2016-05-10, 08:21
Medlem
PeterNosters avatar
Undrar varför polisen plötsligt sätter sekretess på utredningsmaterial.

Man har alltså en FUP, en slask och ett extra sidomaterial. Sidomaterialet blev plötsligt hemligstämplat.

Hur bevisas det att KJ var där GPS fanns?
Citat:
5) GPS-koordinater styrker att KJ befunnit sig i bostaden/föräldrahemmet, när polisen påstås spanat på dessa.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-05-10 kl. 08:26.
Citera
2016-05-10, 08:43
Medlem
Vare sig KJ är skyldig eller ej så det mest anmärkningsvärda är ju hur Kyrö visar upp polisens medvetna manipulation och styrande av bevismaterial från första dagen och fortfarande försöker de styra tillgången till bevismaterial.

De tror sig väl veta att det är knäppisen och inte den charmige fiskskäraren som är skyldig och jag tror inte att de medvetet skyddar en brottsling utan tvärtom så tror de sig stå för den goda moralen att de faktiskt bidrar till att fälla den skyldige.

Polisens utredare har svart på vitt visat sig opålitliga till den graden att jag faktiskt kan tänka mig att dom planterat blodet i skuffen på KJs bil.
Citera
2016-05-10, 08:56
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vittnet kan lika gärna hört ett rådjur. När de skriker den tiden på året låter det verkligen som en människa är i nöd. En del beskriver skriken "som att en kvinna blir våldtagen". Det går inte att utesluta att det var ett djur.

Minns jag rätt så var det någon i ett tidigt skede i tråden som uppgav att en bekant till den som skrev sett en mörk mindre bil parkerad i området. Det var den 5:e maj och på passagerarplatsen hade det suttit en person med plastpåse över huvudet. som sagt uppgift i tråden - inget annat.

Området som sådant är intressant och att spår av mord och styckning saknas i lägenheten gör att skogen är mer trolig plats för dådet. Ingen har heller sett KJ släpa ut en kropp från lägenheten.

Jag kan villigt erkänna att detta område var det första som jag fysiskt besökte. Dels för att det är samma mast som täcker detta område som vid Flottiljvägen. Dels för att det är närmast "ostörda" område från Bodsedjan.
Citera
2016-05-10, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vare sig KJ är skyldig eller ej så det mest anmärkningsvärda är ju hur Kyrö visar upp polisens medvetna manipulation och styrande av bevismaterial från första dagen och fortfarande försöker de styra tillgången till bevismaterial.

De tror sig väl veta att det är knäppisen och inte den charmige fiskskäraren som är skyldig och jag tror inte att de medvetet skyddar en brottsling utan tvärtom så tror de sig stå för den goda moralen att de faktiskt bidrar till att fälla den skyldige.

Polisens utredare har svart på vitt visat sig opålitliga till den graden att jag faktiskt kan tänka mig att dom planterat blodet i skuffen på KJs bil.

Resningsansökan är föredömlig konstruerad. Oerhört många timmars arbete för att få ihop detta,
hoppas Kyrö tackar sina medhjälpare, naturligtvis KJ med. Förutom FB,s "grävare" så har nog pappan också ett finger med i resningsansökan och inget fel i det. Så många fel som begåtts och tydligen går
det även att vederlägga felaktigheterna.

Men tyvärr kommer man inte riktigt åt pudelns kärna, blodet i bakluckan. Den problematiska punkten
lyckas man ännu en "tredje gång" inte komma runt. Det blir samma sudstanslösa malande där tyvärr
och just det svårförklarade blodet kan vara anledningen till avslag, för jag tror nästan det blir avslag men hoppas naturligtvis på motsatsen. Fy fan vilket jävla rävspel av åklagare och polis! Skämmas skall dom oavsett vart detta än må leda. Skämmas!

Seså media var god kontakta dom två åklagarna nu istället. Deras replik skall bli intressant att följa, visserligen lär den gå efter gamla mönster men låt så vara. Nu har garanterat Ulrika läst in sig så
ett nytt samtal till henne tack!
Senast redigerad av LKVN 2016-05-10 kl. 09:21.
Citera
2016-05-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ps. Planteringsresonemangen som advokaten är tvungen att brassa på med för att lyckas få bort
sin klient och få in sin alternative snubbe i bilden, ställer jag mig helt kallsinnig inför.
Som jag alltid ställer mig inför dylikt. Hör mest hemma i fiktionens värld det där med att
smyga omkring och dutta blod från mordoffer för att sätta dit någon annan för sitt eget brott...
I bakluckor och lägenheter och allt vad det kan vara...

Du försöker utifrån på någon sorts idé om vad som är normalt dra slutsatsen att plantering av bevismaterial bara förekommer i fiktionens värld. Jag bara undrar varför? Det är ju fruktansvärt om mördare alltid skulle kunna använda den metoden. Om alla resonerade som du skulle ju det innebära att det aldrig skulle komma fram om det verkligen händer.

Ta blodet i bakluckan i detta fall. Blodet har runnit ner i bagageutrymmet. Det finns inga andra fläckar runt omkring. Ingen har förnekat att det skulle kunna ha hällts in genom springan. Varför skulle KJ inte ha tvättat bort och gjort rent bakluckan ordentligt utan bara låtit bilen stå om han visste att det kunde finnas blodfläckar?

GM visste att han skulle åka in för detta om han inte kunde lägga skulden på någon annan. KJ var den perfekte syndabocken. Han hade ju en nära relation med BO samtidigt som han ansågs lite udda och våldsfixerad. Visst krävdes en del planering, men det var inget som var omöjligt att genomföra. Han visste också att med alla sina kontakter så kunde detta inte misslyckas. Den som gör något sådant är naturligtvis en fullblodspsykopat, men det måste ju GM ha varit i vilket fall som helst.

Det viktiga i just detta fall är att kunna se hela fallet i ett övergripande perspektiv och att ha ett öppet sinne. Inte bara se varje enskild detalj för sig utan se den sammantagna bilden. Man får absolut inte ha några förutfattade meningar om vad som är normalt respektive fiktion. Allt som inte strider mot fysikens lagar är faktiskt möjligt.

Visst är det ett ovanligt fall om det handlar om plantering av bevis, men det är väldigt viktigt att visa att man inte kommer undan med sådant heller. Man skall inte kunna låta någon annan avtjäna sitt straff. Även om MB inte skulle kunna fällas så anser jag att KJ måste sättas på fri fot. Han kan inte tvingas sitta år ut och år in på grund av att juristerna har svårt att tänka utanför ramarna.
Citera
2016-05-10, 10:28
Medlem
Punkt 113 i ÖverK. Det saknas uppgifter om VB varit gravid.

FUP sid 416 punkt 107. Säger annat.

Nu skulle man vilja va den där berömda flugan på väggen,
undrar hur en del poliser och åklagare resonerar nu.

Åklagarna har sett besvärade ut i intervjuerna tidigare, undrar hur
dom ser ut i dag.

Lite tidigare i tråden uttryckte någon farhågor om att en viss
karatetränare skulle släpas fram igen, o så rätt den postaren hade
Citera
2016-05-10, 11:50
Medlem
Resningsansökan var omfattande och vissa brister verkar ha kommit i dagen. Huruvida det räcker till resning och får juridiskt kunniga och mer insatta försöka bedöma.

Ingen tvekan om att advokaten tagit hjälp av "högsamlare" på Fb. Undrar hur mycket han kritiskt granskat och satt sig in i riktigheten i medhjälparnas uppgifter?

En stor del av kritiken i ansökan består i att peka på enstaka fel och oklarheter som i sin tur ska sänka tilltron till övriga uppgifter.
Hur ska man då ställa sig till tilltron i resningsansökan när felaktigheter dyker upp där?

Några detaljer jag reagerade på vid genomläsningen:

Sid 52 p.182. Kritik mot att lottningen vid hundsök i bil är teatralisk och att pappret över den klippta bagagerumsmattan avslöjar vilken bil som är KJs.
- Alla bilar har ett pappersark på samma ställe. I fimen hörs det när hunden krafsar mot pappret i, som jag minns, den högra bilen.

Sid. 53. Hunden Uno kan ha markerat för blod från levande eftersom den idag söker likdoft, sperma och blod från levande.
- Vid tiden för utredningen kring VBs död var Uno renodlad likhund. Vad den har på sitt CV idag saknar rimligtvis bedydelse för vad som var två år tidigare.

Sid. 48 p.168. Advokaten gissar sig till att pilarna på bagagerumslisten anger var besudlingar hittats.
- I förhör säger kriminaltekniker DL att blodet syntes med blotta ögan på hela området och pilarna anger var man topsat.

Sid. 56-57. Kritik mot att tex skurmopp i badrum och knivblad på hatthyllan flyttats mellan fotograferingarna och att platsen därmed manipulerats.
- Självklart måste teknikerna lyfta och flytta på saker vid platsundersökningen. Det är därför man fotograferar fortlöpande. I FUP bifogas endast ett fåtal av dessa bilder. Knivbladet på hatthyllan ligger ned på översiktsbilden och döljs av hyllans list. Därför har teknikerna ställt bladet på högkant för att dokumentera det.
Skorna som påstås saknas vore dock intressant att bena ut lite mer.

Sid. 55 p.190 Tejprullen igen... Advokaten antyder att tejpen är en spröd sårtejp, av typen micropore enligt källhänvisningen.
- Micropore är en typ av porös, tunn pappersliknande tejp (som ändå inte är spröd). Tejpen på hyllan är inte en spröd sårtejp utan påminner mer om typen Transpore, en fixeringstejp av plast gjord för att vara lätt att riva av. Vilket fabrikat just den rullen är vet jag ej

Sid. 28 p. 113. Advokaten påstår att det saknas uppgifter om VB var gravid eller inte.
- Enligt FUP sid. 416 p. 107 var livmoderslemhinnan sönderfallande och inga tecken på graviditet ses.
Livmoderslemhinnan faller sönder om ingen befruktning sker vid ägglossningen och stöts ut i samband med menstruationen.

(Reservation för att jag minns fel om vad som sagts vid förhör och filminspelning)

Ovanstående kanske är petitesser att hacka i. Men enligt advokaten sänker felaktigheter hela tilltron till ett material, så vad mer kan då vara rena felaktigheter i resningsansökan?
Senast redigerad av Prudent 2016-05-10 kl. 12:02.
Citera
2016-05-10, 12:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Den här resningsansökan gjorde mig intresserad av fallet. Har bara följt fallet genom media tidigare och ska läsa igenom domar och annat av intresse innan istället för att ställa frågor i denna enorma tråd.
Jag reagerade på att skriken kom stötvis, något som jag direkt förknippade med rådjur.
Stötvisa stick med ett eggvasst föremål i en kvinna borde kunna ge upphov till stötvisa kvinnoskrik, jag tycker att det är rimligt, vad tycker du?

Rådjur brölar väl mest, någon som kan utveckla?
Citera
2016-05-10, 13:24
Medlem
Citat:
Vittnet kan lika gärna hört ett rådjur. När de skriker den tiden på året låter det verkligen som en människa är i nöd. En del beskriver skriken "som att en kvinna blir våldtagen". Det går inte att utesluta att det var ett djur.

Nej det går inte att utesluta, om än rådjurstammen inte är så utbredd i Norrlands inland. Renarna är större och dessutom mer flockdjur än rådjuren. Bättre klövar dessutom att färdas på i djupsnö.

Nu var detta dock senare på året.

Jag tror inte denna överklagan passerar HDs nålsöga. Trots en hyfsat bra ansökan.
Citera
2016-05-10, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Resningsansökan var omfattande och vissa brister verkar ha kommit i dagen. Huruvida det räcker till resning och får juridiskt kunniga och mer insatta försöka bedöma.

Ingen tvekan om att advokaten tagit hjälp av "högsamlare" på Fb. Undrar hur mycket han kritiskt granskat och satt sig in i riktigheten i medhjälparnas uppgifter?

En stor del av kritiken i ansökan består i att peka på enstaka fel och oklarheter som i sin tur ska sänka tilltron till övriga uppgifter.
Hur ska man då ställa sig till tilltron i resningsansökan när felaktigheter dyker upp där?

Sid 52 p.182. Kritik mot att lottningen vid hundsök i bil är teatralisk och att pappret över den klippta bagagerumsmattan avslöjar vilken bil som är KJs.
- Alla bilar har ett pappersark på samma ställe. I fimen hörs det när hunden krafsar mot pappret i, som jag minns, den högra bilen.

Sid. 53. Hunden Uno kan ha markerat för blod från levande eftersom den idag söker likdoft, sperma och blod från levande.
- Vid tiden för utredningen kring VBs död var Uno renodlad likhund. Vad den har på sitt CV idag saknar rimligtvis bedydelse för vad som var två år tidigare.

Sid. 48 p.168. Advokaten gissar sig till att pilarna på bagagerumslisten anger var besudlingar hittats.
- I förhör säger kriminaltekniker DL att blodet syntes med blotta ögan på hela området och pilarna anger var man topsat.

Sid. 56-57. Kritik mot att tex skurmopp i badrum och knivblad på hatthyllan flyttats mellan fotograferingarna och att platsen därmed manipulerats.
- Självklart måste teknikerna lyfta och flytta på saker vid platsundersökningen. Det är därför man fotograferar fortlöpande. I FUP bifogas endast ett fåtal av dessa bilder. Knivbladet på hatthyllan ligger ned på översiktsbilden och döljs av hyllans list. Därför har teknikerna ställt bladet på högkant för att dokumentera det.

Sid. 55 p.190 Tejprullen igen... Advokaten antyder att tejpen är en spröd sårtejp, av typen micropore enligt källhänvisningen.
- Micropore är en typ av porös, tunn pappersliknande tejp (som ändå inte är spröd). Tejpen på hyllan är inte en spröd sårtejp utan påminner mer om typen Transpore, en fixeringstejp av plast gjord för att vara lätt att riva av. Vilket fabrikat just den rullen är vet jag ej

Sid. 28 p. 113. Advokaten påstår att det saknas uppgifter om VB var gravid eller inte.
- Enligt FUP sid. 416 p. 107 var livmoderslemhinnan sönderfallande och inga tecken på graviditet ses.
Livmoderslemhinnan faller sönder om ingen befruktning sker vid ägglossningen och stöts ut i samband med menstruationen.

(Reservation för att jag minns fel om vad som sagts vid förhör och filminspelning)

Ovanstående kanske är petitesser att hacka i. Men enligt advokaten sänker felaktigheter hela tilltron till ett material, så vad mer kan då vara rena felaktigheter i resningsansökan?

Jag tror du skall läsa ansökan igen och försöka förstå uppbyggande bättre. Kyrö lämnar inget åt slumpen utan han har noggrant fått med allt från första dag till sista. För att bygga upp en ansökan likt denna tas allt en vända till. Mycket av denna resningsansökans styrka ligger i just det att man blandar gammal info med ny information. I vissa fall för att försäkra sina punkter i andra fall för att påminna om
flertalet redan noterade oklarheter under resans gång.

Den bärande tanken utformad av Kyrö följer en perfekt röd tråd. Som sagt var så tror jag du bör gå igenom ansökan en gång till för att fånga upp helheten och se att den ena punkten har med den andra att göra på ett eller annat vis. Helheten skapar så gott som gott perfektion. Sen huruvida Kyrö lyckas återstår att se men han har i alla fall gjort så gott han kunnat med materialet han har att tillgå. . . .

Som sagt var redan, må det lyckas för det är för bedrövligt och sorgesamt att läsa denna resningsansökan och se hur en "kuf" utnyttjats från början till slut.

Har Anna och Ulrika svarat ? Annars kan ju media alltid ringa den mediakåta Massi. Hon lär svara
Senast redigerad av LKVN 2016-05-10 kl. 14:37.
Citera
2016-05-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Jag tolkar det som att hunden inte höll måttet som "likhund".
Finns ingen anledning als att annars ändra inriktning på hundens arbetsområde.

Gjort felmarkeringar kanske, det som Uno aldrig hade gjort, hm host.
Citera
2016-05-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej det går inte att utesluta, om än rådjurstammen inte är så utbredd i Norrlands inland. Renarna är större och dessutom mer flockdjur än rådjuren. Bättre klövar dessutom att färdas på i djupsnö.

Nu var detta dock senare på året.

Jag tror inte denna överklagan passerar HDs nålsöga. Trots en hyfsat bra ansökan.

Om vi nu ska få det till läte från djur i stället för människa
så skulle jag satsa mina surt förvärvade på räv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in