Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-24, 12:42
  #37
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnvaldKnaphovde
De som åkt dit har sannolikt släktingar där. En hel del tidigare flyktingar återvänder faktiskt frivilligt till Syrien direkt när de fått permanent uppehållstillstånd. För dem är uppehållstillståndet bara en försäkring som de kan ha nytta av senare.

Stora delar av Syrien är orört av kriget, det är nog inte värre att bo där än i liknande länder i regionen.

Då ska de fan inte vara flyktingar här.
Citera
2016-04-24, 13:19
  #38
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Så länge det inte handlar om svenska medborgare som får studiemedel för att studera där är det ok!
Mer sånt, sverige borde ge studiemedel till hela världen.

Självklart borde man även ha rätt till barnbidrag och socialbidrag från sverige även om man råkar bo och vara medborgare i något annat land.

Japp, en mänsklig rättighet -- inget att orda om.. man får ju inte glömma hur mycket svenskar älskar att betala skatt!
Citera
2016-04-24, 14:00
  #39
Medlem
Lobengulas avatar
Flytt till Politik inrikes för sammanfogning med: (FB) Åk till Syrien och kriga - få betalt av CSN.

Integration och invandring => Politik inrikes

/Mod
Citera
2016-04-24, 14:01
  #40
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Är det någon som på fullaste allvar tror att någon åker ner till Syrien för att faktiskt studera idag?
Det är ju helt absurt.

Jag kan tänka mig det, men jag medger att det låter inte riktigt klokt. Hur stor tror du att sannolikheten är att någon av dessa personer åkt till Syrien för att kriga?
Citera
2016-04-24, 14:12
  #41
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammanfogade.

// mod
Citera
2016-04-24, 14:25
  #42
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Jag kan tänka mig det, men jag medger att det låter inte riktigt klokt. Hur stor tror du att sannolikheten är att någon av dessa personer åkt till Syrien för att kriga?
Det är ju så klart omöjligt att ge en korrekt siffra här, men jag tror nog att majoriteten om inte nästan alla på ett eller annat sätt deltar i kriget.
Hela Europa har just nu stora problem med terror-resor till Syrien, och att bevilja studiemedel dit uppmanar ju bara fler att ta sig ner. Vad spelar det för roll om man drar på sig t.ex ~100.000 kr i skulder när man ändå antagligen inte har för avsikt att återvända hit?

Om så inte är fallet, att det faktiskt visar sig att en del studerar så väcker det ju en helt annat fråga ockaå.
Varför ger vi ut PUT när delar uppenbaraligen är så säkra att man kan återvända för att studera i lugn och ro?
Varför tar vi emot flyktingar från Syrien?
Citera
2016-04-24, 14:44
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nästa fråga: Kan dessa studier användas som en täckmantel för att man ansluter sej till IS?

Det kan kanske inte uteslutas. Men det blir samtidigt ett ganska kasst bedrägeri eftersom den stora delen av studiemedlet utgörs av ett lån (2k i bidrag kanske man kan leva ok på i Syrien - men det blir troligen roligare med 6-7k till i lånedelen). Sedan är det så att du får inte direkt en stor hög med pengar i handen för hela utbildningen på en gång. Du måste upprätthålla fasaden då mot CSN och visa att du sköter dina studier. Så med jämna mellanrum måste du skaffa lite trovärdiga - men falska - betyg och skicka in. Det är kanske inte speciellt svårt att tillverka men det är en process som sagt.

Men det är klart säg att IS kan locka 100 ungdomar från Sverige till Syrien för lite Jihad. Varje person tar ett full CSN lån plus då försök att maxa lite sidolån för resor och andra skolavgifter (innan de åker gör de sedan det vanliga Jihad-bedrägeriet med att ta maximalt antal andra lån, sms lån osv, leasar en bil osv). Sedan kan de väl sätta några fruntimmer där nere i Raqqa på att upprätthålla fasaden. Det går då som sagt i max 240 veckor därefter får de väl göra en självmordsattack eller något. Förväntas du aldrig återvända till Sverige blir det lite svårt att få tillbaka de där 450k - 500k kronorna i lån de då har ådragit sig.

Men som framkommit av artiklarna. Det är inte krig i hela Syrien. Den östra delen och runt Damaskus verkar det vara livet som vanligt mer eller mindre. De lär nog finnas lite andra "studenter" i andra suspekta länder också om de bara letar lite.
Citera
2016-04-24, 15:21
  #44
Medlem
Detta betyder naturligtvis att samtliga Syrier som finns i Sverige kan skickas tillbaka.
Citera
2016-04-24, 16:45
  #45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hur kunde dessa "flyktingar" fått permanent uppehållstillstånd? Hur kan de vara flyktingar men kunde återvända helt riskfritt till sina släktingar i hemlandet? Om dessa människor finns på riktig så är de inte flyktingar enligt mig och borde aldrig fått uppehållstillstånd!
Detta är satt i system, helt rutinanartat. Sverige har direktflyg till destinationer dit knappast några etniska svenskar reser på varken semester eller affärer. De enda som använder linjerna är semestrande "flyktingar". Liksom allt annat som har med svensk invandringspolitk att göra så är det rena skämtet.

I princip alla "flyktingar" som får uppehållstillstånd sätter genast i gång att spara för semester till hemlandet där de kan sprida budskapet om Sverige och planera anhöriginvandring av sina släktingar.

En del har till och med fått bidrag för sina resor!

Somalier, Eritreaner, Iranier med flera har satt detta i system. När man söker asyl i Sverige så uppger man att hela säkerhetspolisen i hemlandet är på jakt efter en, man var oppositionell till tusen osv. Och så fort man fått uppehållstillståndet så drar man hem på semester och skryter för släkt och vänner.

INGEN logik, inget sunt förnuft, ingenting alls kan få våra kära politker att erkänna att "flykingarna" till 99,5% är ekonomiska migranter.

En annan trend är flyktingar som lever på bidrag i Sverige tills de har medborgarskap och EU pass. Då drar de omedelbart till England som var deras slutmål från början. Men England släpper till att börja med inte in asylsökare i landet och för det andra går inte England på samma tramshistorier som Migrationsverket köper.
Citera
2016-04-24, 16:52
  #46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Men som framkommit av artiklarna. Det är inte krig i hela Syrien. Den östra delen och runt Damaskus verkar det vara livet som vanligt mer eller mindre. De lär nog finnas lite andra "studenter" i andra suspekta länder också om de bara letar lite.

Så med den logiken så kan man tänka sig att om jag bor i Göteborg och det blir stridigheter där, så flyr jag inte till Stockholm, Malmö eller Norrland. Utan jag flyr till USA och väntar mig att få lägenhet där och bli försörjd på bidrag och få gratis engelska lektioner i sju år (mediantid inom vilken hälften av invandrarna lyckas få jobb).
Citera
2016-04-24, 17:02
  #47
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Då ska de fan inte vara flyktingar här.
Sanningens ord. Hoppas Annie Lööf och co ngn gång fattar det...
Citera
2016-04-24, 17:38
  #48
Medlem
SilentVictorys avatar
Se där ja, det har redan börjat röra på sig.

Citat:
– Vi måste se över reglerna för att få studielån i länder där det är svårt att följa kvaliteten och innehållet i utbildningarna, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic till TT.

– Jag har redan under morgonen talat med CSN och vi kommer att jobba på så fort som möjligt.
http://www.expressen.se/kvallsposten...ugga-i-syrien/

Lyfter på hatten att det tagits tag i saken. Helst av allt borde man svartlista länder som Syrien med tanke på hur mycket öppen värvning det sker till främst IS.

Synd bara att saker måste uppmärksammas i media innan någon orkar bry sig. Detsamma gäller alla turer med MP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback