Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-12, 17:06
  #337
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Bumpar min gamla fråga.
Hur funkar det (eller hur gör ni) med dricks på UBER?

Det undrar jag också.
Citera
2016-05-12, 17:28
  #338
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fast det där beräkna priset kan gå över med råge. I veckan var det stopp i Stockholm city i flera timmar på grund av att Chiles president var i stan. Jag hade en kund som hoppade ut i Klaratunneln. Från Södermalm till dit gick det på över 400 kr. Om jag hade kört för Uber så hade jag alltså fått en 1:a i betyg?
Nej, det har det inte gjort för mig. Tvärtom hamnat på mindre än vad jag trott.
Fast ser du inte vad jag skriver?
Om föraren gör vad den KAN under OMSTÄNDIGHETERNA så är det ju självklart så att inget underbetyg ges.
Visst är det så att folk kan skylla på chauffören - men dom flesta ser ju köbildningen, olyckan eller vad det nu må vara - och förstår därmed att det kan kosta lite mer. Och om chauffören är trevlig och talar om att det är köer så det kan ta lite längre tid, då ges väl inget sämre betyg för det.
Det står även innan man bokar att priset kan bli högre pga yttre omständigheter.
Priset baseras på tiden och avståndet.

Jag säger inte att det är vattentätt.

Dessutom handlade den har diskussionen om att jag har större tillit till uber. Du har fått din förklaring.
Om du tycker det är konstigt. Fine.
Men det är min känsla.
Och återigen. Jag vill inte pissa på riktiga bolag heller. Utan det är bara min känsla.
Citera
2016-05-12, 17:32
  #339
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Bumpar min gamla fråga.
Hur funkar det (eller hur gör ni) med dricks på UBER?

Det påstås vara inkluderat i priset. När jag var i USA så gav jag ibland några Dollar cash till chaufförerna och då blev de glada. Följ diskussionerna här:


https://www.reddit.com/r/uberdrivers/
Citera
2016-05-12, 20:40
  #340
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Nej, det har det inte gjort för mig. Tvärtom hamnat på mindre än vad jag trott.
Fast ser du inte vad jag skriver?
Om föraren gör vad den KAN under OMSTÄNDIGHETERNA så är det ju självklart så att inget underbetyg ges.
Visst är det så att folk kan skylla på chauffören - men dom flesta ser ju köbildningen, olyckan eller vad det nu må vara - och förstår därmed att det kan kosta lite mer. Och om chauffören är trevlig och talar om att det är köer så det kan ta lite längre tid, då ges väl inget sämre betyg för det.
Det står även innan man bokar att priset kan bli högre pga yttre omständigheter.
Priset baseras på tiden och avståndet.

Jag säger inte att det är vattentätt.

Dessutom handlade den har diskussionen om att jag har större tillit till uber. Du har fått din förklaring.
Om du tycker det är konstigt. Fine.
Men det är min känsla.
Och återigen. Jag vill inte pissa på riktiga bolag heller. Utan det är bara min känsla.

Hur är din tillit när du vet att Uber är övervärderat och knappt går plus i USA?

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/va...r-ny-it-bubbla
Citera
2016-05-13, 08:27
  #341
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur är din tillit när du vet att Uber är övervärderat och knappt går plus i USA?

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/va...r-ny-it-bubbla
Men vad är det du inte förstår?
Jag syftar ingenting på företaget, deras ekonomi eller deras chefer.
Det enda jag utgår ifrån är min magkänsla och erfarenheter med uber chaufförer kontra erfarenheten med riktiga taxibolags chaufförer Och du behöver inte hålla med mig alls.

Jag förstår att det svider för dig som är riktig chaufför. Och det är ingen diss mot hela din verksamhet eller dig.
Jag förstår också stressen i den lönedumpningen och konkurrensen som uberpop var på väg att skapa.

Du frågade mig varför jag litar mer på uber chaufförerna än vanliga. Du har fått ditt svar - varför ifrågasätta? Du kommer fortfarande inte rubba mina egna erfarenheter med uberpop.
Citera
2016-05-13, 09:01
  #342
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Men vad är det du inte förstår?
Jag syftar ingenting på företaget, deras ekonomi eller deras chefer.
Det enda jag utgår ifrån är min magkänsla och erfarenheter med uber chaufförer kontra erfarenheten med riktiga taxibolags chaufförer Och du behöver inte hålla med mig alls.

Jag förstår att det svider för dig som är riktig chaufför. Och det är ingen diss mot hela din verksamhet eller dig.
Jag förstår också stressen i den lönedumpningen och konkurrensen som uberpop var på väg att skapa.

Du frågade mig varför jag litar mer på uber chaufförerna än vanliga. Du har fått ditt svar - varför ifrågasätta? Du kommer fortfarande inte rubba mina egna erfarenheter med uberpop.

Okej. Du bryr dig inte om företaget, du tänker bara på att det ska vara så billigt som möjligt och att man kan följa resan på en karta.

Taxi Stockholm har till exempel funnits sedan 1899. De har byggt upp ett förtroende till kunderna över 100 år. Det är därför TS fortfarande är störst i Stockholm. Kunder känner en tillit till bolaget.
Citera
2016-05-13, 10:54
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Men vad är det du inte förstår?
Jag syftar ingenting på företaget, deras ekonomi eller deras chefer.
Det enda jag utgår ifrån är min magkänsla och erfarenheter med uber chaufförer kontra erfarenheten med riktiga taxibolags chaufförer Och du behöver inte hålla med mig alls.

Jag förstår att det svider för dig som är riktig chaufför. Och det är ingen diss mot hela din verksamhet eller dig.
Jag förstår också stressen i den lönedumpningen och konkurrensen som uberpop var på väg att skapa.

Du frågade mig varför jag litar mer på uber chaufförerna än vanliga. Du har fått ditt svar - varför ifrågasätta? Du kommer fortfarande inte rubba mina egna erfarenheter med uberpop.

Känner du också tillit till att om du krockar i en uberpop-bil och blir skadad så kan du få stå för hela kalaset själv om det framgår att bilens trafikförsäkring inte gäller betalande medåkare?
Citera
2016-05-13, 13:06
  #344
Avstängd
Lille.Stockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Okej. Du bryr dig inte om företaget, du tänker bara på att det ska vara så billigt som möjligt och att man kan följa resan på en karta.
Taxi Stockholm har till exempel funnits sedan 1899. De har byggt upp ett förtroende till kunderna över 100 år. Det är därför TS fortfarande är störst i Stockholm. Kunder känner en tillit till bolaget.
Använder du Lumia (Nokia + Microsoft)?
Uber är inte bara billigt, utan också är mycket smidigt. Det enda riktiga problem med Uber/AirBnb är, att många kör svart. Så det är bara att ändra lagstiftningen och göra Uber skyldig att kräva F-skattesedel/VAT-nummer och liknande från förarna. Sedan är det bara att göra stickprov och sätta dit dem, som kör svart.
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Känner du också tillit till att om du krockar i en uberpop-bil och blir skadad så kan du få stå för hela kalaset själv om det framgår att bilens trafikförsäkring inte gäller betalande medåkare?
https://newsroom.uber.com/sweden/vi-lanserar-uberpop/
Citat:
Förare måste kvalificera sig för att kunna erbjuda uberPOP. De intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister. Bilarna är godkända och besiktigade, och förare och passagerare är försäkrade av förarens trafikförsäkring och Ubers försäkring.
Som sagt det finns en del problem med Uber, men istället för att tvinga dem att fixa dessa problem, stänger regeringen ner Uber

Det som jag saknar hos uber är, att man inte kan välja bort föraren (utifrån hans betyg och mina fördommar )
Citera
2016-05-13, 14:10
  #345
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Som sagt det finns en del problem med Uber, men istället för att tvinga dem att fixa dessa problem, stänger regeringen ner Uber


Det var uber som stängde ned uberpop inte regeringen.
Citera
2016-05-13, 15:07
  #346
Avstängd
Lille.Stockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det var uber som stängde ned uberpop inte regeringen.
Ja, ja, ja. Och att svenska kärnkraften stängs ner beror på ägarna och inte på regeringen
Fy fan, varför togs ignore-idioter-funktionen bort?
Citera
2016-05-13, 15:37
  #347
Avstängd
Lille.Stockholms avatar
Med en smart lagändring skulle man göra många svarta jobb vita (om man nu inte tänker deportera blattar ), alternativt skapa en vit sektor. Eftersom alla transaktioner sker via Uber, är det ju bussenkelt att kontrollera?
Citera
2016-05-13, 16:12
  #348
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Använder du Lumia (Nokia + Microsoft)?
Uber är inte bara billigt, utan också är mycket smidigt. Det enda riktiga problem med Uber/AirBnb är, att många kör svart. Så det är bara att ändra lagstiftningen och göra Uber skyldig att kräva F-skattesedel/VAT-nummer och liknande från förarna. Sedan är det bara att göra stickprov och sätta dit dem, som kör svart.

https://newsroom.uber.com/sweden/vi-lanserar-uberpop/

Som sagt det finns en del problem med Uber, men istället för att tvinga dem att fixa dessa problem, stänger regeringen ner Uber

Det som jag saknar hos uber är, att man inte kan välja bort föraren (utifrån hans betyg och mina fördommar )

Nej, jag använder inte Lumia. Vad har det med saken att göra? Hur kan man köra svart? Jag trodde att allt betalas med kreditkort och digitalt, vilket gör det omöjligt att fuska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback