Citat:
Orkar inte lsa hela trden om jag nu skriver ngot som redan r skrivet.
Fr det frsta har det redan skrivits att detta inte ska glla de som r valda med personrster. Men dessa r nd valda att representera ett visst parti. S fr mig kan de ven inkludera dessa.
Nu r inte detta ett nytt problem. Skillnaden nu mot tidigare r att det var en framstende person i partiet samt att det ven ftt uppmrksamhet d hon r smart att utnyttja systemet.
Att frslaget ska vara demokratifientligt frstr jag inte heller.
En person som gr till val fr ett parti blir invald som representant fr just det partiet. Finns mnga exempel inom kommuner dr delegater gtt s lngt att de bytt parti under mandatperioden till o med. Finns ven ngra som gjort det i riksdagen.
Fr mig r det mer odemokratiskt att vljas in i ett styrande organ fr ett parti o sedan sitta kvar om man hoppar av partiet.
Dr sviker man sina vljare d de valt in personen just fr det stndpunkter som partiet str fr.
Mest demokratiskt r att sparka ut vildarna o ge plats till den som r frst att inte bli invald p listan.
Fr det frsta har det redan skrivits att detta inte ska glla de som r valda med personrster. Men dessa r nd valda att representera ett visst parti. S fr mig kan de ven inkludera dessa.
Nu r inte detta ett nytt problem. Skillnaden nu mot tidigare r att det var en framstende person i partiet samt att det ven ftt uppmrksamhet d hon r smart att utnyttja systemet.
Att frslaget ska vara demokratifientligt frstr jag inte heller.
En person som gr till val fr ett parti blir invald som representant fr just det partiet. Finns mnga exempel inom kommuner dr delegater gtt s lngt att de bytt parti under mandatperioden till o med. Finns ven ngra som gjort det i riksdagen.
Fr mig r det mer odemokratiskt att vljas in i ett styrande organ fr ett parti o sedan sitta kvar om man hoppar av partiet.
Dr sviker man sina vljare d de valt in personen just fr det stndpunkter som partiet str fr.
Mest demokratiskt r att sparka ut vildarna o ge plats till den som r frst att inte bli invald p listan.
Ni, troligen unga mnniskor, som inte ser nt problem med detta frslag kan ju fundera ver varfr vi har 349 ledamter i riksdagen. Vi hade kunnat frenkla det genom att lta gruppledarna i riksdagen sitta och diskutera sinsemellan och sen rsta.
Fundera ver vad syftet med demokrati r. Nmligen att skydda medborgarna frn toppstyrt frtryck.
Denna form av politik bedrivs i auktoritra demokratier. Dr rensar man bort de som r "illojala" och inte rstar "som de borde".
Den som r lite smart inser att det redan sitter ett litet gng i toppen av SD som rensar ut folk som kommit p kant med dem eller sagt ngot olmpligt.
r det Maggan som har kommit p kant med ett korrupt parti eller r det partiet som kommit p kant med en frvirrad tant?
Ett parti fretrds av dess ledamter, det r grunden i det politiska demokratiska systemet. Det r inte gruppledaren (Mattias Karlsson) som bestmmer vad ledamter mste tycka. Man ser de hr diktatoriska tendenserna vldigt frekvent hos MK och det borde oroa gemene man. Jag r inte vertroende p demokrati (se min signatur) men det finns ingen anledning erstta ett vl fungerande system med toppstyre.
Senast redigerad av grelin1999 2016-05-21 kl. 11:56.
Senast redigerad av grelin1999 2016-05-21 kl. 11:56.