Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-08, 01:13
  #49
Medlem
Blåtås avatar
Förstår inte varför man som säkerhetstjänst inte skulle vara intresserad av så mycket information som möjligt, speciellt om den med största sannolikhet stämmer, speciellt när det handlar om rikets säkerhet.
Citera
2016-06-08, 01:47
  #50
Medlem
Mooskys avatar
Sveriges rikes lagar har talat, och dom ändrar man inte säger Ygeman.
Så om 50 personer bombas i Frankrike så lämnar Sverige inte ut underrättelseinformation till Irak om vilka svenskar som rest för att ansluta till IS.

Sverige har enligt Iraks underrättelse mest sovande celler per capita tillsammans med Belgien, men icke att vi lämnar ut någon information. Terroristerna har mänskliga rättigheter och SÄPO följer lagen säger SÄPO i Kalla fakta i dag.

Hur var det då när CIA-planen landade i Sverige?
Citera
2016-06-08, 05:26
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Antog det eftersom du skrev att du skulle "stödja den shiamuslimska motståndsrörelsen", själv skulle jag aldrig komma på tanken att stödja någon annan grupp än den jag tillhör själv, och speciellt inte ockupanter i mitt eget land..
Nej inte stödjer jag utländska grupper men då Säpo inte törs stöta sig med daesh så är det den shiamuslimska motståndsrörelsen som sätter sökljuset på asen.
Vår svenska motståndsrörelse lär väl knappast lyckas infiltrera förorterna.
Jag stödjer annars bara min familj och de närmaste. Jag släpper inte in främlingar på min gårdsplan .
Jag har nolltolerans mot inkräktare.
Daesh och svensk vänster är två ociviliserade grupper som inte har i landet att göra anser jag.
Lättast är att strypa bidragen och vräka dom, sen landsförvisning.
Det är märkligt hur våra ynkliga politiker inte törs erkänna folkmord i Syrien men tala om nazismen i tid och otid.
Har alla på ledande positioner blivit som våran professor Arnstad.
Citera
2016-06-08, 07:55
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Säpos bedömning av hotbilden mot Sverige är korrekt. Inga dåd har utförts utom den där Taimour Abdulwahab som sprängde sig själv, men han hade de inte fått några varningar om.

Skulle det trots allt smälla så kommer det bara att innebära ytterligare skärpning av invandringspolitiken och kanske det bli enklare att skicka hem folk som inte har här att göra.
Nja, snarare är det väl så att det är bra för IS att behålla Sverige som en fristad för IS m.fl., så de vilande svenska terrorcellerna jobbar i Paris och Bryssel m.fl. ställen och kan vila upp sig och planera från Sverige.... Men om det behövs kan man givetvis ställa till nåt här också, t.ex. om SÄPO gör det svårt för IS att jobba från Sverige.....Men frågan är vad Fransmännen och Belgarna m.fl. tycker om att Sverige låter IS jobba från svensk mark...Irak är ju tydliga, de gillar inte Säpos undfallenhet och inkompetens. Det normala är ju att ett lands underrättelsetjänst jobbar lite vid sidan av vad lagen tillåter, inte att man håller strikt på alla fina lagar som inte funkar i verkligheten. Man behöver ju inte för den skull gå så långt som CIA att försöka invadera Kuba på egen hand, eller avrätta misshagliga individer i andra länder som den t.ex. den ryska...
Citera
2016-06-08, 08:59
  #53
Medlem
Och sedan när anses ”Irakisk säkerhetstjänst” vara tillförlitlig som källa? Lite källkritik vore toppen.

Vad har journalisten för trovärdighet, vilka var individerna som intervjuades i Iraq, vilken nivå jobbar de på och kan de rimligen ha någon som helst koll på hur mycket sammarbete som försiggår.

I Irak pågår ett fullskaligt inbördeskrig mellan Shia och Sunnimuslimer. Stora delar av säkerhetsapparaturen har genomlidit inre utrensningar och kvalitén är inget att skryta om vilket är uppenbart med tanke på att de så öppenhjärtigt kritiserar andra staters säkerhetstjänster i media (otroligt oprofessionellt och någonting som definitivt inte ligger inom deras arbetsområde, journalisten själv förvånades över den så slappa attityden till sekretess).

Det är väl naturligt att den svenska säkerhetstjänsten är något restriktiv med vilken information de delar med sig av och hur nära kontakter de formar när det gäller en så ostadig organisation.

Det är inte första gången Irakierna försöker manipulera debatten här i Sverige och lär inte bli sista gången häller men tro fan att jag litar mer till SÄPOS bedömning än någon dödspatrullschef i Irak.

Terrorresor är för övrig kriminaliserade i Sverige så om Irakisk säkerhetstjänst känner att de har tillräckligt med kött på benen så är det ju fritt fram för dem att dela med sig av sin information och hjälpa de svenska åklagarna men det skulle ju kräva ett professionellt agerande som möjligtvis ligger lite för avlägset så här mitt uppe i ett inbördeskrig,
Citera
2016-06-08, 09:54
  #54
Medlem
RadioDDR1s avatar
Ja, IS följer ju de mänskliga rättigheterna till punkt och pricka. Det är uppenbart att eliten inte vill vinna kriget (än). Min bestämda uppfattning är att de vill ha hit kriget till Europa så att de kan ta ifrån oss alla våra rättigheter. T ex att skriva anonymt på detta forum eller ha en politisk åsikt som inte överensstämmer med den fascistiska Värdegrunden. Kalla mig gärna foliehatt men någon annan förklaring går inte att se. Inkompetens är överskattat, eliten vet exakt vad de sysslar med. Krig och kaos har fungerat i alla tider. Svenskarna kommer att gå med på det mesta för att få slut på kaoset.
__________________
Senast redigerad av RadioDDR1 2016-06-08 kl. 09:56.
Citera
2016-06-08, 10:00
  #55
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Och sedan när anses ”Irakisk säkerhetstjänst” vara tillförlitlig som källa? Lite källkritik vore toppen.

Vad har journalisten för trovärdighet, vilka var individerna som intervjuades i Iraq, vilken nivå jobbar de på och kan de rimligen ha någon som helst koll på hur mycket sammarbete som försiggår.

I Irak pågår ett fullskaligt inbördeskrig mellan Shia och Sunnimuslimer. Stora delar av säkerhetsapparaturen har genomlidit inre utrensningar och kvalitén är inget att skryta om vilket är uppenbart med tanke på att de så öppenhjärtigt kritiserar andra staters säkerhetstjänster i media (otroligt oprofessionellt och någonting som definitivt inte ligger inom deras arbetsområde, journalisten själv förvånades över den så slappa attityden till sekretess).

Det är väl naturligt att den svenska säkerhetstjänsten är något restriktiv med vilken information de delar med sig av och hur nära kontakter de formar när det gäller en så ostadig organisation.

Det är inte första gången Irakierna försöker manipulera debatten här i Sverige och lär inte bli sista gången häller men tro fan att jag litar mer till SÄPOS bedömning än någon dödspatrullschef i Irak.

Terrorresor är för övrig kriminaliserade i Sverige så om Irakisk säkerhetstjänst känner att de har tillräckligt med kött på benen så är det ju fritt fram för dem att dela med sig av sin information och hjälpa de svenska åklagarna men det skulle ju kräva ett professionellt agerande som möjligtvis ligger lite för avlägset så här mitt uppe i ett inbördeskrig,
Det är det som är så bra med konflikter. Erfarenhet. Så när det kommer till kompetens så ligger irak över Sverige. Dom jobbar mot skarpa hot varje dag. Därför som Iran Jordanien israel med mera har så pass kompetent underrättelseorgan som dom har.
Citera
2016-06-08, 10:06
  #56
Medlem
Attacherads avatar
Kan vi underkänna SÄPO gällande terrorism? Faktum är att vi haft en självmordsbombare på Drottninggatan för några år sedan, han tog endast sitt eget liv. Om vi nu har flest jihadister per capita så måste jag ändå påstå att, än så länge har inget hänt. Om det är SÄPOs förtjänst eller ej kan jag inte uttala mig om, men det låter på irakierna som att vi borde haft både ett, två och tre dåd inom våra gränser vid det här laget.
Citera
2016-06-08, 10:44
  #57
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Men CIA kan flyga & fara hur de känner för och hämta folk det går bra?

Tror man från svensk sida bajsar på Iraks säkerhetstjänst - man anser att deras uppgifter inte är tillförlitliga, säkerligen likt andra vi är ovetandes om.

Svensk naivitet förmodligen i sitt esse.

Och detta bär ju frukt, ursäkta - bär skadade fanatiker här i Sverige.

Uppenbarligen behövs ett dåd i landet, Åtminstone för att väcka folket, politikerna måste man nog ha ihjäl någons nära släkting för att få de att börja se över lagar.

Och vad gäller antalet galningar, vet en kille som flytt hit som själv påstår att han känner två från Syrien som varit involverade med IS, idag glider de runt i varsin BMW och garvar åt Svensson. Kanske är de eller blir med i skiten igen om de får det för tråkigt/umgås med likasinnade.
Citera
2016-06-08, 11:04
  #58
Medlem
Bäst om det smällar snart i Stockholm . För då börjar Säpo samarbeta mer. För annars kommer terroristerna bli fler och fler.
Citera
2016-06-08, 11:10
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Kan vi underkänna SÄPO gällande terrorism? Faktum är att vi haft en självmordsbombare på Drottninggatan för några år sedan, han tog endast sitt eget liv. Om vi nu har flest jihadister per capita så måste jag ändå påstå att, än så länge har inget hänt. Om det är SÄPOs förtjänst eller ej kan jag inte uttala mig om, men det låter på irakierna som att vi borde haft både ett, två och tre dåd inom våra gränser vid det här laget.

Det känns mer som en fråga om att man inte skiter där man äter. De har en fristad där de försörjs av kuffar och vars lands säkerhetstjänst skyddar dem framför sin egen befolkning. Varför ska man då attackera den platsen? Sverige blir nog sista stället där det kommer smälla med spektakulära terrordåd, det finns helt enkelt inga skäl att attackera den hand som föder.
Citera
2016-06-08, 11:33
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Och sedan när anses ”Irakisk säkerhetstjänst” vara tillförlitlig som källa? Lite källkritik vore toppen.

Vad har journalisten för trovärdighet, vilka var individerna som intervjuades i Iraq, vilken nivå jobbar de på och kan de rimligen ha någon som helst koll på hur mycket sammarbete som försiggår.

I Irak pågår ett fullskaligt inbördeskrig mellan Shia och Sunnimuslimer. Stora delar av säkerhetsapparaturen har genomlidit inre utrensningar och kvalitén är inget att skryta om vilket är uppenbart med tanke på att de så öppenhjärtigt kritiserar andra staters säkerhetstjänster i media (otroligt oprofessionellt och någonting som definitivt inte ligger inom deras arbetsområde, journalisten själv förvånades över den så slappa attityden till sekretess).

Det är väl naturligt att den svenska säkerhetstjänsten är något restriktiv med vilken information de delar med sig av och hur nära kontakter de formar när det gäller en så ostadig organisation.

Det är inte första gången Irakierna försöker manipulera debatten här i Sverige och lär inte bli sista gången häller men tro fan att jag litar mer till SÄPOS bedömning än någon dödspatrullschef i Irak.

Terrorresor är för övrig kriminaliserade i Sverige så om Irakisk säkerhetstjänst känner att de har tillräckligt med kött på benen så är det ju fritt fram för dem att dela med sig av sin information och hjälpa de svenska åklagarna men det skulle ju kräva ett professionellt agerande som möjligtvis ligger lite för avlägset så här mitt uppe i ett inbördeskrig,

Andra säkerhetstjänster i Europa gör en annan bedömning och tycks samarbeta med irakierna, medan Sverige sticker ut som det land som irakierna inte får kontakt med, enligt irakierna.
Hänger väl bland annat ihop med att Sverige som ser sig som en humanitär stormakt, inte samarbetar med säkerhetstjänster som inte respekterar de mänskliga rättigheterna, använder tortyr etc. Å andra sidan fungerar det att samarbeta med länder som USA, som inte är fläckfria.

Inte heller samarbetar Sverige med Assad-regimen i Syrien, något som Assad personligen beklagat sig över:

Citat:
– De farligaste IS-ledarna i vår region är skandinaver, säger al-Assad till Expressens Mellanösternkorrespondent.

Är detta fakta?

– Ja, det är fakta. Det är den information vi har. Så du kan inte avdela de här länderna från Sverige eller Europa. Så länge terrorism växer i olika europeiska länder är Sverige inte säkert, säger Bashar al-Assad.
---
Samtidigt säger Bashar al-Assad att svenska Säpo inte har bett den syriska säkerhetstjänsten om information om dessa jihadister.

– Nej, det finns ingen kontakt mellan våra säkerhetstjänster.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/as...ver?gmenu=open

Om man nu inte vill lämna ut information om "svenska" jihadister för att skydda dessa guldklimpar från rättsliga övergrepp i Irak och Syrien är en sak. Men att man är så pass fina i kanten att man inte ens tar emot information från de här ländernas säkerhetstjänster, eller från privatpersoner i Sverige, är allvarligt, närmast tjänstefel.


Bara mellan 2013-15 upptäckte Säpo ett 60-tal personer som inte kunde beviljas asyl pga att de utgör en säkerhetsrisk, men som inte kunde åtalas. De kan heller inte utvisas, vi har de här personerna i landet vare sig vi vill eller inte.

Citat:
Bland det stora inflödet av asylsökande till Sverige finns ett sextiotal personer som Säpo bedömer utgör en säkerhetsrisk. Det handlar om personer som Säpo anser har begått krigsbrott i hemländerna, men också om personer utsända av främmande underrättelsetjänster.
Det stora inflödet av flyktingar har fått Säpo att fördjupa sitt samarbete med Migrationsverket. Främst letar Säpo efter personer med kopplingar till våldsbejakande islamistiska grupper som Islamiska staten (IS), som man vill hindra från att använda Sverige som bas för framtida terrordåd. Men man letar också efter spioner från främmande underrättelsetjänster, utsända för exempelvis flyktingspionage.

Mellan januari 2013 och oktober 2015 gjorde Säpo bedömningen att ett sextiotal personer inte skulle beviljas asyl eftersom de ansågs vara en säkerhetsrisk. Dock har inga rättsliga åtgärder tagits mot de här personerna. Det handlar bara om en riskbedömning som Säpo gör.
----
Det är personer som bedöms som säkerhetsrisker och inte kan utvisas, får tillfälliga uppehållstillstånd eftersom Migrationsverket inte utvisar personer som löper risk att dödas i sina hemländer.

– Vi har inte dödstraff i Sverige och vi utvisar inte folk i döden, säger Mikael Ribbenvik operativ chef på Migrationsverket.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa...-sakerhetsrisk


Om Sverige tog emot information från Irak och Syrien om de asylsökande, skulle det förmodligen medföra att antalet som utgör en säkerhetsrisk eller kunde åtalas steg dramatiskt.
Man kan då agera pragmatiskt, och se mellan fingrarna på att det släpps in terrorister och annat löst folk - då man ändå sällan lyckas fälla terroranklagade i domstol då bevisläget är svårt, och i synnerhet om man inte vill befatta sig med irakisk eller syrisk underrättelsetjänst. Man kan heller inte utvisa vare sig misstänkta eller dömda till deras hemländer, de blir ändå kvar i Sverige.

Vad Säpo ska ägna sig åt, styrs av politiker. De senare har inget intresse av att vidden av problemet med tillresta krigsförbrytare, exjihadister och terrorister når allmänhetens kännedom. Därför fungerar en "flykt" till Sverige närmast som en amnesti, frånsett i de fall som Säpo trots sin motvilja till att ta emot information, lyckas fånga upp.


Jihadisterna har inte varit omedvetna om Sveriges tidigare generösa lagstiftning och slappa inställning till att ta emot jihadister. 2014 twittrar en svensk jihadist i Syrien som arbetar med propaganda riktad till jihadister:

Citat:
Believe It or not, bit altough I´m in syria fighting on the rebels side I´m still with in the framework of the swedish law. Think about that
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback