Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-16, 11:38
  #13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det var ju inte vad jag skrev, och det vet du också.

Användaren CP påstod att alla UFO-rapporter handlade om "prickar i natthimlen", och det var det felet jag rättade till.
Det finns fler sorters rapporter helt enkelt.
Det är möjligt, men Ceph skrev tydligt att han diskuterade - "stjärnor som rör sig" och tråden handlar just om "stjärnor som rör sig" - så vad du än diskuterar för andra objekt så är det off topic och irrelevant i just denna tråd.

Och din slutsats att någon skulle förneka andra UFO-rapporter utifrån just det som diskuteras i denna tråd är bara ytterligare en av alla halmdockor i raden. Andra UFO-rapporter och observationer diskuteras med fördel i trådar avsedda för dessa andra UFO-rapporter och observationer...
Citera
2016-05-18, 00:58
  #14
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Lite förvånad blev jag också när jag såg en SATELLIT första gången..

Kan du se en sl buss 5 mil ifrån dig?.. Nej.

Men du kan se en satellit som är 20000km (2000 mil ca) ifrån jorden?

Tror inte det inte
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2016-05-18 kl. 01:00.
Citera
2016-05-18, 01:18
  #15
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Kan du se en sl buss 5 mil ifrån dig?.. Nej.

Men du kan se en satellit som är 20000km (2000 mil ca) ifrån jorden?

Tror inte det inte

Typisk satellit (den absoluta merparten) befinner sig i LEO runt 250-500kmöh. Inga jävla 20000kmöh, det är där GPS o dyl befinner sig (MEO) och de syns i regel inte just pga. det enorma avståndet kontra deras ringa storlek.

En SL-buss på 250-500km håll syns garanterat om den befinner sig i en LEO-artad omloppsbana ovanför, om natten vid solbelysning dvs (alltså just så sådana satelliter syns, de syns inte om inte solen ännu skiner på dem). En SL-buss är ungefär i samma storleksordning som många av de kvarblivna raketsteg i omloppsbana som syns klart och tydligt om nätterna, f.ö.

Tänk till lite nu. :-)

De har förvisso en obetydlig vinkeldiameter eftersom de är rätt små och på rätt stort avstånd, men just förhållandet fysisk storlek-avstånd är något man måste räkna lite på. Våra grannplaneter är faktiskt fullt jämförbara med satelliter i det här fallet och de syns ju uppenbarligen, vilket du bör hålla med om, så till vida du inte har lust att förkasta 5000+ år av klassisk astronomi från Egypten, Mesopotamien, Kina, Grekland, Maya, Inca osv.

Så... En bra direkt jämförelse har du här:
http://www.perseus.gr/Images/sat-iss-20100529.jpg

Det är alltså Jupiter och den tämligen stora satelliten ISS, fotograferade på samma gång. Bägge syns som mycket ljusa prickar i skyn för det blotta ögat, ingendera lyser av sig själv utan det är bara reflekterat solljus man ser och de har jämförbar vinkeldiameter (dvs. Jupiter är sjukt mycket större än ISS, men också bra mycket längre bort, så den skenbara storleken är jämförbar).

Sen spelar albedo o dyl roll, naturligtvis. Detta varierar stort hos både himlakroppar och satelliter (varierar också över tid hos somliga). Lite överkurs redan här dock, m.t.p. vilken nivå vi tydligen befinner oss på i det här underforumet...
__________________
Senast redigerad av ceph 2016-05-18 kl. 01:21.
Citera
2016-05-18, 01:53
  #16
Medlem
I de allra flesta fall rör det sig om flygplan på väldigt hög altitud eller sateliter, moln och vattenpartiklar i luften kan få ljuset att förvrängas, vilket kan ge illusionen av att ljus styrkan förändras eller alternativ försvinner helt.

Men om du ser ett objekt som ser ut som en satellit, men som sedan ändrar både fart OCH riktning så rör det sig förmodligen om något slags UFO.

Ja jag är seriös, jag har själv upplevt det tillsammans med en vän och jag gjorde nyligen en tråd om det i detta sub-forum om ni vill läsa.

UFO = helt enkelt ett oidentiferat flygande objekt, resten lämnas åt fantasin.

Mvh
Citera
2016-05-19, 04:40
  #17
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Häromveckan tittade jag upp mot stjärnhimlen och upptäckte då en stjärna röra sig, det var inget flygplan då det var i samma storlek som en liten stjärna och inget ljud heller, den var garanterat ovanför jordens atmosfär. Den rörde sig i långsam riktning mot en annan stjärna sen tonade den bort.

Fler som sett samma? Vad kan det ha varit?

Inte sett stjärnor som åker på samma sätt som du skrev, som sedan
praktiskt taget gör en u-sväng, eller ökar / minskar farten markant?

Tycker man kan se knepiga saker var och varannan gång man tittar upp.

Racersatelliter!
Citera
2016-05-19, 11:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Kan du se en sl buss 5 mil ifrån dig?.. Nej.

Men du kan se en satellit som är 20000km (2000 mil ca) ifrån jorden?

Tror inte det inte


jaså - det var som sjutton - du tror inte man kan se satelliter - då har du ju nåt att upptäcka. Välkommen ut ur storstadsdjungeln - och upptäck stjärnorna - rikta blicken uppåt en klar natt, och du behöver inte titta länge förrän du upptäcker någon stjärna som rör sig sakta - DET ÄR EN SATELLIT och det finns gott om dom - dom flesta är förstås militära, sen finns alla vädersatelliter och sådana som ger gps-koordinater, forskningssatelliter osv - Detta har jag kunnat se sen åttiotalet

(flygplan är förstås också jättevanliga - men dom brukar man känna igen på att dom blinkar, och så kan man förstås höra dom)
Citera
2016-05-19, 11:53
  #19
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
jaså - det var som sjutton - du tror inte man kan se satelliter - då har du ju nåt att upptäcka. Välkommen ut ur storstadsdjungeln - och upptäck stjärnorna - rikta blicken uppåt en klar natt, och du behöver inte titta länge förrän du upptäcker någon stjärna som rör sig sakta - DET ÄR EN SATELLIT och det finns gott om dom - dom flesta är förstås militära, sen finns alla vädersatelliter och sådana som ger gps-koordinater, forskningssatelliter osv - Detta har jag kunnat se sen åttiotalet

(flygplan är förstås också jättevanliga - men dom brukar man känna igen på att dom blinkar, och så kan man förstås höra dom)

Argumenterar varken för eller emot.

Men låt säga att man ser föremål som ser ut som en stjärna, som man även ser
svänga, och öka/minska i fart. Ljudlöst med fasta sken.

Handlar det troligast om satelliter?

Kan tänka mig att jag, och många andra faktiskt, underskattar det faktum vad
långt tekniskt satelliter faktiskt är komna kanske?
Citera
2016-05-19, 14:20
  #20
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
https://www.google.se/search?q=satel...Myig4cyMXiM%3A

Satellit som ser rätt mycket ut som en stjärna..
Citera
2016-05-19, 21:09
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Argumenterar varken för eller emot.

Men låt säga att man ser föremål som ser ut som en stjärna, som man även ser
svänga, och öka/minska i fart. Ljudlöst med fasta sken.

Handlar det troligast om satelliter?

Kan tänka mig att jag, och många andra faktiskt, underskattar det faktum vad
långt tekniskt satelliter faktiskt är komna kanske?


Trådstartaren hade sett en satellit som rördes sig med jämn fart. Sedan blev den svagare tills den inte syntes längre. Det beror på att det fanns ett moln där. (svårt att upptäcka ett enstaka moln på natthimlen)

Och jag har svårt att tänka mig satelliterna kommit så långt att dom kan ändra hastigheten på ett synbart sätt. Och inte riktningen heller.
Då rör det sig nog om andra fenomen.
Finns ju massor med bilder på ljuspunkter som rör sig - bilder som är tagna både uppe i rymden från en rymdstation, och från flygplan och på marken. Så något är det ju. (Hessdalen till ex).
Citera
2016-05-19, 22:50
  #22
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Såg samma sak i vintras. Förmodligen Internationell Space Station eller någon annan satelit.

Jag har sett det flera gånger och det var som du säger ISS. Rätt så roligt ändå, det glider över himlen och man tänker på att det finns människor där uppe.
Kommer man ihåg vilken tid man såg "stjärnan" så kan man gå in på den här hemsidan och kolla upp var ISS befann sig just då.

http://www.isstracker.com/historical
Citera
2016-05-20, 09:21
  #23
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Och jag har svårt att tänka mig satelliterna kommit så långt att dom kan ändra hastigheten på ett synbart sätt. Och inte riktningen heller.
Då rör det sig nog om andra fenomen.
Finns ju massor med bilder på ljuspunkter som rör sig - bilder som är tagna både uppe i rymden från en rymdstation, och från flygplan och på marken. Så något är det ju. (Hessdalen till ex).

Man lämnas alltid med fler frågor än vad man kom med (rymden).
Citera
2016-06-03, 18:46
  #24
Medlem
damn! det rör sig om en satellit alltså? jag som trodde jag såg något spektakulärt i går natt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback