2016-05-17, 10:10
Medlem
Jag har haft turen fått en hyrslägenhet (2a 56kvm) första hand I Nacka. Nu ska jag flytta och vill inte saga upp den, känns som att man aldrig kommer få en liknande igen på manga år.

Funderar på att "sälja" eller hyra ut i andra hand. Lyckas dock inte hitta nån "mäklare". Var hittar man potentiella köpare?
Citera
2016-05-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baravaravilljag
Jag har haft turen fått en hyrslägenhet (2a 56kvm) första hand I Nacka. Nu ska jag flytta och vill inte saga upp den, känns som att man aldrig kommer få en liknande igen på manga år.

Funderar på att "sälja" eller hyra ut i andra hand. Lyckas dock inte hitta nån "mäklare". Var hittar man potentiella köpare?

Jag kan hyra den av dig i andrahand?
Citera
2016-05-19, 21:09
Medlem
Xfiless avatar
Jag skrev i denna tråd på sidan 64 (i oktober 2015) men tåls att upprepas då många inte går tillbaka så långt och läser.

Jag ser att folk skriver att det är omöjligt att få ett förstahandskontrakt i innerstan och man måste stå i typ 20 år etc.

Jag fick ett hyres förstahandskontrakt på Kungsholmen efter 10,5 år . Lägenheten är en stor etta på ca 40 kvm med separat stort kök och badrum. Jag har 5 minuter till tunnelbanan och 8 min till Västermalmsgallerian och alla diverse matbutiker.

Så ge inte upp! Jag vet att nästan 11 år är galet lång tid men vill visa att man behöver inte 20 år plus för att få ett förstahandskontrakt i city.
Citera
2016-05-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Jag skrev i denna tråd på sidan 64 (i oktober 2015) men tåls att upprepas då många inte går tillbaka så långt och läser.

Jag ser att folk skriver att det är omöjligt att få ett förstahandskontrakt i innerstan och man måste stå i typ 20 år etc.

Jag fick ett hyres förstahandskontrakt på Kungsholmen efter 10,5 år . Lägenheten är en stor etta på ca 40 kvm med separat stort kök och badrum. Jag har 5 minuter till tunnelbanan och 8 min till Västermalmsgallerian och alla diverse matbutiker.

Så ge inte upp! Jag vet att nästan 11 år är galet lång tid men vill visa att man behöver inte 20 år plus för att få ett förstahandskontrakt i city.

Ja men hur mycket är hyran på? Jag vill inte betala 15000kr för en trea i Liljeholmen.
Citera
2016-05-19, 21:29
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Ja men hur mycket är hyran på? Jag vill inte betala 15000kr för en trea i Liljeholmen.

Hyran ligger på 5100 kr. Det är alltså ingen nyproduktionen. Fastigheten är byggd på 1930-talet och renoverades på 90-talet.
Senast redigerad av Xfiles 2016-05-19 kl. 21:41.
Citera
2016-05-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Ett hett tips är att googla "bostadskö Stockholm". Varsågod.

Tack där men ni kan väl lista privata hyresvärdar och bostadsköer? Hemsidor då....
Citera
2016-05-20, 11:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zippiex
Tack där men ni kan väl lista privata hyresvärdar och bostadsköer? Hemsidor då....
Duger inte de listor som jag hade skrivit i några inlägg innan ditt samt de som one23four nyss lade upp över privata hyresvärdar?
Citera
2016-05-21, 01:26
Medlem
Rustnings avatar
Vet någon varför i princip alla andrahandslägenheter bara hyrs ut till kvinnor? Verkar riktigt svårt att hitta något som man...
Citera
2016-05-21, 12:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rustning
Vet någon varför i princip alla andrahandslägenheter bara hyrs ut till kvinnor? Verkar riktigt svårt att hitta något som man...
En gammaldags syn på att kvinnor skulle vara mer skötsamma, betala i tid och ha lugna middagsbjudningar istället för stökiga fester ...kan lite jämföras med att män får betala mer i trafikförsäkring p.g.a olycksstatistiken.
Tycker inte att du skall ge upp om du kan visa att du är skötsam, har fast anställning med hög lön, medlemskap i nykterhetsförening m.m. så kanske vissa bortser från ditt kön om de får in sin ockerhyra och 3 mån. deposition i förväg.
Citera
2016-05-21, 18:21
Medlem
Jag funderar på att byta min hyreslägenhet i Nacka, väldigt nära Stockholms innerstad med en hyreslägenhet ute i ingenstans (typ småstäder eller Malmö).
Jag tänker dock samtidigt att min lägenhet är klart mer värd då man måste stå i kö minst 6 år för att ens han en chans att få den. Därmed borde jag få nån form av ekonomiskt ersättning också i samband med bytet, självklart under bordet. Vad tror ni, är det möjligt?
Citera
2016-05-25, 06:35
Medlem
Hellu!

Försöker hjälpa en vän som är nyinflyttad i Sverige, har fast jobb osv men kan tyvärr inte Svenska.
Han söker desperat efter en hyresrätt med 2rum antingen andra hands kontrakt eller första hand.. Har läst igenom hela tråden och Seems to be impossible utan kontakter? Och han står inte i någon kö eller liknande och är ganska akut.. Någon som har förslag på sidor där man INTE behöver så i någon bostadskö? Han är villig att betala upp till 9k /månaden inom Stockholms området..

MvH
Citera
2016-05-28, 08:24
Medlem
Rowyns avatar
Har en liten fråga angående om överlämning av förstahandskontrakt. Min far har lyckats få förstahandskontrakt i Stockholm. Han sökte för min skull då jag har fått fast jobb och kommer behöva hitta ett boende snarast och har alldeles för få köpoäng. I alla fall; kontaktskrivning är nästa vecka och kontaktpersonen på förmedlingen mailade igår och sa att min far får inte överlämna lägenheten till mig??

Tanken var att farsan ska skriva sig på samma adress och har skrivit in mig som medsökande. Men själva tanken är att jag ska bo och använda lägenheten medan farsan bor på annan ort. Men kan de bara neka min far att överlämna lägenheten till mig? Hur fungerar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in