Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud."
Var har du fått det ifrån att det finns fler än en begynnelse som åsyftas i den texten?
Det står "I begynnelsen var Ordet", men ett ord utan bakomliggande tanke skulle inte ha någon som helst innebörd, eller hur?
Utrimonfat?
Och om det måste finnas en bakomliggande tanke så är det ju den som fanns "i begynnelsen" före Ordet.
"Jag har fått det ifrån" att det i Bibeln står angivet om Guds existens innan jorden skapades, se Ordspråksboken 8:23 "Av evighet är jag insatt, från begynnelsen,
innan jorden fanns."
"Av evighet" bör innebära att Gud fanns innan tiden existerade, innan rumtiden fanns. Med begynnelsen bör då menas när rumtiden infördes, alltså vid skapelsen.
Jag tror inte Guds existens är beroende av rumtiden eftersom denna är skapad. Lika lite som att om du gör en solstol, att din existens vore beroende av den.
Det finns en mer specifik vers angående detta i Mika 5:2 "Men du, Betlehem Efrata, som är så liten
bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar."
Begynnelsen bör kunna avse införandet av tiden, den begynnelse som skapelseberättelsen handlar om, där Gud uttalar ord och det blir till.