2016-04-19, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"I begynnelsen var Ordet" och "Ordet var begynnelsen" är två helt diametralt motsatta påståenden.

Japp, men lika spekulativa.
Citera
2016-04-19, 16:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Nej, jag hävdar bestämt att det var Ordet som var begynnelsen.

En outtalad tanke är inte färdig och är mer som ett ofött barn. Tanken behöver kraften av utandningen för att ha någon innebörd för någon annan. Den ligger och slumrar i mörkret och behöver ljus, luft och näringen av att någon lyssnar för att den ska få någon mening. Det är sanningen!

Helt bakvänt.
Även en outtalad tanke måste ju komma före ordet eftersom den inte blir uttalad förrän efter ordet.
Alltså är tanken alltid före ordet. Ett ord utan föregående tanke saknar ju betydelse - det är tanken som ger det betydelse.
Citera
2016-04-19, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Helt bakvänt.
Även en outtalad tanke måste ju komma före ordet eftersom den inte blir uttalad förrän efter ordet.
Alltså är tanken alltid före ordet. Ett ord utan föregående tanke saknar ju betydelse - det är tanken som ger det betydelse.

Och vad har såna spekulationer med ett ännu inte fastställd "sannings"-koncept att göra?
Citera
2016-04-19, 16:10
Medlem
Golachabs avatar
Nej den är inte sann, vem har sagt det?
Citera
2016-04-19, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej den är inte sann, vem har sagt det?

Om jag inte har missförstått det så har bibeln sagt att bibeln är sann.
Citera
2016-04-19, 16:34
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om jag inte har missförstått det så har bibeln sagt att bibeln är sann.
Som vi vet är det ju under kyrkomötena långt efter (hundratals år) som bibeln framställdes så som den är nu. Vi har dessutom fortfarande skiljaktigheter mellan olika stora kyrkotraditioner vilka böcker som ska ingå i bibeln och därmed vara "sanningen". Sanningen är tydlig lika flyktig som en näve sand som rinner mellan fingrarna.
Citera
2016-04-19, 17:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har såna spekulationer med ett ännu inte fastställd "sannings"-koncept att göra?

Det har med sannolikheten att Ordet var först att göra, som i "I begynnelsen var Ordet ..."

Det har alltså med hur troligt det är att detta citat ur Bibeln är sannolikt eller inte att göra. Om tanken kommer före ordet så stämmer det ju inte, tycker i alla fall jag.
Citera
2016-04-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det har med sannolikheten att Ordet var först att göra, som i "I begynnelsen var Ordet ..."

Det har alltså med hur troligt det är att detta citat ur Bibeln är sannolikt eller inte att göra. Om tanken kommer före ordet så stämmer det ju inte, tycker i alla fall jag.
Ditt resonemang verkar lite underligt.
Den begynnelse som avses är väl snarast den det berättas om i skapelseberättelsen då himlarna och jorden skapades, inte Guds begynnelse.
Citera
2016-04-19, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Ditt resonemang verkar lite underligt.
Den begynnelse som avses är väl snarast den det berättas om i skapelseberättelsen då himlarna och jorden skapades, inte Guds begynnelse.

Och DITT resonemang är spekulativt och saknar trådrelevans.
Citera
2016-04-19, 18:10
Bannlyst
Bibeln är sann, så även koranen
Citera
2016-04-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
Alla böcker är väl sann? När vi ändå håller på, menar jag.....
Citera
2016-04-19, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone

Trots skillnaderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto