2016-04-19, 21:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Ditt resonemang verkar lite underligt.
Den begynnelse som avses är väl snarast den det berättas om i skapelseberättelsen då himlarna och jorden skapades, inte Guds begynnelse.

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud."

Var har du fått det ifrån att det finns fler än en begynnelse som åsyftas i den texten?

Det står "I begynnelsen var Ordet", men ett ord utan bakomliggande tanke skulle inte ha någon som helst innebörd, eller hur?

Utrimonfat?

Och om det måste finnas en bakomliggande tanke så är det ju den som fanns "i begynnelsen" före Ordet.
Citera
2016-04-19, 23:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Citat:
Var har du fått det ifrån att det finns fler än en begynnelse som åsyftas i den texten?

Förmodentligen från idéen om "absolut" metafysik.
Citera
2016-04-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
Bibeln är sann, så även koranen

Jaså, hur kom du fram till det ?
Citera
2016-04-19, 23:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är inte relevant för tråden.

Är sannings-kriterier inte relevanta för frågan om bibelns sanning?
Citera
2016-04-20, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Det står "I begynnelsen var Ordet", men ett ord utan bakomliggande tanke skulle inte ha någon som helst innebörd, eller hur?

Utrimonfat?

Och om det måste finnas en bakomliggande tanke så är det ju den som fanns "i begynnelsen" före Ordet.
"Jag har fått det ifrån" att det i Bibeln står angivet om Guds existens innan jorden skapades, se Ordspråksboken 8:23 "Av evighet är jag insatt, från begynnelsen,
innan jorden fanns."
"Av evighet" bör innebära att Gud fanns innan tiden existerade, innan rumtiden fanns. Med begynnelsen bör då menas när rumtiden infördes, alltså vid skapelsen.

Jag tror inte Guds existens är beroende av rumtiden eftersom denna är skapad. Lika lite som att om du gör en solstol, att din existens vore beroende av den.

Det finns en mer specifik vers angående detta i Mika 5:2 "Men du, Betlehem Efrata, som är så liten
bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar."

Begynnelsen bör kunna avse införandet av tiden, den begynnelse som skapelseberättelsen handlar om, där Gud uttalar ord och det blir till.
Senast redigerad av Milmerokin 2016-04-20 kl. 07:30. Anledning: tillägg om Mika 5:2 + kommentar
Citera
2016-04-20, 07:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
"Jag har fått det ifrån" att det i Bibeln står angivet om Guds existens innan jorden skapades, se Ordspråksboken 8:23 "Av evighet är jag insatt, från begynnelsen,
innan jorden fanns."
"Av evighet" bör innebära att Gud fanns innan tiden existerade, innan rumtiden fanns. Med begynnelsen bör då menas när rumtiden infördes, alltså vid skapelsen.

Jag tror inte Guds existens är beroende av rumtiden eftersom denna är skapad. Lika lite som att om du gör en solstol, att din existens vore beroende av den.

Okej, men det finns ändå bara en begynnelse.

Och, som jag påpekade, det finns alltid en bakomliggande tanke före ett ord, så begynnelsen är inte ordet, utan tanken, avsikten bakom ordet, eller att det som man kan kalla begynnelsen startade med en tanke eller avsikt innan ordet.

Ord utan föregående tanke eller innebörd är ju som bekant betydelselösa, utrimonfat et urgitur.
Citera
2016-04-20, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Hur så ?
Citera
2016-04-20, 08:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Hur så ?

Vad betyder konceptet "sanning"?
Citera
2016-04-20, 08:48
Medlem
Citat:

Sitter du och funderar på sånt, att du orkar.
Citera
2016-04-20, 09:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Sitter du och funderar på sånt, att du orkar.

Såna funderinger kan i sista hand få stor pragmatisk effekt.
Citera
2016-04-21, 16:51
Medlem
Citat:

Pluralis av sant
Citera
2016-04-22, 08:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Pluralis av sant

Nix, men det är irrelevant. Och den relevanta fråga hade i så fall varit: Vad betyder konceptet "sant".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in