Hejsan Flashbackare!
Jag är en finsk tjej som har sökt till Stockholms universitet och till Umeå universitets respektive juristlinjer. Som finsk medborgare blir jag, trots extensivt undersökande, förvirrad av ert skol- och antagningssystem, och således har jag funderingar angående antagningspoängerna.
Jag såg på intagningsstatistiken vid SU att HT2015 så var antagningspoängen för urval 1 21,40 i grupp BI, och 21,42 i grupp BII. Urval 2 hade antagningspoängen 20.99 för grupp BI och 20.83 för grupp BII.
På grund av stress och tidsbrist så skrev jag inte högskoleprovet, så allt hänger på mina betyg. Det finns en formel på Umeå universitets hemsida angående hur man ska omvandla finska betyg till svenska. Mina betyg blev 18.85 utan meritvärde, och 21,1 inkl. meritvärde.
Så utan att ponera desto mera, har jag en chans att komma in med mina betyg? Om jag inte har chans att komma in i urval 1, hur stor chans tror ni jag har att slippa in i urval 2? Jag frågar er därför att ni säkerligen känner systemet bättre än mig. Tack på förhand.