Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-03, 09:09
Medlem
Vår grabb är två månader och vaknar för käk ungefär varannan timme (ersättning). När började era bebisar sova bättre och längre perioder på nätterna?
Citera
2016-06-03, 11:05
Medlem
dwgs avatar
Olika har 4 barn första sov bra redan vid 3 månader, mat en till två gånger på natten och somnade om lika fort. sen gick det utför barn nr 4 började sova bra vid 1 års åldern.
Citera
2016-06-03, 11:41
Medlem
För oss blev det i samband med mat!

En macka med ost och skinka mättar oerhört mycket bättre än ersättning och välling.
Sedan har man med sig små flaskor med välling och vatten till sängen
Använder man Havredryck (10L för 99kr på Willys) så kan dom stå i 5-6 timmar.
Pyttelite vanillin/vaniljsocker kan göra stor skillnad om ungen inte gillar den vid första test
Citera
2016-06-03, 11:52
Medlem
hehe välkommen till föräldralivet.. Alla barn är olika..

Är inte riktigt bra än med minstingen, men merparten av nätterna sover hon riktigt bra. säg 5-6tim/natt. 5månader ganska exakt. Tyckte det gick bättre och bättre från 3-5månader, små vinster då och då under den tiden..
Citera
2016-06-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
För oss blev det i samband med mat!

En macka med ost och skinka mättar oerhört mycket bättre än ersättning och välling.
Sedan har man med sig små flaskor med välling och vatten till sängen
Använder man Havredryck (10L för 99kr på Willys) så kan dom stå i 5-6 timmar.
Pyttelite vanillin/vaniljsocker kan göra stor skillnad om ungen inte gillar den vid första test

Tack för tipset får prova det när det är dags att börja med "riktigt" käk. Havredryck det är ett mjölkfritt alternativ till mjölk va? (grabben är mjölkprotein-allergiker).
Citera
2016-06-03, 20:01
Medlem
Har en tjej på snart 11 mån som började sova ok nu sista 3 veckorna. Har precis introducerat lite mat och slutat amma på dagen. Ammar någon gång på kvällen o morgonen annars små mat, ers på dagen. Välling morgon och kväll.
Hoppas på en hel natts sömn innan 1 års dagen 😊
Lycka till
Citera
2016-06-04, 20:06
Medlem
Blondiemans avatar
Våra båda barn sover på nätterna men är vakna på dagarna.

Första månaderna ville dem ha mat 1 ggr om natten, men så fort bröstmjölken sinade så sov de hela nätterna och gör så än :-)
Citera
2016-06-04, 21:26
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Två månader är ingenting, det dröjde uppåt nio månader innan de sov till efter 6 och typ tre år innan de slutade springa in och lägga sig i vår säng.
Citera
2016-06-05, 17:19
Medlem
patrikgbgs avatar
När mamman slutade amma runt 8 mån. och vi började ge gröt till kvällsmat. Men innan vaknade barnet endast för mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Aha215
Har en tjej på snart 11 mån som började sova ok nu sista 3 veckorna. Har precis introducerat lite mat och slutat amma på dagen. Ammar någon gång på kvällen o morgonen annars små mat, ers på dagen. Välling morgon och kväll.
Hoppas på en hel natts sömn innan 1 års dagen 😊
Lycka till

Nu har jag en grabb, men det låter lite att endast amma vid 11mån? För vår grabb så räckte inte mjölken vid typ 6månader utan vi var då tvungna att ge mer mat.
Citera
2016-06-05, 17:38
Bannlyst
Mitt barn sov hela natten redan från början. Fast vaknade alltid en gång för att äta. Vet att barnet fortfarande kunde vakna en gång per natt även efter ettårsdagen, men då var det bara i perioder där barnet "tog igen" en dålig ätperiod efter sjukdom.

Men det blir bättre och bättre när de väl börjar äta riktig mat istället.
Citera
2016-06-05, 21:01
Medlem
Första hela natten var vid ca 8 månader för sonen. Då hade han varit sjuk i flera dagar och skrikit nätterna igenom och antagligen var han så slut att han, när han blev lite friskare, sov utan att vakna på hela natten. Annars hade han vaknat en gång varje natt för mat, sedan typ fem månaders ålder. Tror dock att det uppvaket bara var en inpräntad vana för honom, som sedan bröts när han varit sjuk. Han har däremot aldrig hittills vaknat för att vilja stiga upp på natten och leva rövare, alltid somnat om snabbt efter maten och sovit till 7-snåret. Fortfarande (1½ år gammal) somnar han vid 19-19.30 och vaknar tolv timmar senare. Det är sjukt skönt.

Sedan kommer det ju perioder där han kan vaknar skrikande och behöver tröst. Ofta om det har varit lite jobbigare och gnälligare veckor för honom, man märker lite hur utvecklingen går. Introduceringen med förskolan resulterade i fasta tider av uppvak med lite gråt i några veckor. Men snabba insomningar efter lite tröst och glada uppvak på morgnarna.

Summa summarum, "hela natten" kommer när den kommer, men det kommer även perioder av uppvak då och då. Sånt hör till.
Citera
2016-06-05, 23:09
Medlem
Från cirka 1 års ålder. Sen vet jag inte hur man ska definiera hela natten. Mitt barn är idag 4 år och det ser ut så här sedan ett halvår tillbaka:

19:30; somnar.

05:00; vaknar, lägger sig i min säng och sedan skedar vi ett tag (inte ett ord).

07:00; vaknar och frågar om det är morgon, varpå jag säger ja, och hen traskar ut i vardagsrummet och trycker igång barn-tv.

Innan dess vaknade barnet vid 06:00, tände taklampan (fyfan vilken plåga för ögonen), gick ut och tryckte på barn-tv. Sedan satt ungen i vardagsrummet och ropade paaaappa... Paaaappa - tills jag steg upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in