2016-05-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Gör så, kolla vad det är för skor man kan se att är bortredigerade i programmet för som man malt i tråd och utredning om att ett par "kängor" saknades vid husrannsakan enligt "vittnen". Dessa skor ville man få till att var de skor som eventuellt gav det oidentifierade skoavtrycken i "ödehuset".

Är det inte mest troligt att det är skor som tillhört teknikerna som man plockat bort? Skorna såg ju ut att ha stått tillsammans som ett par. KJ hade en tendens att "strö" saker omkring sig, vill jag minnas.
Citera
2016-05-27, 14:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är det inte mest troligt att det är skor som tillhört teknikerna som man plockat bort? Skorna såg ju ut att ha stått tillsammans som ett par. KJ hade en tendens att "strö" saker omkring sig, vill jag minnas.

Man kunde ju skrivit att skorna tillhörde någon annan istället för att börja fotoshoppa bilden. Det är säkert inget viktigt bevis som tagits bort för vad skulle det vara? Vad mer har manipulerats kan man ju fråga sig.

Det kan ju ha övernaturliga orsaker också. Det kanske var VBs skor som rörde sig lite vid exponeringen.
Citera
2016-05-27, 15:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Det är väl bara för Kyrö att visa Kristoffer originalbilden på skorna för han vet väl om det är hans skor eller inte.
Citera
2016-05-27, 15:25
Medlem
Theforeigners avatar
Angående eventuella fotoshoppade/manipulerade bilder så är det väl värre med bilderna av "blodet"
i bakluckan på kristoffers bil.

Som jag kommer ihåg så har flera här i tråden tidigare skrivit en hel del om att bilderna där "blodet"
figurerar som "lysande" blå färg, att dom bilderna är manipulerade, att dom är manipulerade så att det ser ut som om det finns mycket mera "blod" än det i verkligheten gör, till och med att det ser ut som om det finns blod där det inte faktiskt finns något "blod".

Det är så jag kommer ihåg det i alla fall.
Citera
2016-05-27, 16:20
Medlem
måste bara se så jag fattat detta rätt nu.
det är alltså skorna på bild 4 på s.285 (grön/svarta)
som saknas på bild 5 på s.286?
det är inte bara det då att skorna var närmare ytterdörren och därmed är utanför bild?
dom står ju bakom toadörren eller vad det är och på bild 5 ser man bara halva dörren?
eller har jag missförstått?
Citera
2016-05-27, 16:21
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Som jag kommer ihåg så har flera här i tråden tidigare skrivit en hel del om att bilderna där "blodet" figurerar som "lysande" blå färg, att dom bilderna är manipulerade, att dom är manipulerade så att det ser ut som om det finns mycket mera "blod" än det i verkligheten gör, till och med att det ser ut som om det finns blod där det inte faktiskt finns något "blod".

Hur skulle någon i tråden kunna veta hur mycket blod som finns i bakluckan? Det vet ju inte ens teknikerna eller KJ? Teknikerna kan väl göra en uppskattning, möjligtvis, men inte veta fullt ut. Att BlueStar reagerar över en större yta än eventuella blodfläckar är inget konstigt, eftersom medlet reagerar även på blod som inte syns med blotta ögat. Fläckarna är DNA-testade, och det är VBs blod. Den fläck som BlueStar reagerade på som inte är blod är den mindre fläcken uppe till höger som inte klippts ur den större mattan.
Citera
2016-05-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag vet inte... men jag tycker det ser ut som lågskor, typ mörka sneakers.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man kunde ju skrivit att skorna tillhörde någon annan istället för att börja fotoshoppa bilden. Det är säkert inget viktigt bevis som tagits bort för vad skulle det vara? Vad mer har manipulerats kan man ju fråga sig.

Det kan ju ha övernaturliga orsaker också. Det kanske var VBs skor som rörde sig lite vid exponeringen.

Citat:
Det är väl bara för Kyrö att visa Kristoffer originalbilden på skorna för han vet väl om det är hans skor eller inte.

Är det ingen som tittat på de mörka sneakers som står till vänster om entredörren i bild 4 sid. 285 och även noterat att på bild 16 sid. 292 har teknikerna placerat utrustning på skornas ursprungliga plats.
Bilden från TV är suddig, men det ser ut som mörka lågskor/sneakers.
Är det inte rimligt att det är samma skor som teknikerna flyttat till bredvid högtalaren?
(Enligt pappa JJ äger KJ ett par tygskor som stämmer in på beskrivningen)

I TV-reportaget sa advokaten att bilden är manipulerad, men inget om att bevismaterial gömts undan och skorna finns ju i så fall på annan bild.

Det oförklarliga är dock varför någon suddat bort skorna istället för bara skriva att de flyttats på?
Citera
2016-05-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Hur skulle någon i tråden kunna veta hur mycket blod som finns i bakluckan? Det vet ju inte ens teknikerna eller KJ? Teknikerna kan väl göra en uppskattning, möjligtvis, men inte veta fullt ut. Att BlueStar reagerar över en större yta än eventuella blodfläckar är inget konstigt, eftersom medlet reagerar även på blod som inte syns med blotta ögat. Fläckarna är DNA-testade, och det är VBs blod. Den fläck som BlueStar reagerade på som inte är blod är den mindre fläcken uppe till höger som inte klippts ur den större mattan.

Teknikern redogör i förhör att Blue-Star inte säger något om mängden blod, men uppskattar att det är mer än från näsblod men lite för att vara från en styckad kropp fast förenligt med läckage från en emballerad kropp som dragits/lyfts över kanten. Han redogör även för var blodet var synligt för ögat (kanten/gummilisten på bagaget samt stämplat mot gummilistens anliggningsyta på bagageluckan på samma sträcka) samt var det ej var synligt för ögat (bagagerumsmattan).
Synliga blodet på kanten av bagaget reagerade för humant blod, men tror det framgår att de topsen ej DNA-testats. Dock gjordes DNA-test på två tops från blodet som stämplats från gummilisten mot bagageluckan samt på utklippta biten ur bagagerumsmattan.

Blodet på gummilisten/kanten syns inte på bilderna i FUP (utan Blue-Star), men enligt tekniker på plats var det synligt för blotta ögat och upptäcktes innan Blue-Star användes. Dock är "stämpelavtrycket" som skett där bagageluckan legat an mot gummilisten tydligt även på bild. (FUP sid. 304-307)
Senast redigerad av Prudent 2016-05-27 kl. 17:33.
Citera
2016-05-27, 17:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten

Som jag kommer ihåg det så hade dom angående bilden från backluckan m"blodet"/blue star
fotoshoppat ihop minst 2 bilder men låtit det se ut som om det bara var en bild, alltså original bilden.
På så sätt kom det till att se ut som om det fanns mycket mer blod än det egentligen gjorde, och att det var den bilden som dom visste skulle visas till domarna vid rättegången.
Citera
2016-05-27, 17:47
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Teknikern redogör i förhör att Blue-Star inte säger något om mängden blod, men uppskattar att det är mer än från näsblod men lite för att vara från en styckad kropp fast förenligt med läckage från en emballerad kropp som dragits/lyfts över kanten.

Det är i sig inte konstigt att det är en liten blodmängd i bagaget. Det konstaterades vid obduktionen att kroppen va nästan tom på blod. Utblödningen har antagligen skett vid styckningen, eftersom det är blodspår på olika ställen på kroppen. Transporten i bakluckan har antagligen skett när delarna tagits från gömstället/mordplatsen/styckplatsen till fyndplatserna.

Den stora frågan är ju vart den här blodfesten har varit. Hittas den så hittas nog också mordvapnet, kläderna, skolböckerna, osv.
Citera
2016-05-27, 17:57
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Som jag kommer ihåg det så hade dom angående bilden från backluckan m"blodet"/blue star
fotoshoppat ihop minst 2 bilder men låtit det se ut som om det bara var en bild, alltså original bilden.
På så sätt kom det till att se ut som om det fanns mycket mer blod än det egentligen gjorde, och att det var den bilden som dom visste skulle visas till domarna vid rättegången.

Det står klart och tydligt under bilden i FUP Bild 5, visar ett fotomontage av bild 3 och 4. på sid 306. Att teknikerna vet att det är den bilden som visas är för att det är den bilden som finns. Det finns också en videofilm av BlueStar-testet som någon gång legat i tråden. Då diskuterades det bl a hur man ser att en av teknikerna håller fingrarna i låsmekanismen (givetvis med handskar på). På filmen är det ännu tydligare hur reagensen ser ut. Som Prudent påpekat så säger inte nödvändigtvis reagensen något om mängden, även om starkare reagens (d v s kraftigare och mörkare blått) oftast tyder på mer blod.
Citera
2016-05-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
måste bara se så jag fattat detta rätt nu.
det är alltså skorna på bild 4 på s.285 (grön/svarta)

Med all respekt för att inte ha läst tråden på ett tag och sen hoppa in i den,
men nej, jag tror inte det är de skorna. Det blev tyvärr en trådsanning.
Senast redigerad av glendale 2016-05-27 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in