Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-27, 08:00
  #6937
Medlem
Norge har nu börjat drabbats av konsekvenserna av frånvaron av rovdjur, där har man nu för första gången i Europa funnit CWD hos en älg. Detta är ju naturligtvis bara toppen av ett isberg, skulle inte förvåna om det redan har smittat jägare som äter mycket älgkött:

http://www.vetinst.no/Nyheter/Chroni...s-en-norsk-elg
Citera
2016-05-27, 11:48
  #6938
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Norge har nu börjat drabbats av konsekvenserna av frånvaron av rovdjur, där har man nu för första gången i Europa funnit CWD hos en älg. Detta är ju naturligtvis bara toppen av ett isberg, skulle inte förvåna om det redan har smittat jägare som äter mycket älgkött:

http://www.vetinst.no/Nyheter/Chroni...s-en-norsk-elg
Du är nog inte så bra på norska. Detta är en smittosjukdom och är inte kopplat till avsaknad på rovdjur. Människor kan inte bli smittade.
Citera
2016-05-27, 12:37
  #6939
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Du är nog inte så bra på norska. Detta är en smittosjukdom och är inte kopplat till avsaknad på rovdjur. Människor kan inte bli smittade.
... fast smittosjukdomar är ju helt klart kopplat till avsaknad av rovdjur. Av samma anledning som salmonella är statistiskt vanligare i hönsfabriker än i hönshus hos folk som har några stycken. As tas inte hand om fort nog, populationen blir så pass tät att smittan sprids snabbare, sjuka djur överlever längre än de annars skulle ha gjort och sprider smittan vidare, djur med dåligt immunförsvar överlever längre, deras rörelsemönster förändras, osv.
Citera
2016-05-27, 12:51
  #6940
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
... fast smittosjukdomar är ju helt klart kopplat till avsaknad av rovdjur. Av samma anledning som salmonella är statistiskt vanligare i hönsfabriker än i hönshus hos folk som har några stycken. As tas inte hand om fort nog, populationen blir så pass tät att smittan sprids snabbare, sjuka djur överlever längre än de annars skulle ha gjort och sprider smittan vidare, djur med dåligt immunförsvar överlever längre, deras rörelsemönster förändras, osv.
Ökad jakt hade med lätthet kunnat uppnå samma sak.

Sedan är jag helt med på att rörelsemönster ändras.

Problemet är inte heller avsaknad av rovdjur utan distribution.
Citera
2016-05-27, 13:16
  #6941
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Ökad jakt hade med lätthet kunnat uppnå samma sak.

Sedan är jag helt med på att rörelsemönster ändras.

Problemet är inte heller avsaknad av rovdjur utan distribution.
Nej, det hade inte gått att uppnå samma effekt med enbart jakt pga:

1. Destruktion av kadaver. Väldigt många jägare gräver ner rester av slaktat skrov i skogen eller lämnar inälvor på skottplatsen, där många sjukdomar överlever. Om just den här sjukdomen sprids på det sättet vet jag inte, men utan stora rovdjur som tar hand om inälvorna innebär de en smittorisk. Jag vet inte hur många rävar och korpar det krävs för att ta hand om urtaget från en älg, men det tar nog ett tag innan det är borta..
2. Älgar undviker områden där vargar rör sig mycket. Det uppstår alltså naturliga områden runt varglyor där vegetation inte betas utan kan återhämta sig, som agerar som bufferzoner för sjukdomar. (Se forskning på elk från Yellowstone.) Samma effekt går inte att uppnå med jakt eftersom jaktsäsongen är tidsbegränsad och älgar betar fritt ner allting resten av året.
3. En jägare kan omöjligen sikta in sig på skadade och sjuka djur om de inte är uppenbart illa däran. Man skjuter den första älg som dyker upp som man har jakträtt på och gevär är så pass effektiva att starka, friska djur (som kanske hade överlevt en vargattack) inte gynnas. Om två relativt friska älgar går förbi och du får skjuta en, hur vet du vilken av dem som är lite svagare pga att den bär på CWD?

Med det sagt behöver man inte jättemycket varg för att uppnå de här effekterna. Jag vill inte heller ha någon hög concentration av rovdjur i Sverige.
Citera
2016-06-01, 02:47
  #6942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
vargen är inte farlig....


Lol du lyckas hitta en Vargattack i hela Världen jag kan troligen hitta 1000 hundattacker med värre utgång!
Citera
2016-06-01, 02:49
  #6943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
Har inte läst alla poster men gissar på att alla gräsätare som gillar att ha varg så mycket, att 90% av er bor i Stockholm och har varit ute och tältat en gång eller två och att ni gissar på vad djurlivet behöver. Då vill jag informera er att ni ej bor på landet på heltid och att jag kan informera er att jakt är inte bara en hobby utan mycket mer, jag kommer fan inte att kritisera er när ni går på Starbucks eller liknande, så fort jag ser något som inte behövs i skogen så kommer jag att skjuta =)
En människa behövs inte i skogen så skjuter du hen då?
Citera
2016-06-04, 21:24
  #6944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Lol du lyckas hitta en Vargattack i hela Världen jag kan troligen hitta 1000 hundattacker med värre utgång!

Totalt antal vargar i världen: 200 000 Samtliga utanför befolkade områden.
Totalt antal hundar i SVERIGE 2013: 833 145 (enligt SKK). Samtliga boende tillsammans med människor.
beräknad antal hundar i hela världen: 500+ miljoner, där den stora majoriteten bor med människor.

Tacka fan för att det sker fler hundattacker.

På samma sätt dör fler av bilolyckor än av attacker från seriemördare. Det betyder inte att man ska ignorera seriemördarna.
Citera
2016-06-05, 01:31
  #6945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyrade
Totalt antal vargar i världen: 200 000 Samtliga utanför befolkade områden.
Totalt antal hundar i SVERIGE 2013: 833 145 (enligt SKK). Samtliga boende tillsammans med människor.
beräknad antal hundar i hela världen: 500+ miljoner, där den stora majoriteten bor med människor.

Tacka fan för att det sker fler hundattacker.

På samma sätt dör fler av bilolyckor än av attacker från seriemördare. Det betyder inte att man ska ignorera seriemördarna.
Det är lik förbannat extremt ovanligt med vargattacker på människor 1 attack på 200000 och detta var en Varg som var i en djurpark och van vid människor så den är farligare.
Citera
2016-06-05, 10:44
  #6946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Det är lik förbannat extremt ovanligt med vargattacker på människor 1 attack på 200000 och detta var en Varg som var i en djurpark och van vid människor så den är farligare.

Det var en attack i sverige (som bara har en liten del av dom där 200 000 vargarna), där vi i praktiken inte haft vildlevande varg på 2-300 år. Vi har inte haft speciellt många dödsfall orsakade av krokodiler eller isbjörn heller.
Om du går till länder som ryssland, där det har funnits en stor vargpopulation (av precis samma genetiska variant av varg som vi har i sverige), eller indien (där dom har en annan sorts varg som är mindre) och säger att det bara har skett en vargattack mot människor, så kommer dom att skratta ut dig.
http://www.jaktjournalen.se/ny-vargattack-i-ryssland/

Off the top of my head, utan att kolla, så kommer jag ihåg fyra dödsfall i ryssland (kan blanda ihop med andra forna östblock länder) de senaste åren (länkad artikel ovan inte inräknad). En gammal kvinna (dödad på sin gård på lantbyggden 2015), en gammal kvinna dödad 2013 och två barn (en 2-åring på sin bakgård, en på en lekplats -bägge i utkanten av större samhällen). En annan äldre kvinna 2013 dog av hjärtattack på sin gård, men blev uppäten av varg efter sin död.
I Kanada så dödades en joggare av en vargflock för ett par (2010? tiden går fort) år sedan.
I indien minns jag att 3 barn rapporterades dödade av vargar (7-9 år gamla. i separate attacker) bara under 2013.
Och det är bara ett fåtal exempel, greppade ur minnet. Det finns fler exempel.
Det händer ganska regelbundet. Bara för att det inte verkar intressera svensk press betyder det inte att det inte rapporteras där det händer.

Men det är helt korrekt att ingen människa dödats av vargar i svenska skogar sedan 1821 -då den sista rapporterade stora attacken ägde rum (under ett år attackerades 31 personer, främst små barn. läs på om gysinge vargen), och några enskaka attacker efteråt (bla. blev en havande kvinna dödad 1846). Sedan sjönk vargantalet till nära 0, och attackerna upphörde också.
Nu stiger antalet vargar (invandrande från ryssland), och det är väl bara en tidsfråga innan det sker attacker igen också? (eller uppträder inte de svenska vargarna som sina kusiner i ryssland?)
Citera
2016-06-06, 00:13
  #6947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyrade
Det var en attack i sverige (som bara har en liten del av dom där 200 000 vargarna), där vi i praktiken inte haft vildlevande varg på 2-300 år. Vi har inte haft speciellt många dödsfall orsakade av krokodiler eller isbjörn heller.
Om du går till länder som ryssland, där det har funnits en stor vargpopulation (av precis samma genetiska variant av varg som vi har i sverige), eller indien (där dom har en annan sorts varg som är mindre) och säger att det bara har skett en vargattack mot människor, så kommer dom att skratta ut dig.
http://www.jaktjournalen.se/ny-vargattack-i-ryssland/

Off the top of my head, utan att kolla, så kommer jag ihåg fyra dödsfall i ryssland (kan blanda ihop med andra forna östblock länder) de senaste åren (länkad artikel ovan inte inräknad). En gammal kvinna (dödad på sin gård på lantbyggden 2015), en gammal kvinna dödad 2013 och två barn (en 2-åring på sin bakgård, en på en lekplats -bägge i utkanten av större samhällen). En annan äldre kvinna 2013 dog av hjärtattack på sin gård, men blev uppäten av varg efter sin död.
I Kanada så dödades en joggare av en vargflock för ett par (2010? tiden går fort) år sedan.
I indien minns jag att 3 barn rapporterades dödade av vargar (7-9 år gamla. i separate attacker) bara under 2013.
Och det är bara ett fåtal exempel, greppade ur minnet. Det finns fler exempel.
Det händer ganska regelbundet. Bara för att det inte verkar intressera svensk press betyder det inte att det inte rapporteras där det händer.

Men det är helt korrekt att ingen människa dödats av vargar i svenska skogar sedan 1821 -då den sista rapporterade stora attacken ägde rum (under ett år attackerades 31 personer, främst små barn. läs på om gysinge vargen), och några enskaka attacker efteråt (bla. blev en havande kvinna dödad 1846). Sedan sjönk vargantalet till nära 0, och attackerna upphörde också.
Nu stiger antalet vargar (invandrande från ryssland), och det är väl bara en tidsfråga innan det sker attacker igen också? (eller uppträder inte de svenska vargarna som sina kusiner i ryssland?)
Ja på en djurpark!
Jag trodde vi räknade nyligen om vi räknar flera hundra år bakåt så är det klart det blir några stycken.

Många fler har dödats av Krokodiler och Tigrar, förmodligen har fler dödats också av Elefanter noshörningar och flodhästar(som är väldigt aggresiva)

Vargarna har minskat med 20% i Sverige stod det på textv i förra veckan trots att så många i denna tråden sagt att de skulle öka väldigt mycket eftersom jakten varit otillräckligt.
Citera
2016-06-06, 10:37
  #6948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ja på en djurpark!
Jag trodde vi räknade nyligen om vi räknar flera hundra år bakåt så är det klart det blir några stycken.

Många fler har dödats av Krokodiler och Tigrar, förmodligen har fler dödats också av Elefanter noshörningar och flodhästar(som är väldigt aggresiva)

Vargarna har minskat med 20% i Sverige stod det på textv i förra veckan trots att så många i denna tråden sagt att de skulle öka väldigt mycket eftersom jakten varit otillräckligt.

Grattulerar till att inte ha förstått vad jag menade.

1. flera hundra år tillbaka? bortsett från de svenska exemplen från 18hundra talet som jag uttryckligen nämnde därför att de var de senaste svenska exemplen och inträffade senast när vi hade mycket varg i sverige, så inträffade de utländska exemplen under de senaste åren (ok, ett inträffade 2010).
De exempel jag gav var från 2015-2013 (samt en länk till en artikel i som handlade om 3 attacker varav 2 med dödlig utgång under 2009, och borde defenitivt räknas som aktuella. Dom borde defenitivt inte heller sopas under mattan och ignoreras av dom som predikar att vargar är ofarliga. I alla fall inte om personerna i fråga inte vill bli skrattade åt av dom som faktiskt har lite koll.

Om jag velat gå längre tillbaka kunde jag ha nämn de 60 barn som dödades av vargar i indien 1995-1996.
Om jag skulle gå tillbaka flera hundra år skule jag kunna nämna de 35 barn som dödades i Åbo i finland 1879-82.
Faktum är att du skulle jag kunna räkna upp flera hundra händelser som alla motsäger vargens ofarliga natur.

Men jag valde att bara ta ett par fall som jag kom ihåg från de senaste åren. Samtliga i det fria, till skillnad från det i kolmården 2012.

2. Hela min poäng med krokodiler och isbjörnar var att dom är farliga djur som dödar människor regelbundet, men att det inte har hänt något dödsfall i sverige EFTER SOM DOM INTE FINNS HÄR. Orsaken var att vargvänner regelbundet skryter över alla år det inte inträffat någon vargattack i sverige under tiden då man räknade antalet vargar på ena handens fingrar (på 70 talet fanns det en ensam varg i svergie). När det inte finns frilevande varg i sverige så är det väldigt naturligt att det inte sker vargattacker heller.

3. ja det verkar ha dippat i vargpopulationen i år. För första gången sedan 80talet. Men det beror till en stor del på att det ännu inte skett föryngringar i flera revir när inventeringen gjordes. Naturvårdsverket vet om att det är en brist i inventeringssystemet, och har beställt en ny inventeringsmetod.
Jag rekommenderar att du läser mer än bara text tv för att få en bra inblick i ämnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback