Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
En ny typ av sprängmedel vore förödande. Då blir det nog stopp i flygtrafiken en tid.

Något som förbryllar mig är hur det kom sig att planet endast hade 56 resenärer. Planet tar närmare 200. Var det någon form av delegation eller är det inte fler än så som vill flyga till skitiga Egypten?

Har flugit inrikes flera gånger med halvfullt plan. Och en gång flög jag i asien (mellan två länder) då vi var högst tio passagerare i ett plan med säkert 100 säten. Så det låga antalet passagerare behöver nog inte betyda någonting.
Citera
2016-05-19, 12:16
Avstängd
Sebbe.Taxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Det skall ha funnits 3 väktare ombord enligt SvD. Spontant känns det som om det var någon VIP ombord.
http://www.svd.se/expert-goda-mojlig...ypt-air-planet

Asylsökande eller liknande brottslingar?
Citera
2016-05-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Det skall ha funnits 3 väktare ombord enligt SvD. Spontant känns det som om det var någon VIP ombord.
http://www.svd.se/expert-goda-mojlig...ypt-air-planet

Tydligen praxis nuförtiden med säkerhetspersonal ombord.
Citera
2016-05-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Nej, IS följer givetvis inte någon logik, utan verkar döda väldigt godtyckligt. Men ur ett rekryteringsperspektiv borde det inte vara särskilt taktiskt, majoriteten av fransoserna flyger nog inte till Kairo regelbundet, och Egypten kan attackeras med lättare och med bättre genomslag, e.g självmordsbomba någon myndighet.
Motivet kan ju också vara att skada den egyptiska regimen, som köpt krigsmateriel inkl stridsflygplan från Frankrike för att bekämpa IS med...
Citera
2016-05-19, 12:18
Medlem
Blond.bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Terrorexpert Hans Brun ser tre möjliga scenarier:

1) En bomb som smugglats in i lasten
2) En anställd har på något sätt smugglat ombord någonting
3) Mindre sannolikt men fullt troligt: terrorister har utvecklat en ny typ av sprängmedel som inte går att upptäcka vid en fullgod säkerhetskontroll. Denna hypotes anser Hans Brun vara mycket oroande.

Nedskjutning utesluter han däremot: omöjligt på den höjden, det är bara stater som har tillgång till robotsystem kapabla till det.

http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyhete...cle8622856.svt

Han nämner inte ens olycka som ett alternativ, så den här tråden hamnar kanske snart i terrorismforumet...

Jag är lite skeptisk till terrorist spåret. Det finns ett par olika faktorer. Dels rör de sig om en Egyptian air flyg. 85-90% av alla egyptier är muslimer. Islamsk terrorister försöker överlag slå mot områden som har så lite muslimer som möjligt.

Dels flög planet FRÅN Paris, inte till. Överlag tenderar terrordåd att ske ingående till Civiliserade länder. Dådet sker på planet som går TILL stället man vill terrorisera. Det finns ett fåtal exempel på motsatsen, men det är relativt ovanligt.

Tror därför inte riktigt på terrorist teorin... Jag skulle nog misstänka endera av två saker.
1: Pilotfel / Avsiktlig krasch... Det är inte första gången vi ser det på Egyptian Air. Dessutom är det något som tenderar att inträffa på inkommande plan till landet där flygbolaget utgår från (dvs när piloten är på väg hem)
2: Mekaniskt fel. Ofta för flygbolag som opererar från områden där korporation är vanligt, så tenderar den här typen av olyckor att vara ganska vanligt förekommande.
Citera
2016-05-19, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Ibland undrar man hur effektiv säkerhetskontrollen egentligen är.
Att handbagage och personer kontrolleras är ju en sak, men hur är det med allt bagage som checkas in? Är det ens möjligt att hinna med allt , med tanke på de mängder som hanteras?

Jag är osäker på det. När jag flög utomlands reguljärt som statsanställd förut hände det ibland att man hade en liten gräddfil (diplomatboarding på flygplatser utomlands), jobbade dock ej som diplomat. Där förekom ingen säkerhetskontroll av bagage. Kommer ihåg ett tillfälle där flygplatspersonal ville gå igenom våra väskor och kontrollera våra pass, men där medföljande lokal statlig säkerhetspersonal skrek något tillbaka, varpå säkerhetspersonalen på flygplatsen tog ett steg tillbaka och gjorde honnör

Då kände man sig nästan lite viktig
Citera
2016-05-19, 12:20
Medlem
Citat:
En ny typ av sprängmedel vore förödande. Då blir det nog stopp i flygtrafiken en tid.

Något som förbryllar mig är hur det kom sig att planet endast hade 56 resenärer. Planet tar närmare 200. Var det någon form av delegation eller är det inte fler än så som vill flyga till skitiga Egypten?

Avgångstiden var ganska konstig. Vanligt hederligt normalt folk ligger till sängs vid den tiden. Kanske därav det låga passagerarantalet?
Citera
2016-05-19, 12:21
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Ska man nu smuggla ombord en bomb på ett passagerarflygplan, vore det inte betydligt lättare att göra så med ett plan som åker FRÅN Egypten som det tidigare bevisligen har fungerat att smuggla ombord en bomb på.
Citera
2016-05-19, 12:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blond.bimbo
Jag är lite skeptisk till terrorist spåret. Det finns ett par olika faktorer. Dels rör de sig om en Egyptian air flyg. 85-90% av alla egyptier är muslimer. Islamsk terrorister försöker överlag slå mot områden som har så lite muslimer som möjligt.

Dels flög planet FRÅN Paris, inte till. Överlag tenderar terrordåd att ske ingående till Civiliserade länder. Dådet sker på planet som går TILL stället man vill terrorisera. Det finns ett fåtal exempel på motsatsen, men det är relativt ovanligt.

Tror därför inte riktigt på terrorist teorin... Jag skulle nog misstänka endera av två saker.
1: Pilotfel / Avsiktlig krasch... Det är inte första gången vi ser det på Egyptian Air. Dessutom är det något som tenderar att inträffa på inkommande plan till landet där flygbolaget utgår från (dvs när piloten är på väg hem)
2: Mekaniskt fel. Ofta för flygbolag som opererar från områden där korporation är vanligt, så tenderar den här typen av olyckor att vara ganska vanligt förekommande.

Det där vet jag inte om jag håller med om. För IS är alla som inte är rättrådiga sunnimuslimer måltavlor. Bara häromdagen inträffade ju några blodiga terroråd i Bagdad exempelvis och där består befolkningen nästan uteslutande av muslimer. IS tog på sig det.
Citera
2016-05-19, 12:22
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

Jag kan tänka mig att det var betydligt fler på väg till Frankrike och att det var många stolar lediga på hemresan.
Jag har åkt hem från Aten i ett närmast folktomt Airbus 300, så i princip alla hade liggplats i mittenraden.
Citera
2016-05-19, 12:23
Avstängd
Sebbe.Taxxs avatar
Citat:

Är det verkligen sant? Enligt SvD är det snarare så att muslimer är värst drabbade.

Citat:
Antalet terrorattacker i världen har formligen exploderat under senaste året. I många fall läggs skulden på islamsk extremism, som i fallet med terrordådet i Paris. Runt 80 procent av alla dödsoffer för terrorism är dock muslimer i den islamska delen av världen.

http://www.svd.se/muslimer-varst-dra...terrorattacker
Citera
2016-05-19, 12:23
Medlem
Citat:
Såvida man inte vill slå till mot den egyptiska regimen för att skapa splittring, bl a med tanke på vapensamarbetet Egypten-Frankrike mot IS.

IS begår terrordåd i turistländer som Egypten och Tunisien för att skada turistnäringen och därmed ekonomin. Ur ekonomiskt kaos kan sedan ordning uppstå: IS ordning. Så har det låtit i media vid tidigare attentat. Att detta plan hade så pass få passagerare kan bero på att det lyfte väldigt sent, samt att turismen till Egypten inte är på topp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in