2016-05-11, 00:45
Medlem
Tjenare flashback!

Jag vet inte riktigt varför jag får yrsel. det har nu blivit så allvarligt att jag endast kör bil inom kommunen.
för om jag kör ca 2 mil ibland knappt det så börjar jag först bli illamående. Sen känner jag hur det pirrar längs benen osv sen blir jag jätte yr så pass att jag måste ställa bilen. Som tur e känner jag igen tecknen på att det e påväg så jag hinner stanna innan.

Är det nån annan som har samma problem?
Vad tror ni det kan bero på?

Det är bara på E4:an det händer.
Senast redigerad av asdlolxd 2016-05-11 kl. 01:09.
Citera
2016-05-11, 00:54
Medlem
Låter som ångest om du frågar mig ...
Citera
2016-05-11, 01:12
Medlem
InteLagoms avatar
ta en taxi
Citera
2016-05-11, 01:50
Medlem
Tycker du om att köra bil?
Citera
2016-05-11, 02:32
Medlem
revodnebs avatar
Vad är det för bil du har? Kan ju vara så att den är otät och du får in kolmonoxid i kupén, det kan vara farligt och bör undersökas noggrannare.
Citera
2016-05-11, 02:58
Medlem
Troligtvis så sitter du och spänner dig och bygger upp förväntans ångest? Släpper problemet när du kommit fram eller är det samma illamående och yrsel?
Citera
2016-05-11, 15:50
Medlem
Jag känner också av detta fenomen när jag kör långa sträckor (13mil) på E4, speciellt
jobbigt blir det när jag kommer in i tätbebyggt område och hastigheten saktas ner,
blir lite som "landsjuka"..

Nu har ju jag Meniérs, som säkert bidrar lite också.

För min del tror jag det beror på hur jag fokuserar ögonen på vägen, alltid tittat långt fram på vägen, men varierar jag fokus till att se långt fram och sporadiskt titta åt sidan verkar det bli något bättre.

Sedan har jag kommit fram till att när vägen går upp och ner för stora krön. så blir det extra jobbigt pga tryckförändringen, tror också att man sneglar lite väl mycket på stolparna som hör till mitträckena.

Kollat upp stötdämparna på bilen ?, med dåliga dämpare så brukar bilen gunga lite, inte alltid man märker av det men balanssinnet är ju en extremt känslig mekanism.

Tänkte, om det "pirrar" i benen innan det barkar utför, kanske något hamnar i kläm nacke när du just sitter i bilen

kan även vara att du har en släng av lägesyrsel/kristallsjuka, som uppenbarar sig när du sitter i bilen´.

Hur blir det om du åker med någon annan på E4?, provat någon annan bil ??

Råder dig att köpa Calma tuggummi på apoteket, då slipper du iaf illamåendet, jag har testat och det fungerar mycket bra.
Senast redigerad av peckapecan 2016-05-11 kl. 16:05.
Citera
2024-11-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdlolxd
Tjenare flashback!

Jag vet inte riktigt varför jag får yrsel. det har nu blivit så allvarligt att jag endast kör bil inom kommunen.
för om jag kör ca 2 mil ibland knappt det så börjar jag först bli illamående. Sen känner jag hur det pirrar längs benen osv sen blir jag jätte yr så pass att jag måste ställa bilen. Som tur e känner jag igen tecknen på att det e påväg så jag hinner stanna innan.

Är det nån annan som har samma problem?
Vad tror ni det kan bero på?

Det är bara på E4:an det händer.

Har du fått bort yrseln? Känner likadant att e4an är värst och mindre vägar funkar bättre! OBS jag körde bil i tjänsten i ca 15 år innan utan att känna mig det minsta yr.
Citera
2024-11-27, 21:51
Medlem
Blir du åksjuk om du inte sitter bakom ratten? Kanske är en mildare typ av åksjuka som dyker upp efter längre sträckor bakom ratten?
Citera
2024-11-28, 04:07
Medlem
-GGs avatar
Mitt balanssinne har varit konstigt hela livet. Dessutom har min hand problem med att följa hjärnans tempo om jag t ex skriver med penna på ett papper. Motoriken min fungerar inte som den ska.

Detta påverkar också bilkörning, som jag helt har slutat med för flera år sedan. Jag blir så yr och illamående att det inte går. Så jag ljuger och säger att jag inte klarade körkortet. För på buss och tåg känner jag inte av det alls.

Det har blivit värre ju äldre jag blir. Mycket svängar och upp och ner är rena lidandet för mig, och mina öron och hjärna. Jag är helt förstörd resten av dagen om jag sätter mig i en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in