• 1
  • 2
2016-05-16, 11:22
Medlem
Har noll kunskaper om whisky och ingen whisky hemma så jag måste köpa på bolaget. Jag ska göra en whiskysås. Spelar det någon roll vad jag köper då den ska blandas med grädde och soja? Tänkte köpa den billigaste på bolaget som saknar rökighet. Tror ni det fungerar?

Finns ett antal strax över 100 kr. Vad säger ni? http://www.systembolaget.se/sok-dryc...llassortment=0
Citera
2016-05-16, 11:27
Medlem
whaks avatar
Jag har kört med Jack Daniels.
Funkar klockrent.
Citera
2016-05-16, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Har noll kunskaper om whisky och ingen whisky hemma så jag måste köpa på bolaget. Jag ska göra en whiskysås. Spelar det någon roll vad jag köper då den ska blandas med grädde och soja? Tänkte köpa den billigaste på bolaget som saknar rökighet. Tror ni det fungerar?

Finns ett antal strax över 100 kr. Vad säger ni? http://www.systembolaget.se/sok-dryc...llassortment=0

Vad ska du servera såsen till?
Det är ju en jäkla skillnad på att använda Whisky eller bourbon i såser.
Citera
2016-05-16, 12:29
Medlem
Så länge som du väljer rätt typ och inte väljer en extremt rökig bör det inte spela någon roll. Som ovanstående säger är det skillnad på bourbon och whisky. Skillnaden är nog ungefär lika stor som om du skulle köra på konjak. Om du väljer en whisky från högländerna, lågländerna eller irland bör inte spela så stor roll. Däremot smakar billig whisky generellt sett mindre, och därför kan du behöva använda mer av den. Det kan göra att skillnaden i kostnad inte blir så stor som man kan tro.
Citera
2016-05-16, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Jag har kört med Jack Daniels.
Funkar klockrent.

Gott!
Men då är det en bourbonsås.
Citera
2016-05-16, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Så länge som du väljer rätt typ och inte väljer en extremt rökig bör det inte spela någon roll. Som ovanstående säger är det skillnad på bourbon och whisky. Skillnaden är nog ungefär lika stor som om du skulle köra på konjak. Om du väljer en whisky från högländerna, lågländerna eller irland bör inte spela så stor roll. Däremot smakar billig whisky generellt sett mindre, och därför kan du behöva använda mer av den. Det kan göra att skillnaden i kostnad inte blir så stor som man kan tro.

Det är inte riktigt sant att en billigare whisky smakar minde än en dyrare, i matlagning kan det snarare vara tvärtom, att en enkel whisky smakar mer av just den smaken man vill ha fram.

Lord Calvert funkar utmärkt till sås!
Men det är viktigt att veta vad såsen ska serveras till...
Citera
2016-05-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad ska du servera såsen till?
Det är ju en jäkla skillnad på att använda Whisky eller bourbon i såser.

Citat:
Men det är viktigt att veta vad såsen ska serveras till...

Ska serveras till kyckling med soltorkade tomater.
Citera
2016-05-16, 14:39
Bannlyst
Allvarligt -
Whiskysås och soltorkade tomater låter som en märklig kombination.
Jag tror inte att det blir särskilt gott.

Men bourbon blir nog bättre i såsen i detta fall.

En liten flaska Four Roses blir nog bra.
Citera
2016-05-16, 14:42
Medlem
Freders avatar
Citat:
Gott!
Men då är det en bourbonsås.

Bourbon är en whisky, sluta märka ord.

Four roses är en bra whisky och borde bli bra i sås, en rökig whisky hade ändrat smaken, four roses har en standard whiskysmak.
Citera
2016-05-16, 14:48
Medlem
Citat:
Allvarligt -
Whiskysås och soltorkade tomater låter som en märklig kombination.
Jag tror inte att det blir särskilt gott.

Men bourbon blir nog bättre i såsen i detta fall.

En liten flaska Four Roses blir nog bra.

Här är receptet: http://www.koket.se/greta___stockhol...g_i_whiskysas/
Citera
2016-05-16, 15:30
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Här är receptet: http://www.koket.se/greta___stockhol...g_i_whiskysas/

Ofta överdriver de mängden soja. Soja är inte bra för din hälsa och 5 cl är väldigt mycket. Jag hittade ett recept på jordnötssås som skulle ha 2 msk soja (3 cl), men använde 1 msk istället och det funkade perfekt. Jag hade definitivt inte hällt i 5 cl soja, max i msk, sedan kan man hälla på extra salt om det inte blir salt nog.

5 cl whisky låter rimligt och då kan man ju kosta på sig en four roses istället för lord calvert, den går ju att dricka sedan.
Citera
2016-05-16, 16:10
Bannlyst
0,5 dl Soja???

Den som har skrivit det receptet måste vara ute efter att jävlas.
Det kommer inte bli gott. Inte alls gott.

Vi börjar om.

Fräs 1 hackad vitlöksklyfta och en hackad schalottenlök i lite smör, löken får gärna få lite färg.

Häll på 2 msk soja, 1 msk dijonsenap, 2 msk tomatpuré och 3 msk flytande kycklingbuljong (eller motsvarande på tärning).

Fräs ihop allt snabbt, häll på en skvätt vatten om det känns för torrt. Hela "smeten" mår bra av att få lite färg.

Späd med 2-3 dl grädde och 0,5 dl Four Roses.

Smaka av med svartpeppar och ev. Salt. En skvätt tabasco om du gillar det.
Sila om du vill, jag tycker inte det gör nåt om det är lite bitar i såsen, du ska ju ändå på med solisar.

Denna sås använder du som den i "ditt" recept på kycklingen i ugnen sen.

Blir grymt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in