Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-27, 19:55
  #3121
Medlem
-Jamaica-s avatar
Man får jobba samtidigt som man är fl om man jobbar hemifrån, för då räknar dom med att man kan passa barnet samtidigt. Likadant om man pluggar hemifrån när man är fl så har man också rätt till CSN. Har själv sysselsatt mig hemifrån när jag var hemma med yngsta nyligen och fick fp samtidigt.
Citera
2016-04-27, 20:15
  #3122
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Man får jobba samtidigt som man är fl om man jobbar hemifrån, för då räknar dom med att man kan passa barnet samtidigt. Likadant om man pluggar hemifrån när man är fl så har man också rätt till CSN. Har själv sysselsatt mig hemifrån när jag var hemma med yngsta nyligen och fick fp samtidigt.
Det är möjligt att du tog ut det samtidigt - det är skilt från att det är tillåtet att uppbära sin vanliga inkomst samtidigt.

Uppbär man föräldrapenning så får man inte arbeta - inte heller plugga heltid - däremot kvällar och helger...

Vill man arbeta får man inte ta ut föräldrapeng för den dagen man arbetar.
Citera
2016-04-28, 12:08
  #3123
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är möjligt att du tog ut det samtidigt - det är skilt från att det är tillåtet att uppbära sin vanliga inkomst samtidigt.

Uppbär man föräldrapenning så får man inte arbeta - inte heller plugga heltid - däremot kvällar och helger...

Vill man arbeta får man inte ta ut föräldrapeng för den dagen man arbetar.

Men jobbar LD hemifrån så borde hon också få behålla sin vanliga inkomst om det är hemifrån hon tjänar den? Jag ringde fk och kollade när jag skulle börja och där sa dom att så länge jag arbetar hemifrån så bryr dom sig inte om jag tar ut fp samtidigt. Det är ett kryphål om man har barnet hemma, då är det ok.
Citera
2016-04-28, 12:54
  #3124
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Men jobbar LD hemifrån så borde hon också få behålla sin vanliga inkomst om det är hemifrån hon tjänar den? Jag ringde fk och kollade när jag skulle börja och där sa dom att så länge jag arbetar hemifrån så bryr dom sig inte om jag tar ut fp samtidigt. Det är ett kryphål om man har barnet hemma, då är det ok.
Nej, det får man inte. Man får inte uppbära lön och föräldrapenning för samma tid.

Nej, något sådant kryphål finns inte - och åker du på kontroll så åker du dit.

Blondinbella kan förklara för dig..

http://www.blondinbella.se/2015/03/foraldrafallan/

Kanske borde du hänvisa den där handläggaren (om denne nu existerar) till Blondinbellas blogg -- för sitt arbete kunde ju vederbörande uppenbarligen INTE.
__________________
Senast redigerad av micro113 2016-04-28 kl. 12:56.
Citera
2016-04-28, 13:31
  #3125
Medlem
Frågan är väl varför man ska uppbära ersätting från FK om man redan har en inkomst? De pengarna ska man ju ha som ersättning för förlorad inkomst, det är inte tänkt som gratis pengar liksom.

Vart pekar moralkompassen för såna människor.
Citera
2016-04-28, 14:06
  #3126
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det får man inte. Man får inte uppbära lön och föräldrapenning för samma tid.

Nej, något sådant kryphål finns inte - och åker du på kontroll så åker du dit.

Blondinbella kan förklara för dig..

http://www.blondinbella.se/2015/03/foraldrafallan/

Kanske borde du hänvisa den där handläggaren (om denne nu existerar) till Blondinbellas blogg -- för sitt arbete kunde ju vederbörande uppenbarligen INTE.

Låter väldigt konstigt eftersom handläggaren försäkrade mig om att det var ok. Känner även flera stycken som studerat på distans medan dom varit föräldralediga och fått både fp och csn utan att det skulle vara något konstigt med det.

Vad menar du med "om denne nu existerar", varför skulle jag hitta på detta?
Citera
2016-04-28, 14:15
  #3127
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Låter väldigt konstigt eftersom handläggaren försäkrade mig om att det var ok. Känner även flera stycken som studerat på distans medan dom varit föräldralediga och fått både fp och csn utan att det skulle vara något konstigt med det.

Vad menar du med "om denne nu existerar", varför skulle jag hitta på detta?
Jag har ärligt talat svårt att tänka mig en handläggare på en myndighet som i ett samtal (som kan spelas in) uppmanar till "kryphål i lagen" och lagbrott. De flesta är med rädda om sina arbeten än så.

Du får arbeta hemma - men den tid du arbetar får du inte ta ut FP utan skall ta ut lön.


hel föräldrapenning om du inte arbetar alls
• tre fjärdedels föräldrapenning om du arbetar
högst en fjärdedel av normal arbetstid
• halv föräldrapenning om du arbetar högst
hälften av normal arbetstid
• en fjärdedels föräldrapenning om du arbetar
högst tre fjärdedelar av normal arbetstid
• en åttondels föräldrapenning om du arbetar
högst sju åttondelar av normal arbetstid.

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

Edit:
Och det är ingen skillnad på om arbetet utförs i hemmet eller om du lämnar hemmet och går till arbetet .. du får inte uppbära lön när du är föräldraledig, du får inte heller ta ut semester samtidigt som du är föräldraledig ...

CSN lägger sig inte varifrån du får andra inkomster - utan bara hur stor den inkomsten är, eftersom du får tjäna upp till fribeloppet. Det är försäkringskassan som har regler kring studier och föräldrapenning.

Du kan få studiemedel för samma tid som du får föräldrapenning. Föräldrapenning är en inkomst och reglerna för fribelopp gäller därför.

Det är däremot inte säkert att du kan få föräldrapenning samtidigt som du studerar. Det bör du alltid kontrollera med Försäkringskassan.

http://www.csn.se/hogskola/fragor-svar/barn/1.2667
__________________
Senast redigerad av micro113 2016-04-28 kl. 14:19.
Citera
2016-04-28, 14:41
  #3128
Medlem
vem fan bryr sig om hennes situation?

Det som är hela poängen: hon, ja t om hon, ska inte behöva förklara eller försvara sig över sina val i livet.

skärp er.

hon om någon borde nu inse hur galet det är att moralisera för folk du är vare sig släkt med eller känner.
Citera
2016-04-28, 16:44
  #3129
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
vem fan bryr sig om hennes situation?

Det som är hela poängen: hon, ja t om hon, ska inte behöva förklara eller försvara sig över sina val i livet.

skärp er.

hon om någon borde nu inse hur galet det är att moralisera för folk du är vare sig släkt med eller känner.

Alla människor gör givetvis sina egna val, men när valen går emot det man offentligt förespråkat för andra - i det här fallet ett jämställt samhälle och brytande av könsnormer - så får man finna sig att man förlorar trovärdigheten och kan kritiseras för sina val.

LadyD är ju inte heller den som låter andra kvinnor stå okritiserade när deras val inte faller henne i smaken. Då är systerskapet inte så viktigt och "kampen mot normer och patriarkalordning" rätt central ..
Citera
2016-04-28, 18:15
  #3130
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du deltar i en hattråd om LD på Flashback? Jösses. Och du pratar om trovärdighet… Nu ska jag leta upp den tråden och se vad du skriver.
Jag hoppas du lyckats leta dig hit.
Det du och LadyD just nu sysslar med i kommentarsfältet - vad kallar du det för om inte mobbing?
Att gå ihop och dascha någon - dessutom genom att bygga på varandra - är väl möjligen det som kan klassas för "näthat".

När det gäller LadyD:s hyckleri så har jag gett uttryck för vad jag anser om saken både här och i hennes eget kommentarsfält ..

Och givet min posthistorik på Flashback - så nej, jag anser inte att jag förlorar någon trovärdighet genom att kommentera i trådar på Flashback..

Kommentarsfältet på bloggen är inte öppet för mig längre .... vilket säger en del kan man tycka...

Edit:
Det finns inte heller någon konflikt mellan min trovärdighet och att jag kritiserar en annan kvinna - eftersom jag aldrig varit av uppfattningen att någon skall bedömas och bemötas utifrån sitt kön, utan utifrån vad personen gör och står för. Könsindelningen är det du och LadyD som ägnar sig åt.
__________________
Senast redigerad av micro113 2016-04-28 kl. 18:52.
Citera
2016-04-28, 20:18
  #3131
Medlem
Pansarveckets avatar
Ta ifrån henne barnen innan hon misshandlar mansbarnen.
Jag har inget förtroende för psykfallet alls.
Citera
2016-04-28, 21:19
  #3132
Medlem
FlamingBacons avatar
Stor humor när en själv utnämnd feminist i praktiken är en typiskt glorifierad prostituerad vars hela tillvaro i praktiken bygger på att en betydligt rikare man räddade henne från misslyckande, arbetslöshet och depression. Att denna person sedan klagar på normer och låtsas vara normkritisk finns det nog ingen vettig människa som tror på.

Att dessutom vilja att staten ska tvinga andra att fördela föräldraledigheten 50/50 när man inte ens vill göra det själv är sjukt vidrigt på alla plan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback