2016-04-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Allvarligt, det är inte speciellt intelligent att inbilla sig att intelligens täcks av SAT, IQ-test eller matematik eller HP-prov.
Människor och deras intelligens är lite mer komplext än detta.

http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/9755929/IQ-tests-do-not-reflect-intelligence.html

Du bör nog inte lägga dig dessa diskussioner kring intelligens och IQ eftersom du uppenbart inte har en aning om vad du pratar om: In Study 1, we used the National Longitudinal Survey of Youth 1979. Measures of g were extracted from the Armed Services Vocational Aptitude Battery and correlated with SAT scores of 917 participants. The resulting correlation was .82 (.86 corrected for nonlinearity). Study 2 investigated the correlation between revised and recentered SAT scores and scores on the Raven’s Advanced Progressive Matrices among 104 undergraduates. The resulting correlation was .483 (.72 corrected for restricted range). These studies indicate that the SAT is mainly a test of g. We provide equations for converting SAT scores to estimated IQs; such conversion could be useful for estimating premorbid IQ or conducting individual difference research with college students
https://www.psychologicalscience.org/pdf/ps/Frey.pdf?origin=publication_detail

Du är i alla fall med på att det finns betydligt fler intelligenta män än kvinnor bland de mest begåvade? Vid topp 2.5% är ratiot 2-1, bland 0.01% är det närmare 4-1 och bland 0.001% av de mest begåvade så går det sju män för varje kvinna.

Har har du förövrigt en bra sammanfattning av två professorer.
Senast redigerad av Oantastlig 2016-04-22 kl. 12:31.
Citera
2016-04-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Du bör nog inte lägga dig dessa diskussioner kring intelligens och IQ eftersom du uppenbart inte har en aning om vad du pratar om: In Study 1, we used the National Longitudinal Survey of Youth 1979. Measures of g were extracted from the Armed Services Vocational Aptitude Battery and correlated with SAT scores of 917 participants. The resulting correlation was .82 (.86 corrected for nonlinearity). Study 2 investigated the correlation between revised and recentered SAT scores and scores on the Raven’s Advanced Progressive Matrices among 104 undergraduates. The resulting correlation was .483 (.72 corrected for restricted range). These studies indicate that the SAT is mainly a test of g. We provide equations for converting SAT scores to estimated IQs; such conversion could be useful for estimating premorbid IQ or conducting individual difference research with college students
https://www.psychologicalscience.org/pdf/ps/Frey.pdf?origin=publication_detail

Du är i alla fall med på att det finns betydligt fler intelligenta män än kvinnor bland de mest begåvade? Vid topp 2.5% är ratiot 2-1, bland 0.01% är det närmare 4-1 och bland 0.001% av de mest begåvade så går det sju män för varje kvinna.

Nej, jag kan gå med på att dina nuffror stämmer vid SAT test. Men att SAT på intet vis går att översätta till gällande som mänsklig intelligens i sin helhet.

Sen kan du också vända på det.
Kan vi vara överens om att motsvarande förmodligen gäller vid de minst "intelligenta".

En precis lika viktig mätfaktor för mänsklig "intelligens". De mest blåsta i världen är alltså män.
Citera
2016-04-22, 12:38
Medlem
Citat:
Nej, jag kan gå med på att dina nuffror stämmer vid SAT test. Men att SAT på intet vis går att översätta till gällande som mänsklig intelligens i sin helhet.

Sen kan du också vända på det.
Kan vi vara överens om att motsvarande förmodligen gäller vid de minst "intelligenta".

En precis lika viktig mätfaktor för mänsklig "intelligens". De mest blåsta i världen är alltså män.

Ja, och SAT är i princip ett intelligenstest vars resultat har långtgående konsekvenser i livet. Har en bra och lättläst sammanfattning av två professorer här.

SAT scores even predict success beyond the college years. For more than two decades, Vanderbilt University researchers David Lubinski, Camilla Benbow, and their colleagues have tracked the accomplishments of people who, as part of a youth talent search, scored in the top 1 percent on the SAT by age 13. Remarkably, even within this group of gifted students, higher scorers were not only more likely to earn advanced degrees but also more likely to succeed outside of academia. For example, compared with people who “only” scored in the top 1 percent, those who scored in the top one-tenth of 1 percent—the extremely gifted—were more than twice as likely as adults to have an annual income in the top 5 percent of Americans.

Synthesizing evidence from nearly a century of empirical studies, Schmidt and Hunter established that general mental ability—the psychological trait that IQ scores reflect—is the single best predictor of job training success, and that it accounts for differences in job performance even in workers with more than a decade of experience. It’s more predictive than interests, personality, reference checks, and interview performance. Smart people don’t just make better mathematicians, as Brooks observed—they make better managers, clerks, salespeople, service workers, vehicle operators, and soldiers.

IQ predicts other things that matter, too, like income, employment, health, and even longevity.

Vi är helt överens om att det finns fler manliga idioter. Är det någon som någonsin nekat till detta?
Citera
2016-04-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ja, och SAT är i princip ett intelligenstest vars resultat har långtgående konsekvenser i livet. Har en bra och lättläst sammanfattning av två professorer här.

SAT scores even predict success beyond the college years. For more than two decades, Vanderbilt University researchers David Lubinski, Camilla Benbow, and their colleagues have tracked the accomplishments of people who, as part of a youth talent search, scored in the top 1 percent on the SAT by age 13. Remarkably, even within this group of gifted students, higher scorers were not only more likely to earn advanced degrees but also more likely to succeed outside of academia. For example, compared with people who “only” scored in the top 1 percent, those who scored in the top one-tenth of 1 percent—the extremely gifted—were more than twice as likely as adults to have an annual income in the top 5 percent of Americans.

Synthesizing evidence from nearly a century of empirical studies, Schmidt and Hunter established that general mental ability—the psychological trait that IQ scores reflect—is the single best predictor of job training success, and that it accounts for differences in job performance even in workers with more than a decade of experience. It’s more predictive than interests, personality, reference checks, and interview performance. Smart people don’t just make better mathematicians, as Brooks observed—they make better managers, clerks, salespeople, service workers, vehicle operators, and soldiers.

IQ predicts other things that matter, too, like income, employment, health, and even longevity.

Vi är helt överens om att det finns fler manliga idioter. Är det någon som någonsin nekat till detta?

jag orkar inte traggla mig igenom alla dina citeringar. Du skrev att män är de mest intelligenta.
Och jag kontrade dig med att SAT inte är samma som intelligens. Vi har idag inget mätinstrument som exakt mäter intelligens i sin helhet. Fattar du?
Bland de som skriver SAT bäst så kan fler vara män.
Men bland den som skriver SAT sämst så är det också flest män.
ergo i din älsklings fråga: Vilket kön är BÄST? så är inte svaret män utan du får ta ett medelvärde för män och ett medelvärde för kvinnor, sen kanske du kan säga något i frågan Comprendre?
Senast redigerad av Merapi 2016-04-22 kl. 12:48.
Citera
2016-04-22, 12:52
Medlem
udons avatar
Citat:
Nu besvarade jag din fråga/invändning att man var tvungen att korrigera för skillnader i urvalsstorlek för att kunna jämföra skillnader i antalet högpresterande. Rörande din sista fråga så beror det på om man vill utvärdera vilket kön som är bäst i genomsnitt eller bland toppresterande (eller något annat kriterie). Nu verkar ju män förvisso ha högre genomsnitt och fler bland toppresterande, efter 16 års ålder, så här spelar det ingen roll.

Vilken källa lutar du dig emot när du skriver att den "rådande uppfattningen" är att det inte är några skillnader i genomsnitt? För vilken ålder, vilka tester och i vilket land?

Genomsnittet är alltså = medelvärdet. Män har en ojämnare kurva medan kvinnor har en jämnare. Det här är verkligen etablerad forskning. Du kan kolla själv med några klick. De mesta av publikationerna gäller väl SAT i USA som jag sett. Finns säkert liknande resultat i andra länder.
Citera
2016-04-22, 12:54
Medlem
Citat:

Haha, inte undra på att du är så faktaresistent om du inte vill läsa forskningen på området.

Nej, men IQ-test korrelerar med det vi kallar intelligens, g-faktorn, med över 0.9 i de flesta intelligenstest och kan i alla praktiska avseende användas som ekvivalenta. Det som är viktigt är ju hur mycket det korrelerar med de utfall i verkliga livet vi är intresserade av och där är ex. SAT/IQ-test den bästa predikatorn vi har. Sedan är det inte bara på SAT fler män presterar på högsta nivån utan detta gäller på i princip alla intelligenstest som mäter g-faktorn.

Sedan, när det gäller just SAT så skriver män bättre i genomsnitt också. Däremot är det liten eller ingen skillnad i genomsnitt när det gäller representativa urval av befolkningen när det gäller intelligenstest generellt.
Citera
2016-04-22, 13:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Merapi, du vet att jag gillar dig va?
Kan du göra mig en tjänst om jag ber riktigt snällt?

Googla på argumentationsfel och "Non+sequitur" och "Argument from Personal Incredulity"

Skriv det första du kommer att tänka på.
Obs, detta är ingen personlig beskyllning. Jag vill bara att du reflekterar på fenomenet "om det finns och är beskrivet".
Vi kan diskutera varför detta kom upp sen.
Citera
2016-04-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Genomsnittet är alltså = medelvärdet. Män har en ojämnare kurva medan kvinnor har en jämnare. Det här är verkligen etablerad forskning. Du kan kolla själv med några klick. De mesta av publikationerna gäller väl SAT i USA som jag sett. Finns säkert liknande resultat i andra länder.

Man brukar säga att männens distributionskurva är mer platt (negativ kurtosis) än kvinnorna (positiv kurtosis). Det är ju detta jag försökt förklara för bl.a. lupac här i tråden men välkommen in i matchen undon. Vad jag undrar är fortfarande vilken källa du lutar dig emot när du säger att det inte är någon skillnad i genomsnitt när det gäller matematisk förmåga. Jag hävdar att denna skillnad uppstår primärt efter 16 års ålder, när pojkarna mognar ikapp flickorna.
Citera
2016-04-22, 13:22
Medlem
udons avatar
Citat:
Man brukar säga att männens distributionskurva är mer platt (negativ kurtosis) än kvinnorna (positiv kurtosis). Det är ju detta jag försökt förklara för bl.a. lupac här i tråden men välkommen in i matchen undon. Vad jag undrar är fortfarande vilken källa du lutar dig emot när du säger att det inte är någon skillnad i genomsnitt när det gäller matematisk förmåga. Jag hävdar att denna skillnad uppstår primärt efter 16 års ålder, när pojkarna mognar ikapp flickorna.

Jag tycker den här artikeln i NY Times ger en bra bild av läget:

http://www.nytimes.com/2005/01/24/science/gray-matter-and-sexes-a-gray-area-scientifically.html
Citera
2016-04-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag tycker den här artikeln i NY Times ger en bra bild av läget:

http://www.nytimes.com/2005/01/24/science/gray-matter-and-sexes-a-gray-area-scientifically.html

Är det någon särskilt del av artikeln du vill diskutera?

Är vi överens om att det finns fler riktigt begåvade män än kvinnor?
Citera
2016-04-22, 17:28
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Är det någon särskilt del av artikeln du vill diskutera?

Är vi överens om att det finns fler riktigt begåvade män än kvinnor?

Om vi lägger till att det också med samma logik finns fler obegåvade män än kvinnor.
Så fungerar normalfördelning nämligen.
Citera
2016-04-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Om vi lägger till att det också med samma logik finns fler obegåvade män än kvinnor.
Så fungerar normalfördelning nämligen.

Det är helt riktigt men av någon underlig anledning är det aldrig någon som protesterar emot att det skulle finnas fler riktigt korkade män men desto fler som opponerar sig emot att det skulle finnas fler riktigt intelligenta män. Nu ville jag bara fastställa att vi var överens om de mest grundläggande premisserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in