Citat:
Ursprungligen postat av
nicklas.k
Hej tack för förklaringen.
Med andra ord är det värd det?
Om det är värt det väljer du själv. Många brukar rekommendera att sprida ut det för att vara på den säkra sidan. Jag är
absolut ingen expert. Jag suger på det här, men jag har läst lite smått om det.
Vad sägs om något statiskt och något med ränta? Satsa en del i typ guld och en annan del i ett sparkonto. Och kanske någon del i någon fond du tror på? (En fond är typ ett "ämne" man kan satsa på. Vill du t.ex. satsa på bioteknologi i USA så finns det. Fordon i Asien. Mineraler i Afrika. Sveriges ekonomi. Nystartade företag. Ja, det mesta finns)
Men i slutändan så måste du vara den som avgör. Hade jag haft ett klockrent svar så hade jag varit stenrik nu och nog inte suttit här
Jag har lekt lite med aktier och fonder. Trevligt tidsfördriv. Men aktier skiftar som in i helvete så man blir fast i det. Och om man är jag förlorar man på det.
Fonder är lite bättre för någon okunnig som jag. Då satsar du på ett ämne och låter kunnigt folk placera pengarna åt dig (men inom ämnet)
Citat:
Ursprungligen postat av
nicklas.k
Om jag har de på ett sparkonto och behöver köpa nåt akut som en bil kan jag använda pengarna då?
Det varierar från bank till bank. Ju högre flexibilitet du vill ha desto mindre ränta brukar man få. En del banker tillämpar en "straffavgift". Om du tar ut pengar i förtid måste du alltså betala för det.