Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-02, 10:42
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Du får knappast böta för att köra en bil som har hoppat över en besiktning till bilprovningen, då det är helt lagligt, så länge den är försäkrad och påställd.
Till o från verkstad/besiktning får man köra.

En sak jag funderar över när påståendet redan sagts i tråden.
Det gamla systemet som egentligen är samma i dag hade graderingen 1,2 o 3. Samma bedömning gäller än i dag.
1. Fixa utan ombesiktning.
2. Ombesiktning. Bilen är fortfarande körbar.
3. Spanska flaggan. Bilen ska bärgas från platsen eller köras därifrån på natten

Alla pratar om att bilen inte får brukas med en 2:a. Dvs ombesiktning i dag.
Men vart finns denna info? Jag har länge tänkt att fråga. Men eftersom jag inte fått 2:a på bil på flera år så har jag glömt detta.
För i stort sett alla kör sin bil denna månad som tvåan gäller innan körförbud.
Ett körförbud säger klart o tydligt "ge fan i att köra". Rent logiskt gör inte 2:an detta o den är ju en mildare bedömning. Finns ingen logik i att man inte får bruka bilen om den inte har körförbud.
Citera
2016-06-02, 11:17
  #14
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Till o från verkstad/besiktning får man köra.

En sak jag funderar över när påståendet redan sagts i tråden.
Det gamla systemet som egentligen är samma i dag hade graderingen 1,2 o 3. Samma bedömning gäller än i dag.
1. Fixa utan ombesiktning.
2. Ombesiktning. Bilen är fortfarande körbar.
3. Spanska flaggan. Bilen ska bärgas från platsen eller köras därifrån på natten

Alla pratar om att bilen inte får brukas med en 2:a. Dvs ombesiktning i dag.
Men vart finns denna info? Jag har länge tänkt att fråga. Men eftersom jag inte fått 2:a på bil på flera år så har jag glömt detta.
För i stort sett alla kör sin bil denna månad som tvåan gäller innan körförbud.
Ett körförbud säger klart o tydligt "ge fan i att köra". Rent logiskt gör inte 2:an detta o den är ju en mildare bedömning. Finns ingen logik i att man inte får bruka bilen om den inte har körförbud.

På baksidan av besiktningsprotokollet brukar det stå vad som gäller för de olika bedömningarna.
Citera
2016-06-02, 11:29
  #15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0wden
På baksidan av besiktningsprotokollet brukar det stå vad som gäller för de olika bedömningarna.
Åfan. Kanske skulle läsa där någon gång
Citera
2016-06-02, 11:35
  #16
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Till o från verkstad/besiktning får man köra.

En sak jag funderar över när påståendet redan sagts i tråden.
Det gamla systemet som egentligen är samma i dag hade graderingen 1,2 o 3. Samma bedömning gäller än i dag.
1. Fixa utan ombesiktning.
2. Ombesiktning. Bilen är fortfarande körbar.
3. Spanska flaggan. Bilen ska bärgas från platsen eller köras därifrån på natten

Alla pratar om att bilen inte får brukas med en 2:a. Dvs ombesiktning i dag.
Men vart finns denna info? Jag har länge tänkt att fråga. Men eftersom jag inte fått 2:a på bil på flera år så har jag glömt detta.
För i stort sett alla kör sin bil denna månad som tvåan gäller innan körförbud.
Ett körförbud säger klart o tydligt "ge fan i att köra". Rent logiskt gör inte 2:an detta o den är ju en mildare bedömning. Finns ingen logik i att man inte får bruka bilen om den inte har körförbud.

http://www.bilprovningen.se/kundserv...nebar-det.html
Citera
2016-06-02, 11:47
  #17
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Åfan. Kanske skulle läsa där någon gång

Jo, det var en poliskonstapel som visade detta för mig en gång i tiden. Som tur va så var jag på väg till en bilverkstad då.
Citera
2016-06-02, 11:58
  #18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
http://www.bilprovningen.se/kundserv...nebar-det.html
Tackar. Då lärde jag mig en ny sak även i dag
Citera
2016-11-13, 01:12
  #19
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tackar. Då lärde jag mig en ny sak även i dag

så om man inte besiktigar sin bil innan sista dagen, så ställs bilen automatiskt av 1 eller 2 månader senare. O då får man ej köra med den, även om den är försäkrad o skattad....iofs ändras väl försäkringen vid avställning automatiskt till garageförsäkring....

Om man ändå kör....vad händer om polisen stoppar en ?
Citera
2016-11-13, 01:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
så om man inte besiktigar sin bil innan sista dagen, så ställs bilen automatiskt av 1 eller 2 månader senare. O då får man ej köra med den, även om den är försäkrad o skattad....iofs ändras väl försäkringen vid avställning automatiskt till garageförsäkring....

Om man ändå kör....vad händer om polisen stoppar en ?

Nej, någon automatisk avställning förekommer ej. Vid utebliven kontrollbesiktning beläggs bilen med körförbud, detta hindrar givetvis inte att den fortfarande kan vara påställd.
Citera
2023-01-26, 11:35
  #21
Medlem
Om man blir stoppad blir det 1500 i böter men måste bilen bärgas?
Citera
2023-04-21, 16:18
  #22
Medlem
Hivmannnens avatar
3500 i böter, är nog lite beroende på skicket på bilen om den bärgas
Citera
2023-04-21, 16:30
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
3500 i böter, är nog lite beroende på skicket på bilen om den bärgas
Hittar ingen annan uppgift än att 1500 är rätt bötesbelopp för att ha framfört fordon som har körförbud.
Var funnit beloppet 3500?
Citera
2023-04-22, 13:48
  #24
Medlem
calamatos avatar
1500:- kostar det om man åker obesiktigat och bilen blir inte bärgad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback