aggression! Men då väljer han att ligga lågt i en vecka eller var det två och sen ger han sig efter henne!
Citera
2016-06-11, 14:52
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Tror du på fullt allvar att han är full medveten, dvs förstår, vad det är han gör? Ingen med normal insikt skulle ens komma på tanken att göra det han gjort - flera gånger dessutom (repetitivt beteende).

Jag är ganska säker på att han förstår vad han gör. I Sverige har vi en tendens att avskaffa ondskan som begrepp, men den existerar i allra högsta grad. I nazisternas koncentrationsläger fanns det många vakter som njöt av att tortera ihjäl människor under sadistiska former. Och många anpassade sig till det civila livet efteråt. Blev läkare och ingenjörer.

Redan i skolan ser vi tydliga tendenser till pojkar som tror sig ha rätt att slå andra och som ljuger för läraren när dom blir påkomna. Gör man något liknande i vuxen ålder åker man in, men skolbarnen är helt oskyddade. Och gärningsmännen skryter gärna om vem dom har gett stryk.

Det här är en av dessa pojkar som har fortsatt det beteendet i tonåren och i 30-års åldern. När sexualiteten kommer in i bilden så kan dom inte heller acceptera att bli avvisade av en kvinna. Det här är ju människor som tror att världen tillhör dom, att dom har alla rättigheter och inga skyldigheter.

Vill du dalta med honom så bekommer det inte mig det minsta. Han ska vara inlåst resten av livet.
Citera
2016-06-11, 14:54
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Intressant artikel (eget ansvar m m):

http://www.telegraph.co.uk/men/the-filter/11195840/Are-some-humans-born-evil.html

Särskilt slut klämmen är intressant:

"Someone who commits murder doesn’t do so just because his parents treated him badly. A lot of peoples parents behave badly but the children don’t turn into killers. Is it because he lives in a violent society where it doesn’t seem to matter so much? No, because he has a capacity to be different, he can choose to go along with the violent society or fight against it. Is it because of a psychological disorder? No, that’s another excuse.

But if all these things are combined – if you’re badly treated as a child, if you grow up in a violent society, if you’ve got a psychological disorder - then you don’t stand a chance. Then the murderer is himself a victim. But that doesn’t mean you feel sorry for him. It means you have attempted to explain very wicked, abhorrent behaviour."

Whether men are motivated by nature or nurture, we cannot ignore the evil that exists in the world. We may flinch from understanding evil, but it’s our moral duty to do so. "

Intressant att få veta mer om "ässets" barndom är det....
Senast redigerad av Gayloard_Fokker 2016-06-11 kl. 14:55. Anledning: länk fel
Citera
2016-06-11, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Jag är ingen riksidiot. Jag är ingen mördare. Jag är ingen psykopat. Jag är medveten av mina val.
Något mer du vill?

Men du som vet. Förklara gärna hur deras förhållande uppstod?
Och jag förstår att att han inte sa så till henne,ditt kioskmongo

Du är medveten om ditt val att skuldbelägga en mördad person men kallar dig själv inte psykopat, vad vill du kalla dig?

Du ska inte fråga mig hur det förhållande uppstod när du redan valt att lägga skuld på offret utan du ska förklara hennes skuld. Så vad gjorde han exakt för att hon skulle förstå att det skulle gå illa, som inte baseras på dina fördomar kring ekonomiskt tillstånd,tatueringar mm?
Citera
2016-06-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Jag har inte Facebook så om du vill ladda upp något så får du gärna göra det, har därför missat "suspekta" inlägg. Om dessa redan finns uppladdade i tråden så ber jag om ursäkt!

Det går inte längre att se hans FB (någon har ändrat inställningarna - advokaten?).

Det var mest inlägg där han kallar sina ex med alla möjliga tillmälen, insinuerar om att begå självmord (= instabilt psyke), är bitter och arg på samma sätt som kåkfarare brukar vara, eftersom de anser sig vara "oskyldiga" etc. Helhetsbilden på de inlägg han har skrivit skulle för mig ha varit ett klart varningstecken. Han tycks inte ha mått bra på jätte länge..

Om man dessutom lägger till hans utseende, ekonomi, framtidsutsikter etc. då förstår jag inte HUR någon kan fatta tycke för honom överhuvudtaget.

Ingen normal tjej skulle ha gjort det. Med "normal" menar jag ex. tjejer utan psykiska sjukdomar/missbruksproblematik etc.
Citera
2016-06-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Vem fan är det som är dum? Handikapp kan man inte styra men handlingen kan man, det är det egna valet. Han kunde ha valt att ge fan i att bryta sig in till henne och slå ihjäl henne! Han kunde valt att ta kontakt med polisen, psyket, vänner osv eftersom han vet att han inte kan hantera sin aggression! Men då väljer han att ligga lågt i en vecka eller var det två och sen ger han sig efter henne!

Jag vill egentligen inte alls försvara den här personen och tycker nog som de flesta andra här att han på ett eller annat sätt borde ha varit isolerad från resten av samhället för resten av sitt liv. Eventuellt användning av någon modern form av lobotomering.

Men diskussionen är intressant och det du skriver. "Det egna valet", jag frågar mig hur det är att inte kunna kontrollera sin ilska. I det läget kan man ju inte göra det där "egna valet"? Det där med att" ligga lågt" i en vecka kanske handlade om att han försökte göra det rätta, glömma henne? När han gick dit hade han kanske inte planen att slå ihjäl henne utan hoppades att det skulle bli bättre men blev tokarg så fort han inte kom in? Jag läste nånstans att han började slå sig själv i huvudet vid något tillfälle just för att få ur sig agressionen och det betyder ju att han ibland hade någon sorts koll på att han inte borde slå andra men ändå var tvungen att slå nånting.
Det låter i vilket fall inte kul att ha sådana problem med sina aggressioner och frågan är hur ansvarig man är...
Citera
2016-06-11, 15:18
Medlem
Citat:
Tror du på fullt allvar att han är full medveten, dvs förstår, vad det är han gör? Ingen med normal insikt skulle ens komma på tanken att göra det han gjort - flera gånger dessutom (repetitivt beteende).

Förr spärrade man in den här typen av personlighetsstörningar men så kom den så kallade psykiatrireformen i slutet av 70-talet och 80-talet. All institutioner lades ner och alla "sjuka" skulle få leva som vanliga människor ute i samhället. I nya bostadsområden dedicerade man lägenheter, en eller två på varje "gård" för dessa nyutsläppta. Många hade aldrig tidigare levt ute i samhället utan varit på institution sedan späd ålder. Det vi ser idag är resultatet av "reformen"!

Detta gäller dock inte GM då han ju levt med sin mamma, som inte heller hon haft alla hästar hemma. Med en våldsbrottsdömd bror är det nog lätt att misstänka att det rör som någon form av genetisk påverkan. Problemen har funnits där sedan han var liten och kanske eldades det på av att huset där han växte upp, och grannhuset, hade ett relativt stort antal pojkar med våldsproblematik boende. Ett flertal av dem dömdes redan i 15-årsåldern till samhällstjänst för våldsbrott. Sedan gick det bara utför för dem.

Negativt beteende tenderar oftare lever kvar upp i vuxen ålder om det grundläggs redan i barndomen, än om det börjar framträda i de övre tonåren.

Men jag håller helt med om att "våldets rötter" finns i en kombination av faktorer.

Psykologer som forskar på sånt här menar ofta att människor vars beteendestörningar började i barndomen/ungdomen oftare fortsätter att uppföra sig aggressivt och kriminellt, och riskerar att fastna i ett avvikande beteende under sitt vuxna liv.

Varför är det allvarligare om beteendestörningar uppträder redan under barndomstiden?

Det finns inget enkelt svar på den frågan, men forskning om barns utveckling har givit några intressanta ledtrådar.

1. För det första har ett dåligt beteende som grundläggs när man är liten längre tid på sig att befästas och rubba den normala utvecklingen. Om beteendet uppträder under den senare tonårstiden är det mer troligt att pojken kan få stöd av positiva erfarenheter och relationer. Störningen är troligen bara en tillfällig fas som återspeglar de speciellt svåra utmaningar som tonårstiden innebär, t ex att hantera komplicerade problem i kamratrelationer.

2. Det andra skälet till att beteendestörningar i den tidiga barndomen är en varningssignal är att om småbarn konsekvent uppför sig illa, beror det snarare på bakomliggande problem än på dåligt inflytande från kamrater. Sådana bakomliggande problem vara ett hetsigt temperament, neurologiska rubbningar (som ofta hänger samman med genetik, komplikationer under moderns graviditet eller vid förlossningen), separation från föräldrar, våld inom familjen eller olämpliga uppfostringsmetoder.

Här är en sammanfattning av riskfaktorer (som bidrar till ökad sannolikhet till att män begår mord) som man har identifierat

•Barnmisshandel (inklusive psykisk misshandel)
•Gäng
•Drogmissbruk
•Vapen
•Omhändertaganden
•Neurologiska problem
•Problem i skolan

Martin har utsätts för flera av dessa specifika negativa faktorer som ökar risken för dödligt våld.
Citera
2016-06-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Kan anhöriga begära att obduktionsbilderna skall bli offentliga?

Vet inte. Av vilken anledning skulle dom vilja det?
Citera
2016-06-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag vill egentligen inte alls försvara den här personen och tycker nog som de flesta andra här att han på ett eller annat sätt borde ha varit isolerad från resten av samhället för resten av sitt liv. .

Jag glömmer aldrig dem som fallit offer för Martins våld.

Men samtidigt försöker jag se honom som någonting annat än en gärningsman, som mer än bara en brottsling.

Få människor verkar innerst inne bry sig om de djupt sårade små pojkar som växer upp till våldsamma tonåringar/vuxna. De ser dem bara som ett potentiellt hot mot samhället. Många av er är beredda att sätta dem i fängelse eller utsätta dem för lobotomering, men knappast att försöka förstå dem.

Kanske tycker du att det är onödigt att förstå Martin?

Det viktiga är att straffa honom?

Eller också upplevs varje försök att förstå sådana som Martin som farligt, eftersom det kan tyckas ursäkta deras handlingar?
Citera
2016-06-11, 15:25
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Är det nån typ av lagändring du pratar om? När jag läste fuppen för mordet på Ante Persson så fanns alla bilder med från obduktionen t ex. Det mordet skedde på nationaldagen/natten förra året har jag för mig.
Nej för tusan! Jag talar inte om någon lagändring, utan grundfrågan var en skribent som undrade om anhöriga kan häva sekretess av obduktionsbilder och få dem att bli offentliga.

Det räcker att man tänker på följande av mig påhittade scenario för att förstå behovet av att värna den avlidnes behov av personlig integritet: Adam är gift med Eva och har slagit ihjäl henne i "molekyler". Det räcker inte att fanskapet är dött, tänker Adam, utan nu ska världen få se vad jag gjort med subban! Eftersom de var gifta så är Adam anhörig, och han begär därför att bilderna ska bli offentliga. Han ser därefter till att bilderna visas på sajten "Vi stackars missförstådda män". (OBS! att hela stycket är Hitte-På)

Betr Ante Persson så har jag hört att domstolen kom fram till ett beslut om sekretess av de bilder som t.ex. då redan hade postats i tråden.
Om man ska tala om någon form av misstag, så faller det väl i så fall på den Tingsrätt som lämnat ut FUP med innehåll som då borde ha sekretessbelagts.
Jag ser inga integritetsproblem om någon bild av ett BO som avlidit av ett knivstick visas, men det handlar ju inte om vad jag tycker utan om vad den avlidne Andreas skulle ha tyckt.
Citera
2016-06-11, 15:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frequently
Jag glömmer aldrig dem som fallit offer för Martins våld.

Men samtidigt försöker jag se honom som någonting annat än en gärningsman, som mer än bara en brottsling.
Kanske tycker du att det är onödigt att förstå Martin?

Det viktiga är att straffa honom?

Eller också upplevs varje försök att förstå sådana som Martin som farligt, eftersom det kan tyckas ursäkta deras handlingar?

Sluta med det här tramset om barndom. Det finns statistik angående män som begår dödligt våld i nära relationer.

1. Svartsjuka
2. Separationsångest

3. Psykisk störning
4. Kriminalitet
5. Missbruk

Och då har inte alla missbruk eller kriminalitet bakom sig. Orsaken nummer ett är svartsjuka och sen separationsångest. Titta i Hasselsjöfallet han är inte tidigare straffad och har vare sig tatueringar eller är rakad. Hon lämnade honom och han gick inte vidare utan mådde dåligt, stalkade henne och satte gps i hennes bil. Han sköt henne på gatan med ett avsågat hagelgevär.
Det finns 251 kvinnor till i en stor kartläggning av Aftonbladet. Det här är ingen kolumn för att tycka synd om så många ruttna män som är så fega och så små att dom inte klarar att kvinnan går ifrån dom. Självklart ska han straffas och det stenhårt. Gärna samma behandling som han själv gett är givetvis ett ultimat önskemål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in