Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-28, 23:32
  #625
Medlem
swimmingpools avatar
"You can not use the Visa Waiver Program if you:


Have not been approved ESTA

Have been previously refused entry to the United States

Have been refused a Visa to the United States;

Have been arrested (even if the arrest didn’t result in a criminal conviction)

Have been deported from the United States

If you have previously overstayed a previous visit (even by one day)"



http://sweden.usembassy.gov/consulate/n3.html



Så man får väl inte resa in i USA om man har blivit arresterad eller dömd. Eller vad är det för skillnad på Visa Waiver Program, Visa och ESTA?
Citera
2015-11-29, 08:07
  #626
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
[i]"You can not use the Visa Waiver Program if you:

Have been arrested (even if the arrest didn’t result in a criminal conviction)

http://sweden.usembassy.gov/consulate/n3.html

Så man får väl inte resa in i USA om man har blivit arresterad eller dömd. Eller vad är det för skillnad på Visa Waiver Program, Visa och ESTA?

Den där informationen är ofullständig. Det görs en skillnad mellan brott som klassas som moraliskt skändliga eller oskändliga. Handlar det t.ex. om misshandel eller rattfylla så är det vanligen inga problem. Handlar det om droger så kvalificerar du oavsett inte. Obs att frågan från ESTA lyder Have you ever violated any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs? Det räcker med andra ord att du bara prövat droger så kvalificerar du inte (förutsatt att du inte prövade dem lagligt). Med det sagt är det förstås en stor del svenskar som prövat droger men väljer att inte avslöja det på ansökan.

Läs mitt tidigare inlägg igen för mer information, speciellt den här sektionen:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHel...elp_1.htm#ata2

Sedan, som sagt, även om man inte kan resa med visa waiver så kan man fortfarande ansöka om visum. Det är dock en betydligt jobbigare process.

ESTA är en ansökan man gör online för att sedan kunna utnyttja Visa Waiver. Visa Waiver betyder att resa visum-fritt. Motsatsen är att gå till amerikanska ambassaden och ansöka om ett visum.
Citera
2016-01-29, 14:36
  #627
Medlem
Mr.Johanssons avatar
Redan postat denna länk i en annan tråd men känns ändå värt att lyfta upp det här;

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...-med-varandra/

Vad tror ni om detta? Hade tänkt resa till USA längre fram i år och finns sedan 12 år i den databasen (dömdes som 16-åring..)
Citera
2016-02-14, 22:49
  #628
Medlem
Seaturtles avatar
Ringa narkotika i sverige.

hur funkar det om man har angett pass från ett annat eu land i esta listan.

Står ju fortfarande att jag är född i sverige, så var tvungen att skriva att jag har citizenship i ett annat land. lite små drygt att ha pungat ut 7k i flyg och sen vända hem, och få pröjsa 3k till för hembiljett.

Hur stora är chanserna att man blir nekad 0-100%?
Citera
2016-02-14, 23:06
  #629
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Ringa narkotika i sverige.

hur funkar det om man har angett pass från ett annat eu land i esta listan.

Står ju fortfarande att jag är född i sverige, så var tvungen att skriva att jag har citizenship i ett annat land. lite små drygt att ha pungat ut 7k i flyg och sen vända hem, och få pröjsa 3k till för hembiljett.

Hur stora är chanserna att man blir nekad 0-100%?
Vänta lite nu, har du angett att du har pass från annat land än du har? Ljugit om medborgarskap? Skulle gissa på att det är större risk att du får problem av den anledningen än att du är dömd för ringa narkotikabrott.

Jag känner flertalet (5+ st) som åkt med visum via ESTA med ringa narkotikabrott i bagaget som inte stött på några problem alls, ingen av dem har uppgett att de är dömda för brott i sin ansökan.
Citera
2016-02-15, 00:19
  #630
Medlem
Seaturtles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Vänta lite nu, har du angett att du har pass från annat land än du har? Ljugit om medborgarskap? Skulle gissa på att det är större risk att du får problem av den anledningen än att du är dömd för ringa narkotikabrott.

Jag känner flertalet (5+ st) som åkt med visum via ESTA med ringa narkotikabrott i bagaget som inte stött på några problem alls, ingen av dem har uppgett att de är dömda för brott i sin ansökan.

Nej , jag har ett pass från ett annat eu land. jag har bara valt att använda det istället för det svenska, men det står på utländska passet att jag är född i sverige. Alltså jag har 2 pass och medborgarskap inom EU.

tänkte ifall att de frågar, vart är ditt svenska pass hombre, glömde den hemma, åhå låt oss kolla lexbase , portad.
Citera
2016-02-15, 01:40
  #631
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Nej , jag har ett pass från ett annat eu land. jag har bara valt att använda det istället för det svenska, men det står på utländska passet att jag är född i sverige. Alltså jag har 2 pass och medborgarskap inom EU.

tänkte ifall att de frågar, vart är ditt svenska pass hombre, glömde den hemma, åhå låt oss kolla lexbase , portad.
Ah, då förstår jag.

Det här med ringa narkotikabrott osv. Jag tror verkligen att det är låg risk. När jag åkte var jag i ett sällskap där hälften hade liknande domar och reste med visa-waiver (ESTA), det var inga konstigheter alls. Lämnade fingeravtryck osv. i kontrollen i USA men i övrigt var det ingenting annorlunda jmf med vilket annat land som helst.

Hur går det till för de som blivit stoppade? Finns det några med såpass lindriga domar (dagsböter antar jag) som upplevt att passkontrollen i USA vetat om det? Förstår att det blir problem om man själv uppger det, men jag undrar vad de egentligen har för möjligheter att göra kontroller utan att aktivt ringa upp motsvarande svenska myndighet och fråga i varje enskilt fall.

Min uppfattning är att de inte kontrollerar om de inte har anledning att misstänka att man ljuger, typ om man är tatuerad i hela ansiktet eller dylikt som för tankarna till kriminellt leverne.
Citera
2016-04-13, 02:53
  #632
Medlem
MichaelChapmans avatar
Hej!

Det är många i den här tråden som skrivit att det inte är smart att ljuga på ESTA om du har planer att ansöka om green card i framtiden.
Alla skriver att du måste visa registerutdrag för att ansöka. Nu är det så att jag har en prick och planerar att åka in på visa waiver men kommer ansöka om green card i framtiden när min prick har försvunnit (blivit gallrad).

Någon som vet om dom ändå kan få tag på mitt förflutna i samband med green card-ansökan? Vad jag har läst om gallring så är du helt vit och det ska inte finnas några spår alls kvar. Någon som gjort detta eller vet något?

Tacksam för svar.
Citera
2016-04-20, 18:03
  #633
Avstängd
Familjen tänkte åka till USA i sommar och frågade om jag ville med, jag har en fängelsedom på 6 månader som är rätt färsk, våld, narkotika och ringa vapenbrott.
Det är bara att säga att jag inte kan hänga med eller?
Citera
2016-04-20, 19:06
  #634
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Familjen tänkte åka till USA i sommar och frågade om jag ville med, jag har en fängelsedom på 6 månader som är rätt färsk, våld, narkotika och ringa vapenbrott.
Det är bara att säga att jag inte kan hänga med eller?

Du kan i varje fall inte åka på ESTA. Prova att ansöka om turistvisum via ambassaden istället.
Citera
2016-04-21, 03:05
  #635
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Du kan i varje fall inte åka på ESTA. Prova att ansöka om turistvisum via ambassaden istället.

Säkert? jag pratade med en vän som har flickvän i USA och han fick 2 månader fängelse för en våld mot tjänsteman(fotboja) han var ärlig i sin ESTA och blev beviljad flera gånger, aldrig nekad...
låter konstigt då alla här i tråden säger att de e helt kört så fort man har ett fängelsestraff.

Däremot har jag narkotikabrott på det med vilket dom kanske tar skit hårt på.

Kan man testa esta först, vara ärlig och om det blir nekat söka visum via ambassaden?
__________________
Senast redigerad av Manbat 2016-04-21 kl. 03:22.
Citera
2016-04-21, 08:03
  #636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Säkert? jag pratade med en vän som har flickvän i USA och han fick 2 månader fängelse för en våld mot tjänsteman(fotboja) han var ärlig i sin ESTA och blev beviljad flera gånger, aldrig nekad...
låter konstigt då alla här i tråden säger att de e helt kört så fort man har ett fängelsestraff.

Däremot har jag narkotikabrott på det med vilket dom kanske tar skit hårt på.

Kan man testa esta först, vara ärlig och om det blir nekat söka visum via ambassaden?

Det finns för helvete flera traadar om detta! LÄS!

Är du saa dum saa du svarar ärligt paa ESTA-fraagorna om kriminalitet, förtjänar du att stanna hemma. Svarar du NEJ paa alla de fraagorna, faar du ESTA och kan resa. Varför göra det svaart för sig?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback