2016-04-18, 13:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men åt det andra hållet kan de som inte tror på Bibeln, ta reda på om den inte är sann eller sann, för att ta reda på bevisbördan. Tänk tanken att ta reda på något själv ? Än att bara lägga över på andra och skuldbelägga dem.

För min del åtar jag mig gärna bevisbördan för att bibeln inte är en absolut sanning. Frågan är om t.ex. du vill eller kan delta i denna process, som ... med tanke på din bristande logik-förståelse ... kan bli komplicerat.
Citera
2016-04-18, 13:32
Medlem
Citat:
Och vad har du kommit fram till ?
Att bibeln inte är sann. Vissa platser och personer är nog sanning, men inte de delar som skulle göra bibeln till en helig bok.
Citera
2016-04-18, 13:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Korkat svar, eftersom tråden handlar om " Är bibeln sann " så måste man kunna diskutera det som står i bibeln.

Man kan liksom inte ta röde orm om man diskuterar innehållet i bibeln.

Du visar tydligt hur illa du har förstått frågan.
Naturligtvis diskuterar man innehållet i Bibeln. Jag har aldrig påstått något annat, men bevisen för om Bibeln är sann eller inte kan aldrig hämtas från Bibeln. Det är allt jag skrev.
Man kan ju helt logiskt inte citera Bibeln som belägg för att Bibeln är sann eftersom man ju då hamnar i samma läge som med Röde Orm. Kunde du inte förstå något så enkelt?
Citera
2016-04-18, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Korkat svar, eftersom tråden handlar om " Är bibeln sann " så måste man kunna diskutera det som står i bibeln.

Man kan liksom inte ta röde orm om man diskuterar innehållet i bibeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Naturligtvis diskuterar man innehållet i Bibeln. Jag har aldrig påstått något annat, men bevisen för om Bibeln är sann eller inte kan aldrig hämtas från Bibeln. Det är allt jag skrev.
Man kan ju helt logiskt inte citera Bibeln som belägg för att Bibeln är sann eftersom man ju då hamnar i samma läge som med Röde Orm. Kunde du inte förstå något så enkelt?

OM nu mitthopp öht opererar med "logik" är det i så fall nån typ av hemmasnickrat logik.
Citera
2016-04-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att bibeln inte är sann. Vissa platser och personer är nog sanning, men inte de delar som skulle göra bibeln till en helig bok.

Tack, då vet jag.
Citera
2016-04-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

OM man forskar Om bibeln är sann, måste du plocka från bibeln och dess information.
Bibelforskare fungerar på det viset. OM du ska skriva Om bibeln är sann eller inte, måste du på samma vis plocka ut böcker, verser, personer, händelser - för att få fram OM Bibeln är sann

Det har du svårt att förstå.

Dags att börja läsa andra böcker än det du nu läser, ta och läs några böcker som Författare har skrivit OM bibeln. Och se VAD de har kommit fram till för slutsats OM bibeln.

Vilken " Bok " tror du dem har hänvisat till ? Lätt att räkna ut? Bibeln.

Det är nämligen så när man försöker att ta reda på OM bibeln är sann - då måste man ifrågasätta sanningen / sanningshalten i just Bibeln.

DET förstår du inte, uppenbart !
Citera
2016-04-18, 14:58
Medlem
dreggells avatar
ja, allt som står där är baserade på riktiga händelser.
Citera
2016-04-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OM nu mitthopp öht opererar med "logik" är det i så fall nån typ av hemmasnickrat logik.

Hörre tala för dig själv och din hemmasnickrade logik, den är inte hög.
Citera
2016-04-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
ja, allt som står där är baserade på riktiga händelser.

Tyvärr är det många forskare som är tveksam till detta, men om du tycker så - låt gå.
Citera
2016-04-18, 15:12
Medlem
Citat:
OM man forskar Om bibeln är sann, måste du plocka från bibeln och dess information.
Bibelforskare fungerar på det viset. OM du ska skriva Om bibeln är sann eller inte, måste du på samma vis plocka ut böcker, verser, personer, händelser - för att få fram OM Bibeln är sann

Det har du svårt att förstå.

Dags att börja läsa andra böcker än det du nu läser, ta och läs några böcker som Författare har skrivit OM bibeln. Och se VAD de har kommit fram till för slutsats OM bibeln.

Vilken " Bok " tror du dem har hänvisat till ? Lätt att räkna ut? Bibeln.

Det är nämligen så när man försöker att ta reda på OM bibeln är sann - då måste man ifrågasätta sanningen / sanningshalten i just Bibeln.

DET förstår du inte, uppenbart !
Ingen har väl påstått att bibeln inte ska tas med i ekvationen? Men bibeln duger inte som ensam källa, för att bevisa om bibeln är sann. Med andra ord; saker blir inte sann för att dom står i bibeln.
Citera
2016-04-18, 15:17
Medlem
Det finns en uppsjö av böcker som är skrivna OM bibeln och dess historiska tid
Då alla dessa 72 eller 66 böcker skrev. OM dessa författare är djupt troende kristna eller judar får valfri läsare själv bedöma.
Men när folk sitter bakom sina skärmar och tycker att den som tror på Bibeln, ska bevisa att den är sann, gör man det lätt för sig själv. Då orkar man inte bry sig.

Man kan heller inte bevisa Hela Bibeln, dvs alla 72 böcker är från Gud eller inspirerad av DHA.

Utan valfri människa får själv plocka ut en bok i från bibeln och börja forska om just den boken.
Stämmer det politiska läget som beskrivs, har det hänt och inträffat ? Har alla platser funnits, alla människor som beskrivs existerat. etc. etc.

Man behöver inte vara troende för att göra lite efterforskningar om bibeln.
Som vissa i tråden påstår. " De som tror på bibeln ska bevisa att den är sann

Har Just den profeten som sägs ha skrivit boken existerat ?

Om Jag nu tar ett ex: Lukas evangeliet / Lukas bok, har Lukas funnits, vem var han, har han skrivit Lukas evangelium ? Gå till Källan och leta lite om Lukas, vad hittar du ? Dvs i evangeliet.

Finns det andra forskare som hittat något som kan styrka Lukas bok.
Ja, du är inte den första som försöker ta reda på om evangeliet är sant.

OM du nu inte vet så mycket om Bibeln är det svårt att diskutera.

Dessutom är det ännu svårare att diskutera om du har en bestämd uppfattning och håller fast vid den. Du sitter fast i ett skruvstäd och kommer inte loss.

Platser och personer i NT tillex, kan NOG har funnits, vem uppgift är det att ta reda på Om de funnits ? Det är din uppgift.

Så tar man reda på OM Bibeln är Sann.
Citera
2016-04-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ingen har väl påstått att bibeln inte ska tas med i ekvationen? Men bibeln duger inte som ensam källa, för att bevisa om bibeln är sann. Med andra ord; saker blir inte sann för att dom står i bibeln.

Forska i andra källor då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in