Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 22:16
  #1
Medlem
Reguluss avatar
Ekot meddelade just att SD kommer att gå ihop med V och stoppa värdlandsavtalet med NATO som ska röstas igenom i riksdagen den här veckan. Tillsammans har SD och V det antal röster som krävs för att skjuta upp beslutet ett år.

Frågor att diskutera:

1. SD har ju försökt profilera sig som ett slags reservmoderater den sista tiden, och även anpassat försvars- och utrikespolitiken därefter. Innebär det här ett slut för den obesvarade flörten med M?

2. Öppnar det här dörren för fler samarbeten mellan SD och V? De två partierna har ju trots allt en del gemensamt (se min gamla tråd V + SD = Sant?): http://www.flashback.org/t2515560

3. Hur kommer borgarna att reagera om NATO-avtalet stoppas?

4. Hur kommer S att reagera? Med en suck av lättnad?

5. Hur stora är chanserna att det går igenom om det skjuts upp ett år? Vill S ha ett värdlandsavtal med ett NATO som domineras av Donald Trump?
__________________
Senast redigerad av Regulus 2016-05-22 kl. 22:22.
Citera
2016-05-22, 22:19
  #2
Medlem
Cannabisministerns avatar
Bra. Sverige ska inte gå med i Nato. Sverige ska ha en egen försvarsmakt som försvarar Sverige och inte ger sig ut för att blanda sig i gränskonflikter i Mellanöstern.
Citera
2016-05-22, 22:22
  #3
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ekot meddelade just att SD kommer att gå ihop med V och stoppa värdlandsavtalet med NATO som ska röstas igenom i riksdagen den här veckan. Tillsammans har SD och V det antal röster som krävs för att skjuta upp beslutet ett år.

Frågor att diskutera:

1. SD har ju försökt profilera sig som ett slags reservmoderater den sista tiden, och även anpassat försvars- och utrikespolitiken därefter. Innebär det här ett slut för den obesvarade flörten med M?

2. Öppnar det hör dörren för fler samarbeten mellan SD och V? De två partierna har ju trots allt en del gemensamt (se min gamla tråd V + SD = Sant?): http://www.flashback.org/t2515560

3. Hur kommer borgarna att reagera om NATO-avtalet stoppas?

4. Hur stora är chanserna att det går igenom om det skjuts upp ett år? Vill S ha ett värdlandsavtal med ett NATO som domineras av Donald Trump?

1. SD's sabotage mot NATO-samarbetet är definitivt en nagel i ögat på M och alliansen överhuvudtaget. Jag är förvånad över SD's dumdristighet och brist på taktiskt tänkande.

2. Ja, de delar ju samma motstånd mot EU t ex.

3. Besvikelse naturligtvis, och viljan att samarbeta med SD minskar.

4. Vi får se hur världen ser ut om ett år, men skräckscenariot med Donald Trump i Vita Huset skulle definitivt ge NATO-anhängare en tankeställare. Å andra sidan har inte Sverige så mycket alternativ heller. Inget annat land skyddar oss om/när ryssen sparkar igång sina invasionsplaner mot Baltikum och Östersjön.
Citera
2016-05-22, 22:24
  #4
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Bra. Sverige ska inte gå med i Nato. Sverige ska ha en egen försvarsmakt som försvarar Sverige och inte ger sig ut för att blanda sig i gränskonflikter i Mellanöstern.

Håller med. Och det är förstås det som SD och V har gemensamt: att de tänker på vad som är bra för Sverige och sätter svenska intressen främst.
Citera
2016-05-22, 22:25
  #5
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Håller med. Och det är förstås det som SD och V har gemensamt: att de tänker på vad som är bra för Sverige och sätter svenska intressen främst.

Om svenska intressen är detsamma som att ockuperas av rysk militär, ja.
Citera
2016-05-22, 22:29
  #6
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Om svenska intressen är detsamma som att ockuperas av rysk militär, ja.
Det scenariot är mer troligt om vi går med i NATO. Från Rysslands ögon ser de NATO som en koalition mot dem. Jag är allt för att säkra oss från Ryssarna med vi bör göra det med vår egna förmåga, istället för att agera slagfält åt Yankee-doodles med alldeles för stora leksaker.
Citera
2016-05-22, 22:31
  #7
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Det scenariot är mer troligt om vi går med i NATO. Från Rysslands ögon ser de NATO som en koalition mot dem. Jag är allt för att säkra oss från Ryssarna med vi bör göra det med vår egna förmåga.

Exakt. Sverige ska kunna försvara sig självt. Inte vara beroende av andra.

Alliansens skrotning av försvaret var ett genuint korkat beslut.
Citera
2016-05-22, 22:32
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Idioti.

Där försvann all chans att jag någonsin röstar på SD.
Citera
2016-05-22, 22:34
  #9
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Idioti.

Där försvann all chans att jag någonsin röstar på SD.

Jag tror att SD klarar sig bättre utan att profilera sig som reservmoderater. Nedgången de sista månaderna beror nog till stor del på det.
Citera
2016-05-22, 22:35
  #10
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att SD klarar sig bättre utan att profilera sig som reservmoderater. Nedgången de sista månaderna beror nog till stor del på det.

Jag tror det kommer att gå åt helvete för dem när moderaterna blir moderater igen.
Citera
2016-05-22, 22:36
  #11
Medlem
Deadmantalkings avatar
SD vill värna om Sverige och V vill att Putin invaderar och kommunismen äntligen slår rot?

Jag skulle kunna tänka mig lite rysk vodka och björnfitta men inte kommunism.
Citera
2016-05-22, 22:36
  #12
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag tror det kommer att gå åt helvete för dem när moderaterna blir moderater igen.

Ja, SD marginaliserar sig som ett extremt ytterlighetsparti som hellre samarbetar med kommunister än med moderater. Ynkligt, minst sagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback